• 1
  • 2
2009-12-01, 21:32
Medlem
När man tex har filosofilektioner i skolan så kan man bla få diskutera ifall man tex verkligen ser vad man ser, men eftersom att man själv ser "det" så finns det ju, alltså onödigt att diskutera...?
Citera
2009-12-01, 21:53
Medlem
adequates avatar
Så vad menar du ska diskuteras i denna tråd?
Citera
2009-12-01, 22:04
Medlem
Jag läste för länge sedan en bok av Bertrand Russell som jag tror hette "filosofiska problem". Minns jag inte fel så handlade boken om ett bord och han argumenterade om hur det här bordet inte kunde existera. Väldigt intressant bok, måste nog läsa den igen.
Återkommer med tankegångar rörande bordets existens efter det.
Citera
2009-12-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Så vad menar du ska diskuteras i denna tråd?

Antog att alla skulle förstå att jag var ute efter motargument.
Citera
2009-12-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
När man tex har filosofilektioner i skolan så kan man bla få diskutera ifall man tex verkligen ser vad man ser, men eftersom att man själv ser "det" så finns det ju, alltså onödigt att diskutera...?
Säg vad du tycker då, och dra upp en diskussion om huruvida det man ser vid inverkan av t.ex. psilocybin finns eller inte inte finns! Det är något att diskutera, inte bara ett fjantigt inlägg av mig...
Citera
2009-12-01, 22:45
Medlem
Varför är det larvigt, TS?
Citera
2009-12-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Varför är det larvigt, TS?

Att sitta och flamsa om hurvida man ser stolen framför sig i klassrummet känns/är larvigt. Jag menar man ser ju det man ser, i brist på fantasi eller för att man tycker att det är spännande så kan man sedan dividera om ifall man verkligen ser stolen. Det är denna "del" av filosofins värld som jag tycker är larvig.
Citera
2009-12-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Att sitta och flamsa om hurvida man ser stolen framför sig i klassrummet känns/är larvigt. Jag menar man ser ju det man ser, i brist på fantasi eller för att man tycker att det är spännande så kan man sedan dividera om ifall man verkligen ser stolen. Det är denna "del" av filosofins värld som jag tycker är larvig.

Att man ser det är inte frågan. Du har missuppfattat. Att du har kvalia om stolen är uppenbart.
Ifall det verkligen finns en stol, är å andra sidan en intressant fråga. Om stolen ser likadan ut för dig som för mig; om det verkligen är en stol (är det inte bara ett par ihopspikade träbitar?) och dyl. är det filosofin diskuterar.

Varför är det meningslöst?
Citera
2009-12-01, 23:15
Medlem
adequates avatar
Försök till rubrikförtydligande.

/Mod
Citera
2009-12-02, 00:11
Medlem
Kheperas avatar
Att man ser det man ser är sant per definition.

Jo, dylik skepticism kan svårligen ses som något mer än en filosofisk motsvarighet till vad som inom psykologin kallas för psykos. Misstänker man att det fortfarande kan finnas en noshörning i rummet, trots att man lyft på varje stol, bör man nog ta ut lite semester och vila upp sitt förstånd.
Citera
2009-12-02, 04:14
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prekrasna
Att man ser det är inte frågan. Du har missuppfattat. Att du har kvalia om stolen är uppenbart.
Ifall det verkligen finns en stol, är å andra sidan en intressant fråga. Om stolen ser likadan ut för dig som för mig; om det verkligen är en stol (är det inte bara ett par ihopspikade träbitar?) och dyl. är det filosofin diskuterar.

Varför är det meningslöst?

Varför är det meningsfullt?
Citera
2009-12-02, 08:22
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Att man ser det man ser är sant per definition.
Det tycks ju litegrann så. Huruvida det finns eller inte är väl en annan femma, men om jag typ slänger i mig lite magisk svamp och ser väggarna smälta så ser jag väggarna smälta, även om de inte gör det.

TS: Som flera andra i tråden förmodar jag att du har missförstått frågan. Antar att frågan gäller huruvida och isf hur vi kan veta att det vi ser finns eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in