Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-02, 12:37
Medlem
Jag undrar över den här tobaken som säljs i diverse små-affärer här i Göteborg (vet inte om den finns i hela Sverige), med namnet "100gr Original Råtobak original".

Paketet är vitt och är gjort av ett vikt A4-papper, som sen plastats in med en A3-storlek plastbit (har vikts så att det blir ett A4-brett tobaks-paket med en folder). Sen har man väl använt en laser-skrivare eller bläckskrivare där man skrivit dit med stora bokstäver den klassiska varningstexten "rökning skadar allvarligt dig själv och personer i din omgivning" och dragit papperen i kopieringsmaskin innan man vikit ihop dem och skapat paket.

Jag undrar helt enkelt över den här tobaken. Kan den vara farlig till och med (borsett från att vanlig tobak är "farlig" som den är)? Jag är en ganska van rökare, sedan x antal år tillbaka. Men när jag röker den här tobaken, så får jag en underlig känsla. Då och då, när jag drar bloss, så bränner det till nåt oerhört i lungorna och jag får världens host-attack, som att jag fick i mig en extra stark dos av "någonting". Det känns inte som nikotin.. Och smaken är lite halvmystisk, lite kemisk enligt mig. Och den bli torr väldigt snabbt, innehåller inte de här ämnena som gör tobaken mer oljig och mild. I bland känns det som man skulle rökt gammalt torkat vass ungefär. Och att den "smakar torr" fastän att den är nyköpt och fuktig.. där smaken är lite mysko.. enligt mig.

Problemet med tobaken är att den inte har någon innehållsförteckning alls, och kan väl då innehålla i princip vad-som-helst? (Och säljs i flertalet små-butiker på hisingen-göteborg).

Varför jag köper tobaken, är för att affären där jag brukar köpa, har dragit ner på den vanliga tobaken och ersatt ganska mycket av sortimentet med den här tobaken (vad gäller rulltobak/piptobak osv). Och att dom som jobbar där rekommenderar den här tobaken, fastän den smakar som torkad ko-blaja.

Jag känner inte att jag mår bra av den, och undrar om någon annan vet mera om den? Är den "farlig" (bortsett från att tobak är farlig som den är), och är den laglig? Den kostar 70 kronor per paket för 100G, vilket ju är väldigt väldigt billigt, men saknar allt vad innehållsförteckning heter (och är extremt "amatör" över produkt-kvalitén).

PS.
Hoppas inte myndigheter godkänt tobaken i avsikten att "få ner rökarna på knä" och göra dom sjukare mycket snabbare av tobak genom rökares "girighet till pengar" (genom billigare tobak) = ungefär min indirekta misstanke med det. Eller att myndigheter inte vet om tobaken alls?? (Vilket också ingår i min fråga, för då skulle den ju kunna vara extremt livs-farlig rent ut sagt, där hälsan går ner super fort på typ 10 års tid).

Men jag vet ingenting som sagt var. Nån som är insatt?

Tack på förhand.
Citera
2009-12-02, 13:36
Medlem
Ingen aning om vilken tobak du menar men Cutthof light är den klart bästa jag provat.
Citera
2009-12-02, 15:45
Medlem
Den här är helt namnlös, bortsett från texten "original råtobak", gjord med vitt vikt (inplastat) A4-papper med bläckskrivar/laserskrivar-text. Kom på att den här tobaken tidigare såldes i genomskinliga påsar med pås-förslutning liknande gummiband-påsar, och säljs mig veterligen på minst 3 småställen på Hisingen/Göteborg, vad jag antar är butiker oberoende av varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in