• 1
  • 2
2009-12-03, 20:07
Medlem
Brynja76s avatar
Jag lånade ut 54000 kr till min ex sambo när vi bodde ihop som han vägrar betala tillbaka.

Jag tog ett lån på 60 tusen och överförde 54 tusen direkt till hans konto (vilket bankutdrag kan bevisa) då han hade en skatteskuld att betala.

Två månader senare tog det slut mellan oss och jag var gravid i fjärde månaden.

Han stack från allting och vägrar betala tillbaka pengarna plus att han tog allt av värde när han stack.

Nu har jag hört att man kan inkassera via kronofogden dessa pengar..

Fråga 1: Stämmer det?

Fråga 2: Vad kan jag göra ifall han inte betalar till kronofogden? Och vad kostar det mig ifall han inte betalar?

Fråga 3: Om det går vidare till tingsrätt, hur stor chans har jag att vinna målet med tanke på att vi var sambos och med tanke på att kontoutdrag finns så bevis på att han fått pengar från mig finns ju.

Och om jag förlorar målet, hur mycket brukar sånt kosta?? Vill ju inte ha fler skulder på mig

Vore hemskt tacksam för svar då jag sitter här som en åsna och betalar på hans lån varje månad plus att jag tar helt och hållet hand om vårt gemensamma barn så blåögd man kan va!
Citera
2009-12-03, 20:11
Bannlyst
tror du behöver ett skriftligt avtal på att han lånade.. tror tyvärr inte att banköverföring kommer räcka..
så går det om man faller för badboys..rätt åt dig men hoppas också att de löser sig
Citera
2009-12-03, 20:13
Medlem
Brynja76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontknowtomuch
tror du behöver ett skriftligt avtal på att han lånade.. tror tyvärr inte att banköverföring kommer räcka..
så går det om man faller för badboys..rätt åt dig men hoppas också att de löser sig

Fast muntligt avtal gäller det med, så just den biten är väl inte så relevant.. har vittnen som har hört vårt avtal.. not, men kommer fixa!
Citera
2009-12-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brynja76
har vittnen som har hört vårt avtal.. not, men kommer fixa!
Haha. Vilket svin du är! Nej då.. såna som han ska sättas på plats
Citera
2009-12-03, 20:19
Medlem
SafleBouges avatar
Heh, fan vad klantigt av dig.

Men om det inte funkar kan du väl ringa original inkasso eller smyga ner till HA.
Citera
2009-12-03, 20:30
Medlem
Brynja76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Vildsvin då eller? Du kanske tar den i tvåan då, om du är vild vill säga. Nä men vågar dina kompisar svära eden och sitta och ljuga i rätten?

Ja det vågar dom..

Jag är mest intresserad av att veta hur det går till på lagligt sätt.. hade hoppats på en juridiskt kunnig person här...
Citera
2009-12-03, 20:35
Medlem
Ja, du har kommit rätt om du vill ha hjälp av en som kan juridik. Det enda du kan göra som är mest lagligt i detta fall är att göra precis så som du sagt. Att skaffa fram vittnen som hörde ert muntliga avtal samt dra ut kontoutdraget på papper som du sedan visar i rätten...
Citera
2009-12-03, 20:37
Medlem
Brynja76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Ja, du har kommit rätt om du vill ha hjälp av en som kan juridik. Det enda du kan göra som är mest lagligt i detta fall är att göra precis så som du sagt. Att skaffa fram vittnen som hörde ert muntliga avtal samt dra ut kontoutdraget på papper som du sedan visar i rätten...

men måste jag inte testa m kronofogden först? det måste väl vara steg 1 för att sen gå vidare?
Citera
2009-12-03, 20:43
Medlem
Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om han inte vill betala kan Kronofogdemyndigheten dock inget göra, du kommer då få frågan om du vill att målet lämnas över till tingsrätten. Där kommer det att handläggas som ett tvistemål, den som förlorar i tingsrätten kommer i regel att få ersätta motpartens rättegångskostnader.

Det är i princip omöjligt att uttala sig om utgången i ett tvistemål, det finns dock absolut inget krav på att något skriftligt avtal och en banköverföring utgör ett utmärkt bevis. Om du kan bevisa att du har lånat ut pengar till honom välter bevisbördan över på honom och han måste då visa att skulden är betald.
Citera
2009-12-03, 20:47
Medlem
Brynja76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordDenning
Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om han inte vill betala kan Kronofogdemyndigheten dock inget göra, du kommer då få frågan om du vill att målet lämnas över till tingsrätten. Där kommer det att handläggas som ett tvistemål, den som förlorar i tingsrätten kommer i regel att få ersätta motpartens rättegångskostnader.

Det är i princip omöjligt att uttala sig om utgången i ett tvistemål, det finns dock absolut inget krav på att något skriftligt avtal och en banköverföring utgör ett utmärkt bevis. Om du kan bevisa att du har lånat ut pengar till honom välter bevisbördan över på honom och han måste då visa att skulden är betald.

Ja men då är det ju så jag har hört att det går till! Fasen.. då ska jag göra det! Troligen så är det ändå värt pengarna ifall jag förlorar.. för då har jag ju försökt med alla medel att få tillbaks mina pengar.. PLUS ränta ska jag ha för den har ju jag suttit och betalat oxå... Fan vad dum i huvudet jag är
Citera
2009-12-03, 20:50
Medlem
Citat:
Jag lånade ut 54000 kr till min ex sambo när vi bodde ihop som han vägrar betala tillbaka.

Jag tog ett lån på 60 tusen och överförde 54 tusen direkt till hans konto (vilket bankutdrag kan bevisa) då han hade en skatteskuld att betala.

Han stack från allting och vägrar betala tillbaka pengarna plus att han tog allt av värde när han stack.

Ja. Du kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och det kostar cirka 500 kronor (ring dem och kolla för exakt summa). De skickar då ett brev till din fd sambo och om han inte bestrider skulden blir den fastställd och utmätning kan ske på t.ex. hans bankkonto eller lön.
Citat:
Fråga 2: Vad kan jag göra ifall han inte betalar till kronofogden? Och vad kostar det mig ifall han inte betalar?
Du kan stämma honom vid tingsrätten om han inte betalar. Det kostar dig ansökningsavgiften om han bestrider, förutsatt att du inte stämmer honom och vinner.
Citat:
Fråga 3: Om det går vidare till tingsrätt, hur stor chans har jag att vinna målet med tanke på att vi var sambos och med tanke på att kontoutdrag finns så bevis på att han fått pengar från mig finns ju.

Och om jag förlorar målet, hur mycket brukar sånt kosta?? Vill ju inte ha fler skulder på mig
Hur stor chansen att vinna är går inte riktigt att spekulera i. Om du visar upp ett kontoutdrag där du överfört en summa till honom, kommer det antagligen åligga honom att säga varför den summan överfördes. Har han då en trovärdig och rimlig förklaring som du inte kan motbevisa så kanske han vinner. Det beror med andra ord på många omständigheter.

Det kommer kosta dig rättegångskostnaderna, vilka inte borde vara så stora, men det är också omöjligt att säga i förväg. Eftersom jurister i allmänhet tar åtminstone drygt en tusenlapp i timman blir det förstås en del pengar snabbt. (Vinner du målet får han betala dina kostnader.)

Du bör för tingsrättsförfarandet kontakta en jurist/advokat.
Citera
2009-12-03, 21:01
Medlem
Inkassera!/ full vedergällning

Citat:

Vore hemskt tacksam för svar då jag sitter här som en åsna och betalar på hans lån varje månad plus att jag tar helt och hållet hand om vårt gemensamma barn så blåögd man kan va!

1. Var med om ett liknande scenario för ett par års sedan och fick då tipset att gå via kronofogden, i mitt fall gällde det ganska mycket pengar precis som för dig. Avtal muntligt som skriftligt har ingen juridisk skillnad, den förstnämnda är dock svårare att bevisa. Men om du har kontoutdrag på att du överfört pengarna till hans konto med hänvisning till ett muntligt avtal så (bör) det juridiskt ligga till din fördel. Krukset med att KF skall driva in pengarna är att han/hon/den först måste bli delgiven. Detta sker genom ett brev på posten som din ex. sambo i sin tur måste läsa-skriva under- och skicka tillbaks!!! Vad oddset är vet du nog bäst själv. Hoppas det ordnar sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in