2009-12-01, 18:58
Medlem
cerns avatar
Hallå, nu är det dags att sälja Macbooken som jag ägt i cirka 2 år. Eftersom jag rör mig så lite utanför hemmet så hade jag tänkt skaffa en IMac istället så nu behöver jag lite hjälp med att fabriksåterställa allt igen.

Jag undrar också hur man kan göra me all musik och filer man vill ha kvar? Har inget kreditkort så det lär inte fungera med backup-tjänster.

Mvh
Citera
2009-12-01, 19:06
Medlem
Bean11s avatar
Formatera!

Formatera datorn och installera om OS. Spara din backup på usb skivor eller vad du föredrar
Citera
2009-12-01, 19:11
Medlem
cerns avatar
Hur gör man för att formatera om?
Citera
2009-12-01, 19:15
Medlem
Bean11s avatar
Skivverktyg.
Citera
2009-12-01, 19:27
Medlem
systems avatar
Vänta här nu.

TS ska stoppa i sin systemskiva med C-tangenten nedtryckt. Därifrån väljer man att installera nytt system (”Radera och installera”?).
Citera
2009-12-01, 19:29
Medlem
systems avatar
Lämpligtvis införskaffas den nya datorn före den gamla rensas, då behöver du inte tänka på någon backup. Bara att föra överfilerna från ena till andra.

Om inte så kan kanske någon gratistjänst (exemelvis www.skickafilen.se ) vara ett alternativ för lagring av det material du vill behålla.
Citera
2009-12-01, 19:59
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Lämpligtvis införskaffas den nya datorn före den gamla rensas, då behöver du inte tänka på någon backup. Bara att föra överfilerna från ena till andra.

Om inte så kan kanske någon gratistjänst (exemelvis www.skickafilen.se ) vara ett alternativ för lagring av det material du vill behålla.
Tackar, äsh har fan ändå bara massa junk ändå kom jag på nu. Lite bilder och musik kan va kul att spara. Så jag stoppar bara in skivan och håller ner C och sen kommer det upp massa alternativ?
Citera
2009-12-01, 20:00
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tackar, äsh har fan ändå bara massa junk ändå kom jag på nu. Lite bilder och musik kan va kul att spara. Så jag stoppar bara in skivan och håller ner C och sen kommer det upp massa alternativ?
Ja, det skulle jag vilja påstå.

Glömde det viktaste för den ovetande:
Du ska starta om datorn med skiva i och C nedtryckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in