Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
Det kan göra en skillnad eftersom du genom att cykla till jobbet exponerar dig för bilåkare som då kanske märker att det faktiskt går att cykla trots att det dugg-regnar ute. Om du dessutom, kanske utan att tänka på det, berättar för någon att du brukar cykla till jobbet, så kommer kanske fler att göra det. Då blir det en exponentiell utveckling. Ryktesspridning är fortfarande ett av de allra bästa marknadsföringssätten som finns.
Jag är i regel också ganska emot såna uttryck, men man får tänka på att man själv är mer än bara sin enskilda lilla del, man exponerar sig som sagt även för andra.
Visst, ditt resonemang kan stämma, men det kan även bli helt annorlunda:
Om någon ser mig cykla i duggregn, och jag kommer med den kisande minen man ofta ser hos cyklister i regn, så kan det ju precis lika gärna avskräcka bilisterna, och få dem att fortsätta köra bil, som de förmodligen valt för att det är bekvämare.
Och om ryktet att jag, en helt vanlig del av "dussinmassan", sprids, varför skulle folk ta efter det? Jag kan inte se varför folk skulle se upp till mig, och inte till de andra bilisterna. Annat hade det kanske varit om jag varit någon person som många ser upp till och gärna vill efterlikna, men själv skulle jag inte ta efter en okänd person, vad denne nu än gör.
Förstår ditt resonemang, men jag har hört liknande innan, och kan inte riktigt hålla med.