Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-06, 21:56
  #2065
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Tack för svaret.

Ok, varför? Routern verkade ha ungefär samma prestanda. Köper man två och kopplar ihop dem så får man ju i praktiken ett mesh-system. Och priset är ju ungefär samma. Nån speciell anledning till att två mesh-noder är bättre än två routrar?

Om din Telenor-router stödjer mesh, vilket jag är ytterst tveksam till så kan du väl köra två routers som stödjer mesh.
Hur gammal är din Telenor-router och vilken modell-beteckning har den?
Citera
2022-01-07, 10:19
  #2066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Om din Telenor-router stödjer mesh, vilket jag är ytterst tveksam till så kan du väl köra två routers som stödjer mesh.
Hur gammal är din Telenor-router och vilken modell-beteckning har den?
Routern är väl kanske 4-5 år. Det är en Technicolor, står inte vilken modell. Den går nog inte att koppla till två andra routers i ett meshsystem, däremot går ju meshsystemet jag länkade till att koppla på till routern. Det är ju bara att plugga in i en av LAN-portarna.

Att köpa mesh-systemet hade alltså fungerat, men är det lika snabbt som routrarna? Om signalen först måste gå in i en gammal router och sen ut till två mesh-noder, så borde väl det vara långsammare än om signalen först går in i en ny router som är förbundet med en annan ny router?
Citera
2022-01-29, 13:15
  #2067
Medlem
Pecka-s avatar
Är det någon som har erfarenhet av OpenWrt? Har en Linksys-router där senaste programvaran börjar bli väl gammal, så jag funderar på om OpenWrt är säkrare/bättre?
Citera
2022-01-29, 13:39
  #2068
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Är det någon som har erfarenhet av OpenWrt? Har en Linksys-router där senaste programvaran börjar bli väl gammal, så jag funderar på om OpenWrt är säkrare/bättre?
Jag har en Linksys-router med OpenWrt, älskar det! Ska väl vara snabbare enligt deras community. Säkrare är den nog, men om man inte har bra koll på Linux och nätverk så är det lätt att göra något dumt som gör den osäker.

Jag har det främst för att man kan konfigurera exakt vad man vill, sätta upp VPN-interfaces, ha separata brandväggar o.s.v.

Kolla upp din enhet här om den stödjs och så finns det info-sidor per enhet också med bra att veta:
https://openwrt.org/toh/start?datafl...%7E%5D=Linksys
Citera
2022-01-29, 13:40
  #2069
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Är det någon som har erfarenhet av OpenWrt? Har en Linksys-router där senaste programvaran börjar bli väl gammal, så jag funderar på om OpenWrt är säkrare/bättre?

Många år sen jag hade OpenWrt. Då vart det lite halvbuggigt för mig på en Linksys jag hade.
Men så länge du kan hitta någon firmware som passar din router och den uppdateras regelbundet, då skulle jag lätt välja det alla dagar i veckan före en firmware som inte uppdateras alls.
Citera
2022-01-29, 13:52
  #2070
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Är det någon som har erfarenhet av OpenWrt? Har en Linksys-router där senaste programvaran börjar bli väl gammal, så jag funderar på om OpenWrt är säkrare/bättre?
Kolla här också om du väljer att installera OpenWrt:
https://austindw.com/harden-openwrt/

Jag tycker att OpenWrt:s egna hemsida är för plottrig.
Citera
2022-01-29, 18:06
  #2071
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Jag har en Linksys-router med OpenWrt, älskar det! Ska väl vara snabbare enligt deras community. Säkrare är den nog, men om man inte har bra koll på Linux och nätverk så är det lätt att göra något dumt som gör den osäker.

Jag har det främst för att man kan konfigurera exakt vad man vill, sätta upp VPN-interfaces, ha separata brandväggar o.s.v.

Kolla upp din enhet här om den stödjs och så finns det info-sidor per enhet också med bra att veta:
https://openwrt.org/toh/start?datafl...%7E%5D=Linksys

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Många år sen jag hade OpenWrt. Då vart det lite halvbuggigt för mig på en Linksys jag hade.
Men så länge du kan hitta någon firmware som passar din router och den uppdateras regelbundet, då skulle jag lätt välja det alla dagar i veckan före en firmware som inte uppdateras alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Kolla här också om du väljer att installera OpenWrt:
https://austindw.com/harden-openwrt/

Jag tycker att OpenWrt:s egna hemsida är för plottrig.

Tack för svaren och länkarna!

Jag kommer läsa på ordentligt innan jag byter programvara i routern.
Citera
2022-02-02, 18:59
  #2072
Medlem
Illuzionzs avatar
Jag har en router där jag i inställningarna kan välja att den kör wifi via wpa2/wpa3 personal. Vill bara försäkra mig om att wpa3 körs per automatik med de enheter som kan köra det (tex min mobil) och wpa2 körs enbart med enheter som inte stödjer wpa3? Min mobil tex känner alltså av detta själv och väljer wpa3 även om wpa2 finns tillgängligt?
Citera
2022-03-12, 07:50
  #2073
Medlem
Jag har en medieomvandlare i min lägenhet, och i alla fall den routern jag har fått ifrån min operatör måste kopplas direkt till den för att fungera. Det går inte att koppla routern via nätverksuttaget, för då funkar inte router, trots att det nätverksuttaget går till medieomvandlaren och det funkar då jag drar en enkel nätverkssladd ifrån nätverksuttaget till min dator (men då får jag ju inte wifi). Så jag förstår inte varför det inte funkar då det borde vara samma sak.

Är det bara den routern jag fick ifrån min operatör eller måste alla routers kopplas direkt till medieomvandlare då det finns en sådan? Jag gillar inte placeringen av routern då.
Citera
2022-03-12, 14:34
  #2074
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikfri
Jag har en medieomvandlare i min lägenhet, och i alla fall den routern jag har fått ifrån min operatör måste kopplas direkt till den för att fungera. Det går inte att koppla routern via nätverksuttaget, för då funkar inte router, trots att det nätverksuttaget går till medieomvandlaren och det funkar då jag drar en enkel nätverkssladd ifrån nätverksuttaget till min dator (men då får jag ju inte wifi). Så jag förstår inte varför det inte funkar då det borde vara samma sak.

Är det bara den routern jag fick ifrån min operatör eller måste alla routers kopplas direkt till medieomvandlare då det finns en sådan? Jag gillar inte placeringen av routern då.

Är du säker på att nätverksuttaget är kopplat direkt till din media-omvandlare?
Borde väl vara så att den går till en patchpanel eller liknande.
Citera
2022-03-13, 22:57
  #2075
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Många år sen jag hade OpenWrt. Då vart det lite halvbuggigt för mig på en Linksys jag hade.
Men så länge du kan hitta någon firmware som passar din router och den uppdateras regelbundet, då skulle jag lätt välja det alla dagar i veckan före en firmware som inte uppdateras alls.

Min TP-link AX73 fick en uppdatering. Hurra.
Citera
2022-03-14, 06:15
  #2076
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Min TP-link AX73 fick en uppdatering. Hurra.

Imponerande att TP-link fortfarande ger ut uppdateringar på sina nya fina kines-routers.
Såg att dom hade förbättrat sin backdoor enligt firmware-loggen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback