2009-12-03, 03:02
Medlem
Tjo, för några veckor sen fick jag lite problem med min dator så jag lämnade in den på lagning. Dom sa att det är fel på hårddisken och jag måste köpa en ny och ominstallera windows. Grejen är att jag inte vill ha windows vista på den för att den tar på prestandan som bara fan, jag har en dator som är 5 år gammal som laggar mindre än den. Jag har fixat en my hårddisk och jag ska installera windows pro på den, jag har alla drivrutiner som jag kunde hitta på deras hemsida. Kommer alla grejer funka på den eller kommer nåt strula eftersom det är en vista tillverkad dator.
Tror ni jag kommer få ut mer prestanda med win xp isåfall ?

http://www.dustinhome.se/pd_5010129972.aspx?Tab=1 är datorn

Tack i förskott!

Också, hur fixar jag 5.1 ljud på den ? Har köpt en högtalarpaket men vet ej om alla högtalar kommer funka på latopen.
http://www.kjell.com/?item=31573&pat...0000,494020000
Senast redigerad av Yeyyo 2009-12-03 kl. 03:47.
Citera
2009-12-03, 03:31
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeyyo
Tjo, för några veckor sen fick jag lite problem med min dator så jag lämnade in den på lagning. Dom sa att det är fel på hårddisken och jag måste köpa en ny och ominstallera windows. Grejen är att jag inte vill ha windows vista på den för att den tar på prestandan som bara fan, jag har en dator som är 5 år gammal som laggar mindre än den. Jag har fixat en my hårddisk och jag ska installera windows pro på den, jag har alla drivrutiner som jag kunde hitta på deras hemsida. Kommer alla grejer funka på den eller kommer nåt strula eftersom det är en vista tillverkad dator.
Tror ni jag kommer få ut mer prestanda med win xp isåfall ?

Tack i förskott!

Om du nu har alla drivrutiner som behövs för XP tillgängliga, så borde det ju inte vara några problem.

Tänk på att om det är en bärbar dator med SATA-disk, så kan det även vara bra att ha SATA-drivrutinerna för XP tillgängliga.
Dessa bör du hitta på tillverkarens hemsida.

Angående prestandaskillnaden så är det ju klart att XP kommer upplevas som snabbare eftersom det tar mindre systemresurser än Vista.
Speciellt på bärbara datorer så blir skillnaden markant.

Alternativt så borde du fundera lite på Windows 7, då det är bättre optimerat än Vista och modernare än XP.
Citera
2009-12-03, 03:43
Medlem
Har inte haft så mycket koll på windows 7 releasen, ska kolla in det, tack du.
Citera
2009-12-03, 04:31
Medlem
Jag fick fixa en polares dator som detta var testat på.
Hans var byggd för vista och således fanns inga drivrutiner som passade då moderkortet hade grafik och ljud inbyggt, jag hade ett rent h-vete och det tog mig 3 veckor bara att få igång den med ljud.

bara så du vet vad du ger dig in på så kolla då att det finns grafik och ljud drivisar innan.

Edit: nästa bekymmer man fick var att få igång nätverket på eländet
ett råd sök på din dators modell och install xp och se vad som sägs i geek trådar på nätet. det kan bli en mardröm
Senast redigerad av Gaynar 2009-12-03 kl. 04:40.
Citera
2009-12-03, 04:58
Medlem
Har också ett sånt headset som jag kan använda usb ljudkortet ifrån, kommer 5.1 ljudet funka ? http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=849
Citera
2009-12-03, 05:07
Medlem
Angående ljudet så kan jag använda usb ljudkortet från denna headset, det ska stödja 7.1 tydligen, men högtalarpaketet har 3 uttag, 1 grön 1 svart och 1 orange, hur kopplar in det ?
Citera
2009-12-03, 05:24
Medlem
raffeYs avatar
Som svar på båda dina frågor.

1. Byt till Windows 7. Kommer att fungera utmärkt med laptopen det är ett bra optimerat system som flyter på mkt bättre än vista

2. Headsetet kommer att fungera utmärkt eftersom det inte är microfon/hörlur du kopplar in den i utan i en usb-port! Det är ett usbheadset som är riktigt bra, har ett likadant själv
Citera
2009-12-03, 05:27
Medlem
Jo men högtalarna har 3 uttag, vad ska jag göra med den oranga kabeln ?

Tack för alla svar!
Senast redigerad av Yeyyo 2009-12-03 kl. 05:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in