2009-12-02, 20:06
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Vad menas med "spelar ingen roll"?

I allmänhet menas det väl att någonting inte har någon väsentligt roll i sammanhanget? Eller vadå?
Citera
2009-12-02, 20:54
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Ber om ursäkt för vissa efterblivna fel i förra inlägget, var lite stressad när jag skrev.
Lugnt, förstår ditt budskap

Själva faktumet att flera små delar kan skapa något stort, det ifrågasätter jag givetvis inte. I fallet med pengarna så stämmer det ju att de många bäckarna små ger en massa pengar till slut. Men jag tycker inte riktigt man kan jämföra detta, med om man t.ex. tar bilen alt. cykeln till jobbet. För pengarna har du själv koll på, och påverkar helt själv. Tar du bilen, så kan du bara påverka en del (en femma).
Citera
2009-12-02, 21:28
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikkkkk
Lugnt, förstår ditt budskap

Själva faktumet att flera små delar kan skapa något stort, det ifrågasätter jag givetvis inte. I fallet med pengarna så stämmer det ju att de många bäckarna små ger en massa pengar till slut. Men jag tycker inte riktigt man kan jämföra detta, med om man t.ex. tar bilen alt. cykeln till jobbet. För pengarna har du själv koll på, och påverkar helt själv. Tar du bilen, så kan du bara påverka en del (en femma).

Det viktiga är att inte se grupperna bilåkare och cyklister som två stora klumpar utan som enskilda individer, precis som en själv. Det finns även en grupp inom grupperna med folk som velar mellan det ena och det andra.
Frågan är väl egentligen om din enskilda insats gör någon signifikant skillnad och svaret blir väl både ja och nej. Det lilla du bidrar med är bara en av alla små enskilda insatser som annat folk gör, vilket till slut blir "en hel å". Men det där vet vi redan som sagt.

Man kanske skulle kunna likna det med ett krig? Två stridande sidor och du är soldat på en av sidorna. Valen som finns är att antingen hjälpa till och försöka besegra fienden vilket ger eran sida en större chans att vinna. Sen kan du välja att springa runt i cirkel och vifta med armarna i panik vilket gör varken till eller från. Sist men inte minst kan du välja att börja skjuta ner dina fränder som ligger bredvid i skyttegraven. Visst, du kanske inte gör en avgörande skillnad, men skillnad gör du. I princip samma med cykling och bilkörning, du gör ingen avgörande skillnad om du väljer att cykla, men skillnad gör du.
Citera
2009-12-02, 23:43
Medlem
Citat:
I allmänhet menas det väl att någonting inte har någon väsentligt roll i sammanhanget? Eller vadå?
"Inte har någon väsentlig roll" och "Spelar ingen roll" är synonymer, så jag förstår fortfarande inte riktigt vad som menas med begreppet i det här sammanhanget.
Citera
2009-12-03, 07:04
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
"Inte har någon väsentlig roll" och "Spelar ingen roll" är synonymer, så jag förstår fortfarande inte riktigt vad som menas med begreppet i det här sammanhanget.

Förstår inte vad du fick det från ifrån början?
Citera
2009-12-03, 08:01
Medlem
Citat:
Förstår inte vad du fick det från ifrån början?
Dig. "Vad jag gör spelar ingen roll"
Citera
2009-12-03, 10:20
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Det viktiga är att inte se grupperna bilåkare och cyklister som två stora klumpar utan som enskilda individer, precis som en själv. Det finns även en grupp inom grupperna med folk som velar mellan det ena och det andra.
Frågan är väl egentligen om din enskilda insats gör någon signifikant skillnad och svaret blir väl både ja och nej. Det lilla du bidrar med är bara en av alla små enskilda insatser som annat folk gör, vilket till slut blir "en hel å". Men det där vet vi redan som sagt.

Man kanske skulle kunna likna det med ett krig? Två stridande sidor och du är soldat på en av sidorna. Valen som finns är att antingen hjälpa till och försöka besegra fienden vilket ger eran sida en större chans att vinna. Sen kan du välja att springa runt i cirkel och vifta med armarna i panik vilket gör varken till eller från. Sist men inte minst kan du välja att börja skjuta ner dina fränder som ligger bredvid i skyttegraven. Visst, du kanske inte gör en avgörande skillnad, men skillnad gör du. I princip samma med cykling och bilkörning, du gör ingen avgörande skillnad om du väljer att cykla, men skillnad gör du.
Krig var ett bra exempel! Håller med dig i det mesta, att jag givetvis KAN göra skillnad, om jag t.ex. skjuter en person. Sen att det jag gör, i praktiken varken gör från eller till.

Hade det varit krig hade jag varit den som hellre sätter mig själv före mitt "folk", och gömmer mig, då min insats inte spelar någon roll för resultatet.
Citera
2009-12-03, 10:21
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Vad menar du? Förstår du inte vad "spelar ingen roll" betyder? Är du allvarlig eller tycker du bara det är kul att fylla tråden? :P
Citera
2009-12-03, 16:50
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:

Jag har då fan inte skrivit det innan du tog upp det. Tror du blandar ihop mig och TS.
Citera
2009-12-04, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikkkkk
Vad menar du? Förstår du inte vad "spelar ingen roll" betyder? Är du allvarlig eller tycker du bara det är kul att fylla tråden? :P
Jag har spelat teater, men det vore kul om du förklarade vad du menar i det här sammanhanget

Citat:
Jag har då fan inte skrivit det innan du tog upp det. Tror du blandar ihop mig och TS.
Iiik, du har rätt...
Fast ändå, vad är det vi är meningen att vi ska för givet som verkar så svårt att ifrågasätta?
Citera
2009-12-04, 17:57
Medlem
vidrigjattes avatar
Många bäckar små borde yrkas för att påverka andras beteenden, inte sitt eget. Det är alltså skitsamma om en diktator inte betalar skatt om han har fått alla sina medborgare att göra det.
Citera
2009-12-04, 23:12
Medlem
Det ligger mycket i ts resonemang. det är bl a därför klimatfrågan är så svår att lösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in