Citat:
Ursprungligen postat av Oviss
S Kvinnor skall få göra lumpen.
S Man skall ta emot order från kvinnor.
F Sverige skall ta emot fler invandrare.
F Brott skall inte straffas hårdare.
S Empati är en dygd.
osv.
F Ska inte en soldat enbart ta emot order?
F Ska man neka order eftersom man känner empati för offren?
* Ska en kvinna få bli en soldat enbart på grund av hennes kön, medan hon stjäl en plats från en man som presterar mycket bättre i alla tester, är det rättvisa?
* Ska man riskera liv enbart för "rättvisan" som egentligen är orättvisa ska utföras?
Dagens generation som får göra lumpen är ju redan psykiskt stabila vid mönstringen, så det känns fel att fråga dem. Men jag antar att man förändras en hel del efter militärtjänstgöring. Eller är det en myt?
Med detta sagt kommer min huvudsakliga fråga. Det känns som om armén kunde göra gott för en del labila människor. Men skulle det fungera i praktiken, har det fungerat, är det en pålitlig metod eller riskerar man att bli ännu mer psykiskt degraderad?
S = Sant
F = Falsk
* ska jag bara kommentera.
Vi tar allt uppifrån så det blir någon form av system.
"Kvinnor skall få göra lumpen." Är något jag håller med om och som FM anser. Jag tycker att alla ska ha samma rätt till vilket yrke som helst ifall dom klarar kraven.
"Man skall ta emot order från kvinnor." Varför inte? När din mamma sa åt dig att gå och lägga dig när du var liten så var väll det lika mycket värt som om pappa sa till. Det bör och ska inte ha ändrat sig när vi blir äldre. (Dock kanske ordern/uppmaningen ändrat karaktär en aning.)
"Sverige skall ta emot fler invandrare." Varken något FM jobbar aktivt för eller som man måste anse för att jobba i FM. Däremot så får man inte uttala sig nedvärderade om invandrare pga deras ursprung.
"Brott skall inte straffas hårdare." Heller inget FM bryr sig om. Vissa är för strängare lagstiftning vissa vill ha slappare vissa skiter i.
"Empati är en dygd." Jo för det gör att man kan sätta sig in i ett scenario bättre. Dock gäller det att kunna stänga av sin empati vid behov också då man ska kunna fullfölja sin uppgift även i utsatta situationer.
"Ska inte en soldat enbart ta emot order?" Nix. Du ska lyda en korrekt/laglig order men långt ifrån alla är det och något man måste ta ansvar för själv för du är alltid ansvarig för dina handlingar även om dom är beordrade.
"Ska man neka order eftersom man känner empati för offren?" Nej, enbart om den strider mot regler och lagar. Sen är det upp till dig att tolka om det är rätt eller fel. Tanken är att det är någon smartare längre upp i kedjan med bättre info och mer taktiskt kunnande som gör rätt beslut. (självklart inte alltid så)
"Ska en kvinna få bli en soldat enbart på grund av hennes kön, medan hon stjäl en plats från en man som presterar mycket bättre i alla tester, är det rättvisa?" Troligtvis den mest omdiskuterade frågan inom FM senaste 10 åren och har skapat mängder av irritation. Svaret är Nej en person ska inte ha pga kön när dom kan göra exakt samma saker. Det som gör att man idag kan rättfärdiga att tjejer lättare kommer in, är att dom har den unika förmågan att dom kan tala med andra tjejer/kvinnor som i vissa delar av världen är omöjligt för en man. Men vi har samma sak inom många delar av samhället som tex vakter och polisen då en man inte får göra någon form av kroppsvisitation efter att säkerheten är säkerställd. (Kontroll att det inte finns vapen på personen...) Frågan är om man skulle sätta ett socialt krav och språkskrav på dessa tjejerna för att dom ska kunna tillgodose sig den "förmågan". Risken är att det faller bort för många tjejer och förmågan saknas.
"Ska man riskera liv enbart för "rättvisan" som egentligen är orättvisa ska utföras?" Jag anser att en soldats jobb är att riskera sitt liv för att skapa säkerhet för andra. Det ska självklart inte vara dumdristigt men soldater utbildas inte på vapenhantering för att kunna sportskjuta på en skjutbana bara. Vart soldaten ska hjälpa "rättvisan" som du kallar det är upp till våra "folkvalda". Ang orättvisa så är inget i FM rättvist. Detta är ett problem skapat av ett gäng utan beslutsfattare utan en aning om vad dom gör och av fega jävlar som inte vågar säga ifrån.
Som avslutning summering och svar på dom sakerna jag inte tagit upp.
Jag skulle inte vilja ha en person bredvid mig i strid som bara är där för att slippa ett fängelsestraff. Det finns säkert mängder av folk som skulle vara bra soldater därifrån men jag skulle inte ta risken att få en som inte var det.
Talesättet "Där pojkar blir män" tycker jag stämmer väldigt bra. Inte i benämningen att få hår på kuken och djupare röst utan att man mognar som fan och får lära sig ta ansvar och att ens handlingar har effekter. Tror risken att någon skulle bli psykiskt skadad av en lumpen är astronomiskt liten och nästan alltid i samband med olyckor. Är man dock rubbad från start så lär inte ett vapen få en att chilla direkt. Lumpen är en unik upplevelse och om man inte har helt kassa befäl så kommer man lära sig mängder. Ett citat från en gammal bok sa "Lärande är när man ändrar sitt sätt att handla" så ja man kommer nog ändra sig ganska mycket efter lumpen mot innan. Kanske inte dom stora sakerna men mängder av småsaker.
Blev en ganska fin vägg med text men försöker ta död på lite myter som jag ser återkomma om och om igen. Allt är inte perfekt men har oftast en anledning.