2009-12-03, 14:26
Medlem
Berusade_Padelns avatar
På senare tid har jag börjat störa mig allt mer på dessa låneord, det kommer hela tiden nya och allt mer onödiga låneord. Låneord som redan har en synonym inom det svenska språket. Det låter allt mer krystat men likväl så envisas många med att använda dessa.

Jag är medveten om att låneord är ingen ny företeelse inom svenskan men nu så tycker jag att det har börjat att gå överstyr. Visst hela språket är uppbyggt av låneord men ska man verkligen tillåta ord så som dedicera, applicera och nitrogen. Varför använder folk dessa ord? Jag tror att det har blivit status att använda dessa låneord, att man ska låta bildad då man slänger in limiteradinterfejskompabilitet i ett samtal.

Varför måste man hela tiden vara så jävla internationell? Glassen heter Spirello INTE Twister. Håller vi på att förbereda oss för någon världsomfattande sammanfogning av samtliga länder där alla måste kunna förstå varandra. Eller vill vi bara sälja mer varor och tjänster i en global skala till en kostnad av våran integritet. Varför kan vi inte bara låta det svenska språket vara som det är.

Jag kan tycka att vissa låneord är okej men då ska det inte finnas någon vettig svensk motsvarighet. Inom vissa områden/yrken kan det vara godtagbart t.ex. matematik.

Jag är ganska säker på att många här delar min åsikt men man måste börja göra något åt detta problem. Eftersom det kan vara svårt att hitta den svenska motsvarigheten till vissa av dessa ord så skulle vi kunna göra en lista över de mest använda låneorden och deras svenska motsvarigheter. Ni får gärna komma med egna förslag över hur vi ska få bort låneorden.

Jag ber om ursäkt för mitt eget användande av låneord men jag betraktar mig själv som lite utav ett offer för det usla användandet av dagens språk.

En liten lista på ord som det borde vara spöstraff på(ev. Smisk).
  • Applicera
  • Artistisk
  • Dedicera
  • Emotionell
  • Horribel
  • Kontaminera
  • Limitera
  • Notera
  • Preposition
  • Suspendera
  • Validera
  • Votera
Citera
2009-12-03, 14:29
Medlem
DoctorWhos avatar
Hur långt tillbaka ska vi gå? Alla språk har ju låneord från något annat...och alla moderna språk har ju gemensamt ursprung med något annat språk.
T.ex. så är svenska ett germanskt språk, och är besläktat med tyska och engelska. Ska vi ta bort alla låneord som påminner om något som finns i ett annat språk?
Vi har ju massor med ord av latinsk och grekisk härkomst också, ska vi ta bort de också?
Citera
2009-12-03, 14:38
Medlem
Berusade_Padelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWho
Hur långt tillbaka ska vi gå? Alla språk har ju låneord från något annat...och alla moderna språk har ju gemensamt ursprung med något annat språk.
T.ex. så är svenska ett germanskt språk, och är besläktat med tyska och engelska. Ska vi ta bort alla låneord som påminner om något som finns i ett annat språk?
Nej, jag syftade främst på de nyare och låneord som redan har en bra svensk motsvarighet t.ex dedicera - tillägna.

Vi kan väl sätta gränsen vid 80-90tal?
Citera
2009-12-03, 14:40
Medlem
miklons avatar
Jag vet inte om orden i din lista avser någon särskild kontext, men åtskilliga av dem har ju använts i svenskan i många, många år, varför vill du bli av med dem?

Vad är det som skiljer t.ex. horribel, notera, kontaminera eller applicera från alla andra låneord som tagits in de senaste seklen? Bör vi återgå till svenskan anno 1500, eller vad baserar du urvalet på?

Citat:
Ursprungligen postat av Berusade_Padeln
Nej, jag syftade främst på de nyare och låneord som redan har en bra svensk motsvarighet t.ex dedicera - tillägna.

Dedicera har använts i svenskan åtminstone sedan 1500-talet.

Edit: Jag kan hålla med dig i viss mån, det är ruskigt töntigt att använda ord som supportera, eller att köra rakt av med engelska ord ("det ligger i pajpen"), men många ord på din lista är ju inte alls nya på det viset.
Senast redigerad av miklon 2009-12-03 kl. 14:44.
Citera
2009-12-03, 14:57
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Sånt går ju inte att styra,ett språk lever sitt eget liv
Citera
2009-12-03, 14:59
Medlem
Berusade_Padelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag vet inte om orden i din lista avser någon särskild kontext, men åtskilliga av dem har ju använts i svenskan i många, många år, varför vill du bli av med dem?

Vad är det som skiljer t.ex. horribel, notera, kontaminera eller applicera från alla andra låneord som tagits in de senaste seklen? Bör vi återgå till svenskan anno 1500, eller vad baserar du urvalet på?

Dedicera har använts i svenskan åtminstone sedan 1500-talet.

Edit: Jag kan hålla med dig i viss mån, det är ruskigt töntigt att använda ord som supportera, eller att köra rakt av med engelska ord ("det ligger i pajpen"), men många ord på din lista är ju inte alls nya på det viset.
Jag tog dem som jag tycker låter mest framtvingade. Har inte så värst bra koll på vilka som har existerat(zomg ironi) längst.
Citera
2009-12-03, 15:17
Medlem
Språk utvecklas hela tiden. Men visst kan det bli näst intill irriterande med vissa låneord.
Ett ord som borde vara med på din lista är "vomitera".
Citera
2009-12-03, 15:36
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iquba
... Ett ord som borde vara med på din lista är "vomitera".
Det är en lite lustig sammanblandning mellan vomera och emittera, eller ett alltför rått lån från engelskan.

Ordet vomera är etablerat i svenskan sen 1697. Engelska "vomit" är av fornnordiskt utsprung och släkt med vommen på en kossa samt ordet vämjelig, det senare sagt om något som framkallar uppkastning från vommen/våmmen på både folk och fä.

Många gånger är alltså engelska nylån i själva verket fornnordiska ord som lämnas tillbaka. Det bör uppmuntras att lämna tillbaka lånord/låneord.
Senast redigerad av Egon3 2009-12-03 kl. 15:38.
Citera
2009-12-03, 16:20
Medlem
Coup de grâces avatar
Citat:

Ska du sätta gränsen där kan du stryka de flesta orden från din lista då många av exemplen har använts i över hundra år.
Citera
2009-12-03, 17:44
Medlem
Kryžininkass avatar
Jaha, du har plötsligt blivit halvt språkmedveten och därmed finns det ett gigantiskt problem med urgamla lånord som alla borde vilja göra sig av med, bara därför att du inte har bättre koll? Grattis.
Citera
2009-12-03, 18:11
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:

Alla ord i din spöstrafflista, med undantag för validera, återfinns i SAOL-utgåvan från 1923. Även om ordet validera saknas i den SAOL-utgåvan, så hittar man det närbesläktade ordet validitet där.

Vilket århundrade menade du egentligen när du skrev "80-90tal"? Inte kan du väl ha menat 1900-talet?
Citera
2009-12-03, 19:05
Medlem
Citat:
  • Applicera
  • Artistisk
  • Dedicera
  • Emotionell
  • Horribel
  • Kontaminera
  • Limitera
  • Notera
  • Preposition
  • Suspendera
  • Validera
  • Votera

Det är nog en övermäktig uppgift för vem som helst att försöka få bort ord som varit etablerade i svenskan så länge, men när det gäller ordet preposition håller jag med dig! Vi borde följa danskarnas exempel och införa en egen term (forholdsord heter det på danska).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in