• 1
  • 2
2004-01-30, 12:46
Bannlyst
Hur kan så otroligt många stava fel på ordet "egentligen", var och varannan post här på flashback som innehåller ordet stavar det "igentligen". Det ser ju helt tokigt ut, hur får man till någon sånt?
Citera
2004-01-30, 12:50
Medlem
Varför skriver folk "medecin"? Livets vägar är outgrundliga...
Citera
2004-01-30, 13:50
Medlem
Ralfons avatar
De skriver väl helt enkelt som det låter, ganska logiskt men fel
Citera
2004-01-30, 14:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Varför stavar så många fel till "associationsrubbningar" och "ecklesiastikdepartement"?

Troligast är nog att många inte vet hur orden i fråga stavas. Enkelt!
Citera
2004-01-30, 14:53
Medlem
Blot-Sven slår huvudet på spiken. Den svenska skolan tar inte sitt ansvar för stavnings- och skrivreglers utlärande. Annat blir det då jag får ut min examen!
Citera
2004-01-30, 16:05
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Hur kan så otroligt många stava fel på ordet "egentligen", var och varannan post här på flashback som innehåller ordet stavar det "igentligen". Det ser ju helt tokigt ut, hur får man till någon sånt?
Det där är inte så farligt. Jag har sett värre varianter på det - igenkligen. Folk stavar ofta som dom uttalar.
Citera
2004-01-31, 01:03
Moderator
Ruskigbusss avatar
Flashback förstör mitt språk!

I dag skulle jag skriva formulär ett antal gånger - varenda gång skrev jag forumlär!

Seriöst:
När man har bråttom och tanken är snabbare än fingrarna så blir det lätt så att orden stavas fel. Sen finns det förstås de som vill "skoja till det" och sen de som inte vet bättre.
Citera
2004-01-31, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Varför stavar så många fel till "associationsrubbningar" och "ecklesiastikdepartement"?

Nu har jag funderat ett tag men till ingen nytta. Vad är "ecklesiastikdepartement"?
Citera
2004-01-31, 02:10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Costello
Nu har jag funderat ett tag men till ingen nytta. Vad är "ecklesiastikdepartement"?

Gammalt namn på ett numera ej existerande departement som hade hand om skolfrågor och kyrkofrågor.
Citera
2004-01-31, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Gammalt namn på ett numera ej existerande departement som hade hand om skolfrågor och kyrkofrågor.

Tack. Jag trodde att det var en medveten felstavning på ett vanligt ord så jag försökte uttala det men utan resultat.
Citera
2004-01-31, 02:40
Medlem
BF_Swedens avatar
Ett annat vanligt fel är "diskution". Troligen uppkommer denna stavning när folk böjer ordet diskutera.
Citera
2004-01-31, 13:44
Medlem
Mysharrys avatar
Igenklien, värkligen, till bredden, bäcksvart, åtminstonde, listan kan göras lång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in