2009-12-01, 22:51
Bannlyst
Hej!

Vet faktiskt inte om denna ligger rätt fast jag kör på detta så får admin byta tråd ifall det inte är rätt.

Tänkte skapa en .bat för backup. Vet att man kan ha backup program men lite roligare att göra en själv nu när man har lite tråkigt

Jag vill att grejorna ska kopiera till min externa hdd G:
Jag vill att hela mappen "mina bilder" med alla mappar i den mappen ska kopieras.
Har fått det att funka fast då kopieras bara filerna i "mina bilder" och inte undermappar osv. Jag körde en robocopy och det kanske är fel? Körde xcopy men fungera bara med filerna i "mina bilder" som sagt.

Citera
2009-12-01, 23:01
Medlem
om du lägger till \E så blir det inklusive undermappar (även tomma):

robocopy C:\Users\MEK\Pictures1 G:\Backup\Pictures \E

kan även vara lämpligt att ta med \W:10 \R:5 , ifall den inte kan kopiera nån fil (tex att den används), gör den 5 försök, med 10sek intervall. Sätter du inte \W och \R, kommer den försöka 1milj gånger med 30sek intervall

robocopy C:\Users\MEK\Pictures1 G:\Backup\Pictures \E \W:10 \R:5

vill du ha ut allt till logfil lägger du till \LOG:[sökväg]:

robocopy C:\Users\MEK\Pictures1 G:\Backup\Pictures \E \W:10 \R:5 \LOG:G:\Backup\Pictures_Backup.log

finns en uppsjö med options till robocopy, kolla tex http://en.wikipedia.org/wiki/Robocopy för en lista vad du kan använda
Senast redigerad av Cytech 2009-12-01 kl. 23:03.
Citera
2009-12-01, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
om du lägger till \E så blir det inklusive undermappar (även tomma):

robocopy C:\Users\MEK\Pictures1 G:\Backup\Pictures \E

kan även vara lämpligt att ta med \W:10 \R:5 , ifall den inte kan kopiera nån fil (tex att den används), gör den 5 försök, med 10sek intervall. Sätter du inte \W och \R, kommer den försöka 1milj gånger med 30sek intervall

robocopy C:\Users\MEK\Pictures1 G:\Backup\Pictures \E \W:10 \R:5

vill du ha ut allt till logfil lägger du till \LOG:[sökväg]:

robocopy C:\Users\MEK\Pictures1 G:\Backup\Pictures \E \W:10 \R:5 \LOG:G:\Backup\Pictures_Backup.log

finns en uppsjö med options till robocopy, kolla tex http://en.wikipedia.org/wiki/Robocopy för en lista vad du kan använda

Oj tack mkt infomation .
Hur lär du dig det? När man te.x skriver help i cmd så kommer det inte upp te.x \e osv

provade. Verkade inte fungear. Kör windows 7 32 bit om det har någon betydelse. Ogiltig parameter #: "\E\ står det bl.a

eDIT: Funkar skit bra var bara att du hade skriver \E men det ska vara /E. tack!

Du vet inte hur man gör så att om jag gjort en kopering sen tidigare men gör om och jag vill att den ska skriva över det som finns som backup hur gör jag då?
Senast redigerad av Megolisen 2009-12-01 kl. 23:46.
Citera
2009-12-02, 00:36
Medlem
sorry, jag som var lite trött

skriver du robocopy /? får du några syntax du kan använda

/Y så skriver den över utan att fråga, sen beror det ju lite på om du vill spara gamla filer i backupen. Dvs om du tar bort en fil från Bilder mappen, vill du tabort den från backupen också, eller ska den ligga kvar där?
Senast redigerad av Cytech 2009-12-02 kl. 00:38.
Citera
2009-12-02, 02:13
Bannlyst
Citat:
sorry, jag som var lite trött

skriver du robocopy /? får du några syntax du kan använda

/Y så skriver den över utan att fråga, sen beror det ju lite på om du vill spara gamla filer i backupen. Dvs om du tar bort en fil från Bilder mappen, vill du tabort den från backupen också, eller ska den ligga kvar där?

Jo jag skrivera alltid över gamla filer. Kopierar mina bilder och drar till backup i G: och då frågar den och då skriver jag över alla filer.
För jag ändrar visas psd filer och då måste jag skriva över för att få senaste psd filen i backup. så nej sparar inte gamla backup grejjer
Dock vill jag inte att den tar bort allt i mappen i backup.
Och du... Om jag använder mig av att alltid kopiera via cmd, kan det bli några problem med det? Te.x att den sparar loggar för då tar det en hel del plats till slut. Som när man surfar på firefox då blir det ju cookies. Kanske dum fråga men man vet ju inte
Senast redigerad av Megolisen 2009-12-02 kl. 02:18.
Citera
2009-12-02, 04:04
Bannlyst
Får dock inte det att funka med att logga filen. prova med .log o .txt
Citera
2009-12-02, 13:47
Medlem
du bytte till / istället för \, eller?

visst fylls ju loggen om det är mycket filer som kopieras, går att ställa in lite vad den ska ta med i logfilen. Antingen får du manuellt rensa logfiler, alt kan du göra ett script som regelbundet tar bort gamla logfiler.
Citera
2009-12-02, 13:52
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Nu vet jag inte vilken version av Win7 du har...

Men i min Pro så finns iallafall NTBackup med.. (Windows egnabackupprogram)
och i den kan jag schemalägga backup av utvalda filer, Mappar etc.

Det låter väl lite enklare????
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2009-12-02 kl. 13:55.
Citera
2009-12-02, 18:47
Bannlyst
Citat:
du bytte till / istället för \, eller?

visst fylls ju loggen om det är mycket filer som kopieras, går att ställa in lite vad den ska ta med i logfilen. Antingen får du manuellt rensa logfiler, alt kan du göra ett script som regelbundet tar bort gamla logfiler.

Prova både med / och \ men / ska det vara Körde /LOG:G:\
Står att det inte går att den inte hitta sökvägen men så fort jag tar bort det så fungera allt.. Jag har Windows 7 ultimate 32bit build 7600

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nu vet jag inte vilken version av Win7 du har...

Men i min Pro så finns iallafall NTBackup med.. (Windows egnabackupprogram)
och i den kan jag schemalägga backup av utvalda filer, Mappar etc.

Det låter väl lite enklare????

Som jag skrev så kan det vara kul och kunna också. Hade jag velat köra så hade jag använt mitt ashampoo som jag redan har installerat på datorn.
Men som sagt, skapas filer eller dyl när man kör detta via cmd och skapar stora filer så som det blir cookies när man kör firefox te.x
Senast redigerad av Megolisen 2009-12-02 kl. 19:06.
Citera
2009-12-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megolisen
Prova både med / och \ men / ska det vara Körde /LOG:G:\
Står att det inte går att den inte hitta sökvägen men så fort jag tar bort det så fungera allt.. Jag har Windows 7 ultimate 32bit build 7600

Som jag skrev så kan det vara kul och kunna också. Hade jag velat köra så hade jag använt mitt ashampoo som jag redan har installerat på datorn.
Men som sagt, skapas filer eller dyl när man kör detta via cmd och skapar stora filer så som det blir cookies när man kör firefox te.x

enda gången robocopy skapar filer utöver de du kopierar är när du själv anger /LOG, annars skickas inte någon info till logfiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in