2009-12-01, 21:07
Medlem
erikkkkks avatar
Vet inte om tråden är rättplacerad, flytta isåfall.

Hur som helst, jag har aldrig förstått resonemanget med "många bäckar små".

Min åsikt: Vad jag gör spelar verkligen ingen roll i det stora hela. Gör jag och de flesta andra samma sak, så gör det givetvis skillnad. Men, återigen, vad jag gör spelar ingen roll.

Tänker man att ens egen insats inte spelar någon roll, så blir man ofta på hoppad med "men tänk om alla tänker som du...". Ja, tänk om, men så är det ju inte i praktiken.

Jag ser det som rent av naivt att resonera så, och att vi fått detta resonemang inpräntat i oss sedan barnsben.

Börjar alla personer i världen cykla till jobbet, istället för att ta bilen, så kommer det säkerligen göra skillnad. Men vad händer om jag tänker att "Äsch, jag tar bilen, det gör väl inget att bara jag gör det!"? Ingenting! Vad jag gör påverkar inte andra, då jag inte är en person som väldigt många ser upp till och försöker ta efter. Möjligtvis tänker många andra likadant som jag i ovanstående fall, men vad jag gör spelar fortfarande ingen roll.

Jag är absolut inte emot att rätta till fel som finns i världen, men att bara tänka att "jag gör min del" kan jag inte förstå.

Detta är så jag ser på det, och vill någon försöka övertyga mig så gärna!
Citera
2009-12-01, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erikkkkk

Min åsikt: Vad jag gör spelar verkligen ingen roll i det stora hela. Gör jag och de flesta andra samma sak, så gör det givetvis skillnad. Men, återigen, vad jag gör spelar ingen roll.

Tänker man att ens egen insats inte spelar någon roll, så blir man ofta på hoppad med "men tänk om alla tänker som du...". Ja, tänk om, men så är det ju inte i praktiken.

Jag ser det som rent av naivt att resonera så, och att vi fått detta resonemang inpräntat i oss sedan barnsben.

Börjar alla personer i världen cykla till jobbet, istället för att ta bilen, så kommer det säkerligen göra skillnad. Men vad händer om jag tänker att "Äsch, jag tar bilen, det gör väl inget att bara jag gör det!"? Ingenting! Vad jag gör påverkar inte andra, då jag inte är en person som väldigt många ser upp till och försöker ta efter. Möjligtvis tänker många andra likadant som jag i ovanstående fall, men vad jag gör spelar fortfarande ingen roll.

Jag är absolut inte emot att rätta till fel som finns i världen, men att bara tänka att "jag gör min del" kan jag inte förstå.

Tja men jag har börjat nu i 35 års ålder att gå till återvinnings centralerna på
mitt bostadsområde samt dratt ner på rökningen. och när jag handlar så blir det ett par ekologiska produkter INTE hela kassen det är för dyrt men kanske 1 ägg paket o morötrterna tex. Föredetta GK
Citera
2009-12-01, 21:19
Medlem
stvafels avatar
Citat:

Visst stämmer det, men anledningen varför människor reagerar som "men om alla tänker som du..." är just för att om alla tänkte som du så skulle världen gå åt ett helt annat håll. Därför tycker jag att det är bättre att behålla inställningen att "många bäckar små" faktiskt är bra efter det blir alltid något bra av det. Tillsammans är vi starka, ensam svag.
Citera
2009-12-01, 21:31
Medlem
pikzels avatar
Citat:

Det kan göra en skillnad eftersom du genom att cykla till jobbet exponerar dig för bilåkare som då kanske märker att det faktiskt går att cykla trots att det dugg-regnar ute. Om du dessutom, kanske utan att tänka på det, berättar för någon att du brukar cykla till jobbet, så kommer kanske fler att göra det. Då blir det en exponentiell utveckling. Ryktesspridning är fortfarande ett av de allra bästa marknadsföringssätten som finns.

Jag är i regel också ganska emot såna uttryck, men man får tänka på att man själv är mer än bara sin enskilda lilla del, man exponerar sig som sagt även för andra.
Citera
2009-12-01, 21:40
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
Det kan göra en skillnad eftersom du genom att cykla till jobbet exponerar dig för bilåkare som då kanske märker att det faktiskt går att cykla trots att det dugg-regnar ute. Om du dessutom, kanske utan att tänka på det, berättar för någon att du brukar cykla till jobbet, så kommer kanske fler att göra det. Då blir det en exponentiell utveckling. Ryktesspridning är fortfarande ett av de allra bästa marknadsföringssätten som finns.

Jag är i regel också ganska emot såna uttryck, men man får tänka på att man själv är mer än bara sin enskilda lilla del, man exponerar sig som sagt även för andra.
Visst, ditt resonemang kan stämma, men det kan även bli helt annorlunda:

Om någon ser mig cykla i duggregn, och jag kommer med den kisande minen man ofta ser hos cyklister i regn, så kan det ju precis lika gärna avskräcka bilisterna, och få dem att fortsätta köra bil, som de förmodligen valt för att det är bekvämare.

Och om ryktet att jag, en helt vanlig del av "dussinmassan", sprids, varför skulle folk ta efter det? Jag kan inte se varför folk skulle se upp till mig, och inte till de andra bilisterna. Annat hade det kanske varit om jag varit någon person som många ser upp till och gärna vill efterlikna, men själv skulle jag inte ta efter en okänd person, vad denne nu än gör.

Förstår ditt resonemang, men jag har hört liknande innan, och kan inte riktigt hålla med.
Citera
2009-12-01, 21:46
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stvafel
Visst stämmer det, men anledningen varför människor reagerar som "men om alla tänker som du..." är just för att om alla tänkte som du så skulle världen gå åt ett helt annat håll. Därför tycker jag att det är bättre att behålla inställningen att "många bäckar små" faktiskt är bra efter det blir alltid något bra av det. Tillsammans är vi starka, ensam svag.
Det är säkert meningen, ja, att vi ska lära oss tänka så. För om alla gör det, så ger det resultat. Med andra ord, om folk inte börjar tänka efter lite, och bara handlar efter vad "alla" säger, så funkar det. Dock kvarstår fortfarande faktumet att den enskilda individens handling är en piss i Mississippi.
Citera
2009-12-01, 22:01
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Visst, ditt resonemang kan stämma, men det kan även bli helt annorlunda:

Om någon ser mig cykla i duggregn, och jag kommer med den kisande minen man ofta ser hos cyklister i regn, så kan det ju precis lika gärna avskräcka bilisterna, och få dem att fortsätta köra bil, som de förmodligen valt för att det är bekvämare.

Och om ryktet att jag, en helt vanlig del av "dussinmassan", sprids, varför skulle folk ta efter det? Jag kan inte se varför folk skulle se upp till mig, och inte till de andra bilisterna. Annat hade det kanske varit om jag varit någon person som många ser upp till och gärna vill efterlikna, men själv skulle jag inte ta efter en okänd person, vad denne nu än gör.

Förstår ditt resonemang, men jag har hört liknande innan, och kan inte riktigt hålla med.

Jag tror att du fokuserar för mycket på en enskild händelse. Att andra ser dig cykla ger dem mer information om omvärlden, det blir ett bättre underlag för dem att bestämma om de själva ska cykla eller inte. Jag säger inte att det skulle generera fler cyklister, bara att du inte ska se dig själv som en isolerad företeelse.
Citera
2009-12-01, 22:14
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
Jag tror att du fokuserar för mycket på en enskild händelse. Att andra ser dig cykla ger dem mer information om omvärlden, det blir ett bättre underlag för dem att bestämma om de själva ska cykla eller inte. Jag säger inte att det skulle generera fler cyklister, bara att du inte ska se dig själv som en isolerad företeelse.
Visst, man reflekterar säkert, undermedvetet eller medvetet, över en cyklist man kör förbi. Men man reflekterar ju lika mycket över alla billister man möter, om än kanske man inte lägger märke till varje bil lika väl som varje cykel.

Sen att jag fokuserar för mycket på en enskild händelse - det är ju det tråden handlar om.
Citera
2009-12-01, 23:12
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Sen att jag fokuserar för mycket på en enskild händelse - det är ju det tråden handlar om.

Handlar den inte om fenomenet i sig, att man inte kan påverka något ensam?
Citera
2009-12-02, 12:54
Medlem
Lifelovers avatar
Man kan likna det med när man använder uttrycket om pengar.
Spar du en fem om dagen i resten av ditt liv så har du fått ihop en jävla massa pengar till slut. En femma gör ingen större skillnad om den skulle försvinna, men om du inte hade börjat alls hade du inte suttit med närmare 20000 kr efter tio år. Det är "många bäckar små"-principen som gör att man börjar, så man kan inte komma och säga att den är bullshit när en femma försvinner när man väl samlat ihop en massa pengar.
Om alla människor i världen hade fått valet att ge dig en femma eller inte, så gäller samma princip. Även om "bara" 10000 personer bestämmer sig för att skänka en femma var så har du fått en hel del pengar. Du är en av många som har valet att börja cykla istället för att åka bil och även om ett mindre antal väl bestämmer sig för det så gör summan av detta stor skillnad.

Det är lite av en allt eller inget-situation här och man lär förstå att summan av många små antal till slut blir ett stort antal.
Citera
2009-12-02, 16:30
Medlem
Lifelovers avatar
Ber om ursäkt för vissa efterblivna fel i förra inlägget, var lite stressad när jag skrev.
Citera
2009-12-02, 16:46
Medlem
Vad menas med "spelar ingen roll"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem