Hej har kört snart ett år på gym och tycker nu de börjar bli lite tjatigt med dom gamla rygg övningarna därför skulle ja vilja veta de bästa övningarna för ryggen så man får en riktigt bred rygg.
Kvittar om jag kört övningarna skulle vabra vara kul om folk kunde dela med sig av sina bästa ryggövningar
QUOTE=flaggantopp]Hej har kört snart ett år på gym och tycker nu de börjar bli lite tjatigt med dom gamla rygg övningarna därför skulle ja vilja veta de bästa övningarna för ryggen så man får en riktigt bred rygg.
Kvittar om jag kört övningarna skulle vabra vara kul om folk kunde dela med sig av sina bästa ryggövningar
Tack[/quote]
De ryggövningar som bygger en bred rygg är de laterala övningarna.
Alltså, de som aktiverar latsen.
Inte sant Axon?
Ett ryggpass för mig ser ut så här:
T-stångsrodd (1 lätt uppvärmingsset), sen 8-10x3
Marklyft 10x3
Kabelrodd 10x4
Breda latsdrag 10x3
Smala latsdrag 8x3 (brukar inte kunna köra så mycket mer då jag har får en extrem pump i lats)
Brukar avsluta med Rygg extensions i en bellyback 10x4
Hej har kört snart ett år på gym och tycker nu de börjar bli lite tjatigt med dom gamla rygg övningarna därför skulle ja vilja veta de bästa övningarna för ryggen så man får en riktigt bred rygg.
Tack
Marklyft Den självklara vinnaren. En basövning som jag aldrig skulle byta ut och som jag har haft enorm nytta av genom åren
Skivstångsrodd En mångsidig övning där man genom att variera grepp och frammåtlutning kan attackera olika delar av ryggen
Smala latsdrag Rörelselängden är större än under vanliga latsdrag och även inkopplingen av biceps är större vilket sammantaget ger stort rörelseutslag och mycket vikt vilket är en väldigt bra kombination
Hantelrodd Tyvärr kan jag inte köra hantelrodd längre då SATS endast har hantlar upp till 42kg och jag enkelt gör 20st med dessa. Jag har dock övningen att tacka för enormt mycket och kommer återuppta den så fort jag börjar träna på en annan gymkedja som har tyngre hantlar
T-bar Valet stod mellan T-bar eller Sittande kabelrodd. Båda enormt bra övningar men lotten föll tillslut på T-bar p.g.a. den enorma viktbelastning man kan använda
Ni säger att marklyft är den bästa övningen för rygg, jag som aldrig kört den övningen förutom en gång vad är det ja ska tänka på?
Är det 6-8 set? och hur mkt vikt, alltså ska man ha så man knappt kan lyfta eller ska de vara lättare vikter typ 60 kg?
Ni säger att marklyft är den bästa övningen för rygg, jag som aldrig kört den övningen förutom en gång vad är det ja ska tänka på?
Är det 6-8 set? och hur mkt vikt, alltså ska man ha så man knappt kan lyfta eller ska de vara lättare vikter typ 60 kg?
Börja lätt så känner du dig framåt.
Var väldigt noggrann med tekniken i början och sen så ordnar det sig!
Kolla lite olika guider på tuben för tips. Filma gärna även ditt eget utförande och jämför.