2009-12-03, 13:09
Bannlyst
Pratade med en kock igr som pstog att mat som man lagat och sen lter st som man sedan t.ex stoppar i mikron och vrmer upp har frlorat sin nring. Har inte lika mycket protein, vitaminer osv i sig kvar stmmer detta`?
Citera
2009-12-03, 13:11
Bannlyst
Ja.
Citera
2009-12-03, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Pratade med en kock igr som pstog att mat som man lagat och sen lter st som man sedan t.ex stoppar i mikron och vrmer upp har frlorat sin nring. Har inte lika mycket protein, vitaminer osv i sig kvar stmmer detta`?

yees det stmmer. sen tar mikron bort jvligt mkt med
Citera
2009-12-03, 13:23
Medlem
desmoduss avatar
All form av tillagning frstr en del av nringsmnena i maten.

Redan frsta gngen maten tillagas p spisen frloras en del nringsmnen. Sen frsvinner ytterligare ngot nr matens vrms upp igen, antingen p spisen eller micron.
Citera
2009-12-03, 13:37
Bannlyst
Okej s man sger att jag kper kttfrs fr att f i mig vi sger det r 12g protein/100gram. ter 500 gram d fr jag i ungefr hur mycket vet ni hur mycket som frsvinner % mssigt?
Citera
2009-12-03, 16:17
Medlem
wuus avatar
Nja proteinet kan man ju inte sga att det frstrs (fast det gr det men det spelar inte dig ngon roll). Nr du vrmer p proteinerna s ndrar de struktur, och det vrsta som kan hnda r att proteinet delas i mindre fragment som minst enskilda aminosyror. Men du ter protein fr att f i dig aminosyror s det kvittar fr dig om de sitter ihop eller inte.

Fetter kan man ju inte sga att de pajar heller riktigt, inte i stor utstrckning. Mineraler hnder det absolut ingenting med. Kolhydrater som strkelse kan brytas snder, men energin blir kvar fast i form av kortare sockerkedjor.

Vitaminerna dremot, de r ofta ganska knsliga och frstrs ltt. Stora delar av vitaminerna kan frstras snabbt, eftersom de existerar i s liten mngd.
Mnga tror dock att t.ex. C-vitamin frstrs mycket ltt, vilket r sant. Men d bildas (vid mttlig oxidation i t.ex. ett glas juice) dehydroaskorbinsyra som nd r nyttigt fr kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in