2009-12-03, 13:09
Bannlyst
Pratade med en kock igår som påstog att mat som man lagat och sen låter stå som man sedan t.ex stoppar i mikron och värmer upp har förlorat sin näring. Har inte lika mycket protein, vitaminer osv i sig kvar stämmer detta`?
Citera
2009-12-03, 13:11
Bannlyst
Ja.
Citera
2009-12-03, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Pratade med en kock igår som påstog att mat som man lagat och sen låter stå som man sedan t.ex stoppar i mikron och värmer upp har förlorat sin näring. Har inte lika mycket protein, vitaminer osv i sig kvar stämmer detta`?

yees det stämmer. sen tar mikron bort jävligt mkt med
Citera
2009-12-03, 13:23
Medlem
desmoduss avatar
All form av tillagning förstör en del av näringsämnena i maten.

Redan första gången maten tillagas på spisen förloras en del näringsämnen. Sen försvinner ytterligare något när matens värms upp igen, antingen på spisen eller micron.
Citera
2009-12-03, 13:37
Bannlyst
Okej så man säger att jag köper köttfärs för att få i mig vi säger det är 12g protein/100gram. äter 500 gram då får jag i ungefär hur mycket vet ni hur mycket som försvinner % mässigt?
Citera
2009-12-03, 16:17
Medlem
wääuus avatar
Nja proteinet kan man ju inte säga att det förstörs (fast det gör det men det spelar inte dig någon roll). När du värmer på proteinerna så ändrar de struktur, och det värsta som kan hända är att proteinet delas i mindre fragment som minst enskilda aminosyror. Men du äter protein för att få i dig aminosyror så det kvittar för dig om de sitter ihop eller inte.

Fetter kan man ju inte säga att de pajar heller riktigt, inte i stor utsträckning. Mineraler händer det absolut ingenting med. Kolhydrater som stärkelse kan brytas sönder, men energin blir kvar fast i form av kortare sockerkedjor.

Vitaminerna däremot, de är ofta ganska känsliga och förstörs lätt. Stora delar av vitaminerna kan förstöras snabbt, eftersom de existerar i så liten mängd.
Många tror dock att t.ex. C-vitamin förstörs mycket lätt, vilket är sant. Men då bildas (vid måttlig oxidation i t.ex. ett glas juice) dehydroaskorbinsyra som ändå är nyttigt för kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in