Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Jag har fått detta förklarat för mig... Kommer inte ihåg allt men:
Ett rum är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 3-dimensionella figurer av "Euklidisk typ"
Ett plan är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 2d-figurer av "Euklidisk typ".
En linje är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 1d-figurer av "Euklidisk typ".
En punkt är den "Euklidiskta rymd" som kan innehålla 0d-figurer av "Euklidisk typ".
En "Euklidisk rymd" är en rymd där avstånd i reella nummer kan beskrivas med pythagoras sats.
En dimension är en riktning som existerar i en rymd:
T ex i en 4-dimensionell rymd: upp-ned, fram-bak, höger-vänster, fram i tiden-bak i tiden. Dvs vårt universum är snarare 3.5-dimensionellt eftersom vi inte kan röra oss bakåt i tiden. Eller så kan vi det teoretiskt men inte praktiskt?
I en 0-dimensinell rymd (dvs en punkt) finns inga riktningar.
Det är allt jag vågar skriva på rak arm. Googla efter "Euklidisk rymd", "vekorrymd" och "Hamel dimension" för mer info. (Euklidian space, vector space)
Det där var intressant, men varför skulle man definiera vår verklighet med hjälp av Pythogoras sats och Euklides? Enligt dina definitioner av vår verklighet, i dimensioner, så är det bara massvis av tal som ändras när jag rör min hand i en cirkel i luften.
Hur kommer det sig att vi lever just tredimensionellt?
Egentligen undrar jag varför man kallar vår verklighet tredimensionell - alltså, vi skiljer inte mellan framåt-bakåt, vänster-höger och uppåt-neråt, egentligen. Allt detta är en och samma sak i vår verklighet, vår rymd runtomkring oss som vi rör oss i. Det är bara matematiskt som det är meningsfullt att prata om separata dimensioner - i vår verklighet hänger dessa dimensioner helt oseparabelt ihop.
Intressant det där om 3.5 dimensioner. Om man spinner vidare på ditt tankesätt, så skulle jag vilja föreslå att vi lever i 3.0 dimensioner. För "tidsdimensionen" är ingen verklig dimension; vi kan inte röra oss bakåt i tiden, men vi kan inte heller röra oss framåt i den. Strikt talat så befinner vi ju oss alltid på samma punkt i tiden, som är "just nu". Så tiden är en 0-dimension, enligt ditt sätt att se den?