2009-12-03, 09:21
Citat:
"Kvinnor skall få göra lumpen." Är något jag håller med om och som FM anser. Jag tycker att alla ska ha samma rätt till vilket yrke som helst ifall dom klarar kraven.
"Ska en kvinna få bli en soldat enbart på grund av hennes kön, medan hon stjäl en plats från en man som presterar mycket bättre i alla tester, är det rättvisa?" Troligtvis den mest omdiskuterade frågan inom FM senaste 10 åren och har skapat mängder av irritation. Svaret är Nej en person ska inte ha pga kön när dom kan göra exakt samma saker.
Ursprungligen postat av Pilla
"Kvinnor skall få göra lumpen." Är något jag håller med om och som FM anser. Jag tycker att alla ska ha samma rätt till vilket yrke som helst ifall dom klarar kraven.
"Ska en kvinna få bli en soldat enbart på grund av hennes kön, medan hon stjäl en plats från en man som presterar mycket bättre i alla tester, är det rättvisa?" Troligtvis den mest omdiskuterade frågan inom FM senaste 10 åren och har skapat mängder av irritation. Svaret är Nej en person ska inte ha pga kön när dom kan göra exakt samma saker.
Det ska vara samma krav på alla sökande oavsett kön. Jämför med brandmän. Slangarna och rökdykarutrustningen blir inte lättare bara för att en kvinna håller i grejerna.
Jag har inga problem med kvinnor som brandmän, men det är väldigt få som klarar testerna. Av männen är det sådär 25 på 100 som klarar testerna, medan det knappt finns två kvinnor på 100 som gör det.
Inom polisen har man varit tvungen att sänka kraven i svenska för att få fler med invandrarbakgrund att klara intagningsproven. Man har även sänkt fysiska kraven för att få in fler kvinnor. Man kan se småtjejer i uniform som knappt når upp till dörrhandtagen!
Förr hade man 40 timmar psykologi och 60 timmar grepp och batongteknik på polisskolan. Nu för tiden pluggar man som en vanlig student och får fan inte ens hålla i ett vapen första året!
Det är resultatet av en massa kvoteringar och taskiga urvalskriterier.
.