2009-12-01, 11:45
Medlem
Hej!

Har en ganska simpel fråga men hittade inte fakta om det någonstans, så jag tar det här.

Har fått ett lånelöfte på 800 000 kronor, men kommer nu antagligen köpa en lägenhet för 600 000 kronor. Problemet är att den behöver rustas upp ganska rejält. Har man då rätt att låna till detta också? Att lägga på en extra summa på bolånet liksom...

Tacksam för svar!

Mvh,
Citera
2009-12-01, 13:09
Medlem
jen_jens avatar
Jag fick lånelöfte på 500 000, lägenheten kostade dock 320 000. Jag fick inte låna över lägenhetens belopp eftersom detta skulle ligga som bolån. Däremot hade jag ett billån sen innan som jag kunde låna mer på. Du får antagligen inte låna över beloppet, men jag tror inte att det är några problem att lägga upp ett nytt lån med det belopp som du behöver eftersom du har fått lånelöfte upp till 800 000.
Citera
2009-12-01, 16:03
Medlem
Banken har lägenheten som pant och lånar inte ut mer pengar än vad lägenheten är värd. Ökar en renovering värdet på lägenheten kan man alltså få låna mer, det kan man få göra i förskott, men då gäller det i regel att värdet på lägenheten ökar markant. Alltså att den varit riktigt sliten från början. Ta en diskussion med banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in