2009-12-02, 21:36
Medlem
Xoidanors avatar
Hejsan, jag har nyligen installerat Ubuntu på min hårddisk (efter 2 timmars blod svett och tårar med hårddisken och ubuntu skivan...) och har nu ubuntu 9.10 på dumburken. Tyvärr är det så att jag är beroende av en linksys mottagare för att få mitt internet och den fungerar inte utan programvara. Underbart nog installeras denna programvaran genom en exe fil vilket inte fungerar på ubuntu utan wine.

Har letat runt på internet och forumet men kunde inte hitta något svar så frågar här.
Hur sjutton ska jag arbeta mig runt detta? Trodde först att Wine var ett program så det bara skulle vara att dra över det på en usb sticka och fixa det på ubuntu.

Alla guider på internet förutser att man har tillgång till internet och nu sitter man här utan att kunna göra någonting med ubuntu. Vet någon ett sätt att manuellt installera det?
Citera
2009-12-02, 21:52
Medlem
penol700s avatar
Den här filen borde du väl kunna dra ner och lägga på USB-sticka?
http://www.filestube.com/8450f78a27a...24-1-i386.html
Citera
2009-12-02, 21:55
Medlem
Turkfans avatar
Men om det är drivisar till din linksysmakapär som du ska installera via wine kommer det troligen inte fungera ändå.

Om det är win-drivisar, vilket det antagligen är om det är exe.
Citera
2009-12-03, 05:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xoidanor
Hejsan, jag har nyligen installerat Ubuntu på min hårddisk (efter 2 timmars blod svett och tårar med hårddisken och ubuntu skivan...) och har nu ubuntu 9.10 på dumburken. Tyvärr är det så att jag är beroende av en linksys mottagare för att få mitt internet och den fungerar inte utan programvara. Underbart nog installeras denna programvaran genom en exe fil vilket inte fungerar på ubuntu utan wine.

Har letat runt på internet och forumet men kunde inte hitta något svar så frågar här.
Hur sjutton ska jag arbeta mig runt detta? Trodde först att Wine var ett program så det bara skulle vara att dra över det på en usb sticka och fixa det på ubuntu.

Alla guider på internet förutser att man har tillgång till internet och nu sitter man här utan att kunna göra någonting med ubuntu. Vet någon ett sätt att manuellt installera det?

Tror inte du behöver göra det så omständigt.
Jag antar att du vill få igång ett nätverkskort?
Isf finns det säkert redan stöd i linuxkärnan för ditt kort.
Linksyskort brukar ha direkt stöd i kärnan, se kärnans dokumentation.
Eller ännu enklare, kolla om inte Ubuntu redan har detekterat ditt nätverkskort?
Citera
2009-12-03, 07:18
Medlem
Xoidanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Tror inte du behöver göra det så omständigt.
Jag antar att du vill få igång ett nätverkskort?
Isf finns det säkert redan stöd i linuxkärnan för ditt kort.
Linksyskort brukar ha direkt stöd i kärnan, se kärnans dokumentation.
Eller ännu enklare, kolla om inte Ubuntu redan har detekterat ditt nätverkskort?

Googlade upp linux drivrutiner för mitt WMP54G kort efter vad Turkfan skrev men det där kan nog vara värt att titta till med.

Är en full nybörjare när det gäller Linux så jag tackar för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in