2004-01-30, 19:13
Medlem
hbws avatar
Det här kanske är så flummigt att inte ens filosofiforumet vill veta av det.

Nåväl. Det har debatterats och spekulerats ad infinitum om vad tid är för något; ett fysikaliskt fenomen, något subjektivt, kan den gå baklänges, etc.

Tiden är en av våra fyra dimensioner, som vi "känner av". Vi kan ju som bekant även röra oss fritt åt höger-vänster, neråt-uppåt och framåt-bakåt. Med andra ord i de tre rumsdimensionerna.

Men vad är rum för något? Hur kommer det sig att vi kan befinna oss på olika ställen i dessa dimensioner? Vad är en dimension? Nu menar jag vad är på den mest fundamentala nivån möjlig.

Jag tvivlar på att det här är något som går att beskriva vetenskapligt, då frågeställningen på sätt och vis går utanför vetenskapens ramar.
Citera
2004-01-30, 20:29
Medlem
du har nog liiiiiiiiiiiiite för mycket fritid :P
Citera
2004-01-31, 09:30
Medlem
dIRe_s avatar
Jag har fått detta förklarat för mig... Kommer inte ihåg allt men:

Ett rum är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 3-dimensionella figurer av "Euklidisk typ"

Ett plan är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 2d-figurer av "Euklidisk typ".

En linje är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 1d-figurer av "Euklidisk typ".

En punkt är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 0d-figurer av "Euklidisk typ".

En "Euklidisk rymd" är en rymd där avstånd i reella nummer kan beskrivas med pythagoras sats.

En dimension är en riktning som existerar i en rymd:

T ex i en 4-dimensionell rymd: upp-ned, fram-bak, höger-vänster, fram i tiden-bak i tiden. Dvs vårt universum är snarare 3.5-dimensionellt eftersom vi inte kan röra oss bakåt i tiden. Eller så kan vi det teoretiskt men inte praktiskt?

I en 0-dimensinell rymd (dvs en punkt) finns inga riktningar.

Det är allt jag vågar skriva på rak arm. Googla efter "Euklidisk rymd", "vekorrymd" och "Hamel dimension" för mer info. (Euklidian space, vector space)
Citera
2004-02-01, 13:23
Medlem
hbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Jag har fått detta förklarat för mig... Kommer inte ihåg allt men:

Ett rum är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 3-dimensionella figurer av "Euklidisk typ"

Ett plan är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 2d-figurer av "Euklidisk typ".

En linje är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 1d-figurer av "Euklidisk typ".

En punkt är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 0d-figurer av "Euklidisk typ".

En "Euklidisk rymd" är en rymd där avstånd i reella nummer kan beskrivas med pythagoras sats.

En dimension är en riktning som existerar i en rymd:

T ex i en 4-dimensionell rymd: upp-ned, fram-bak, höger-vänster, fram i tiden-bak i tiden. Dvs vårt universum är snarare 3.5-dimensionellt eftersom vi inte kan röra oss bakåt i tiden. Eller så kan vi det teoretiskt men inte praktiskt?

I en 0-dimensinell rymd (dvs en punkt) finns inga riktningar.

Det är allt jag vågar skriva på rak arm. Googla efter "Euklidisk rymd", "vekorrymd" och "Hamel dimension" för mer info. (Euklidian space, vector space)

Det där var intressant, men varför skulle man definiera vår verklighet med hjälp av Pythogoras sats och Euklides? Enligt dina definitioner av vår verklighet, i dimensioner, så är det bara massvis av tal som ändras när jag rör min hand i en cirkel i luften.

Hur kommer det sig att vi lever just tredimensionellt?

Egentligen undrar jag varför man kallar vår verklighet tredimensionell - alltså, vi skiljer inte mellan framåt-bakåt, vänster-höger och uppåt-neråt, egentligen. Allt detta är en och samma sak i vår verklighet, vår rymd runtomkring oss som vi rör oss i. Det är bara matematiskt som det är meningsfullt att prata om separata dimensioner - i vår verklighet hänger dessa dimensioner helt oseparabelt ihop.

Intressant det där om 3.5 dimensioner. Om man spinner vidare på ditt tankesätt, så skulle jag vilja föreslå att vi lever i 3.0 dimensioner. För "tidsdimensionen" är ingen verklig dimension; vi kan inte röra oss bakåt i tiden, men vi kan inte heller röra oss framåt i den. Strikt talat så befinner vi ju oss alltid på samma punkt i tiden, som är "just nu". Så tiden är en 0-dimension, enligt ditt sätt att se den?
Citera
2004-02-01, 13:54
Medlem
Är det överhuvudtaget meningsfullt att prata om att röra sig "framåt" eller "bakåt" då? All rörelse är relativ.

Filosoferande om dimensioner håller jag mig utanför, men enligt en fysiklärare från gymnasiet är den femte dimensionen "observatören". Så det så.
Citera
2004-02-01, 14:58
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AviLGH
Är det överhuvudtaget meningsfullt att prata om att röra sig "framåt" eller "bakåt" då? All rörelse är relativ.

Filosoferande om dimensioner håller jag mig utanför, men enligt en fysiklärare från gymnasiet är den femte dimensionen "observatören". Så det så.

Det viktiga är ju inte vad som är framåt och bakåt, det viktiga är att det är rörelser åt motsatta håll. Om en bil backar så kan du hävda att den rör sig framåt, men börjar den åka framåt så åker den ju bakåt?? (ehmm)

Poängen är att vad du en ser som framåt så kommer motsattsen vara bakåt, och tvärtom. Det är ett ganska klumpigt utryck. Själv föredrar jag rörelse i positiv eller negativ riktning, förutsatt att man från början definierat vad som är positivt riktning.
Citera
2004-02-01, 15:50
Medlem
Vad jag menar är att du med samma rörelse kan röra dig framåt, positivt, relativt något, men åt andra hållet relativt något annat. Men det är ju egentligen ett meningslöst resonemang...
Citera
2004-02-02, 01:14
Medlem
rufuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbw

Hur kommer det sig att vi lever just tredimensionellt?

En intressant - men kanske något naivt svar på din fråga - som jag läst någonstans är följande - vi lever i tre dimensioner helt enkelt därför att det liv och andra mer komplexa strukturer har lättast att upkomma i en tredimensionell rymd. I en tvådimensionell rymd skulle(jag vet att det här är ett fånigt exempel) t.ex. varelser ha svårt för att kunna ha någon matsmältning eftersom en kanal genom varelsen skulle dela den i två. Att vi inte lever i FLER än tre rumsliga kan ha en lite mer komplicerad förklarig som t.ex. att många naturlagar helt enkelt skulle bli instabila i sådana förhållanden - den hågade kan titta på denna artikel: http://arxiv.org/PS_cache/hep-th/pdf/9407/9407011.pdf
Citera
2004-02-02, 05:44
Bannlyst
Rum är en måttenhet som beskriver materias storlek i (oftast) höjd, bred och längd.
kanske inte ett så filosofiskt svar men ändå
Citera
2004-02-03, 09:48
Medlem
Kan vi inte diskutera oändlighet av rum istället?
Hur länge speglas en spegel mot en spegel och hur slutar universum om det är oändligt? (tänkte lite om det "går igen", att man kommer tillbaka vid ett ställe).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in