2010-06-25, 22:40
Medlem
Snurrens avatar
Kokosfett är det senaste inom hälsovärlden. Antiinflammatoriskt och gud vet vad. Jämfört med talgbollar som eventuellt finns kvar i affärerna så är det rena hälsokosten, för gammal talg är inte nyttigt. Möjligtvis behöver inte fåglarna så mycket fett nu under sommaren, men det är gulligt av dig TS att tänka på dem.
Citera
2010-06-26, 19:25
Moderator
rotadents avatar
Människorna i ekologi vet nog mer om vad fåglar äter och mår bra av.

Bostad ---> Ekologi

//Mod
Citera
2010-06-26, 21:07
Medlem
kan man inte få se en bild på din "skabbiga" fågelfamilj?

Saknar själv körsbärsträdet som var perfekt fågelmatplats. I det trädet hängdes det upp jordnötter även en tid in på sommaren och då var det främst en hackspett som var där och nallade samt, efter en tid, den yngre generationen av spettfamiljen. ja, de satt mest i ett större träd och gnällde men testade även på nötterna direkt. Och ja, provhackade även en del i vårt fina träd ska sägas...

Kokosfett... mmh. ensidig kost är inte bra för någon. Hoppas de även fångar lite insekter och inte bara äter av snabbmaten.

ed: Jordnötter i hållare är praktiskt. Inte alla fåglar som gillar/klarar av och inga problem med frön som sprätts åt alla håll. Samt härsknar inte så snabbt som en talgboll kan göra.
Citera
2010-12-24, 03:41
Medlem
dethalvabarnets avatar
Blåmes, gråsparv, pilfink, koltrast,rödhake, talgoxe samt skata som man skrämt bort ibland.
Bor i förortsliknande ställe.

Har sett kråkor och kajor men inte vid mitt fågelbord, vilka fåglar har ni sett vid ert fågelbordet?
Citera
2010-12-24, 14:14
Medlem
robomans avatar
Vid sidan av entitor (eller kanske talltitor), blåmesar, talgoxar, skator, tre nötskrikor och en större hackspett kan jag just nu se ut på en rapphöna! Den har varit här i säkert någon timme och verkar inte ha planer på att sluta äta gratis mat.
Citera
2011-01-29, 19:40
Medlem
najass avatar
Denna helg är det "officiell" fågelbordsövervakning, för den som tycker sånt är kul. Vill man vara med så kolla på: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=3893&typ=1

Själv har jag haft det rätt magert med fågel hittills i helgen, 10 arter och bara enstaka indivieder av varje.
Citera
2011-01-30, 15:13
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Denna helg är det "officiell" fågelbordsövervakning, för den som tycker sånt är kul. Vill man vara med så kolla på: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=3893&typ=1

Själv har jag haft det rätt magert med fågel hittills i helgen, 10 arter och bara enstaka indivieder av varje.

jag hade en exsta koll på mitt fågelbord igår , så rapporten till ornitologerna blev kul. 12 st. stjärtmesar , det var nog rekord, men de är ju en flockfågel. andra fåglar jag kunde rapportera om var , entita , domherre , grönsiska, steglist, nötskrika. nötväcka, störrehackspett,grönfink.
Citera
2011-01-30, 17:49
Medlem
Iskras avatar
Jag kör på fröblandning (spannmål, hampfrö osv) med extra solrosfrö och jordnötter, Talgbollar och den klassiska kokosnöten. Hittills i år har jag mest haft otaliga talgoxar, blåmesar och skator. En/talltitor, nötväckor, domherrar, bofinkar och någon svartmes. Enstaka trädkrypare har jag sett, men inga stjärtmesar, sidensvans och knappt några koltrastar. Förra året var ett fantastiskt rönnbärsår och då jag hänger maten i just en rönn som växer bland oxlar så var det gott om bär långt in på säsongen, men i år har det varit tomt.
Citera
2011-02-01, 10:16
Medlem
slugs-Ps avatar
Matar småfåglar runt huset och större fåglar en bit bort för att dom inte ska sno all mat från småttingarna. Är ganska kass på arterna här men det är ganska många olika i trädgården. Har dock inte sett en enda domherre i trädgården, däremot vid foderhäckar/bord till klöviltet dom verkar gilla havre och betfor dom där.

Till småfåglarna ger vi nån frömix som man köper i storpack inte så stor koll på vad som ingår där, talgbollar och diverse nötter.

Tar gärna emot andra tips på fågelmatning är inte superinsatt i det så det kan ju bli fel.

Roligast var en havsörn som var på besök i julas, satt 3-400 meter från huset

Tänker ni på skydd när ni matar fågel? Antar att det är uppdukat smörgårdsbord för rovfågel annars.
Senast redigerad av slugs-P 2011-02-01 kl. 10:19.
Citera
2011-10-13, 22:12
Medlem
FarbrorFarbrors avatar
Brukar mata fåglarna på gården med lämpliga matrester som jag lägger ut på fönsterbrädan. Nu har jag en del ris (riskorn) som jag ska göra mig av med, tror ni man vågar ge detta till fåglarna? Är orolig att riskornen ska svälla i deras magar, kanske är det bäst att blötlägga riset först?

/Skat-matar´n
Citera
2011-10-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFarbror
Brukar mata fåglarna på gården med lämpliga matrester som jag lägger ut på fönsterbrädan. Nu har jag en del ris (riskorn) som jag ska göra mig av med, tror ni man vågar ge detta till fåglarna? Är orolig att riskornen ska svälla i deras magar, kanske är det bäst att blötlägga riset först?

/Skat-matar´n

Det är en myt att riset sväller upp i magen. Däremot så innehåller det inte så mycket näring i jämförelse med sin storlek, så fåglarna blir inte särskilt mätta på det jämfört med vanligt fågelfrö. Men mata på du bara.
Citera
2011-10-14, 01:14
Medlem
...as...s avatar
Jag kan ge tipset att åka till någon av Granngårdens butiker och köpa stora säckar med solrosfrön och naturella jordnötter till sjukt låga priser.

Tex:
10 kg för 199:- för solrosfrön.
25-pack talgbollar för 99:-

Tips för att få nöjda fåglar:

Fåglar behöver ett foder med högt energiinnehåll under årets kalla månader.

Börja mata tidigt på säsongen så ökar du chansen att få många gäster till din servering.

Vill du behålla dina gäster året runt är det bara att fortsätta med matningen.

Låt det aldrig bli tomt i fågelbordet, då letar dina gäster efter en annan servering.

Tänk på att det ska vara lätt att ta sig fram och fylla på mat även vintertid.

Fåglar vill ha en lugn plats när de ska äta.

Låt fågelmataren komma upp en bit från marken, gärna med närhet till träd och buskar, så känner sig fåglarna trygga och kan gömma sig för rovfåglar och katter.

Håll rent på marken under fågelmataren, annars riskerar du att dra till dig oönskade gäster som gnagare.

Se till att då och då rengöra mataren, för både din och fåglarnas trevnad.

Se till att fåglarna alltid har tillgång till vatten.

---------------------------------------------------------------------------------------------

En sån här fågelmatare är bra om man bor i lägenhet och inte har någon balkong.

Have fun!
Senast redigerad av ...as... 2011-10-14 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in