Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-30, 20:08
  #1
Medlem
med underrubriken: mål, ambitioner och strategi!

Småfågelmatning blir lätt något av en livsstil - en del sitter och spanar med kikaren och krysslistan i famnen och spanar ut över mixen av alla möjliga och omöjliga typer av foder, andra inriktar sig på att sno åt sig en så stor andel av fåglarna som möjligt (tidig start, senast i mitten av september ska de första talgbollarna ut!), en tredje grupp hyser moderskänslor och tror sig rädda de frusna små krakarna med den extra feta nötmixen. Ytterligare en, i mina ögon svårförstådd, grupp är de ambitionslösa personer som bara hänger en talgboll i äppelträdet och sedan nöjer sig med det.
Flytt, jobb och föräldraskap har fördröjt säsongsöppningen något men i helgen var det dags att äntligen ta upp kampen med tanten på andra sidan radhuslängan och hennes patetiska fröautomat. En fröautomat laddades med solrosfrön, en nätpåse med "extra energirika nötter" och en talgboll modell större riggades i trädet utanför köksfönstret. Succé direkt såklart, talgoxe, blåmes, en jätteflock med pilfink, någon enstaka gråsparv och kvarterets lilla kaxiga rödhake kom på besök redan första dagen. Kråka och skata var också på en snabb visit och norpade åt sig lite av överflödet. En koltrast satt och kikade lite avundsjukt på de andra flygfäna - ett fat med äppelbitar kanske kan fungera och enligt ornitologtöntarna på www.sofnet.org gillar koltrasten också vindruvor och havregryn - kommer provas till helgen.
Mindre välkomna är grannskapets kattjävlar, några sorts gröna slemkristaller vid namn "Get off" ligger nu strategiskt utplacerade. Två fullträffar med vatten på de ivrigaste fågeljägarna satte nivån i kampen. I kattfrågan får jag dock gå försiktigt fram - med en häck som på intet sätt skyddar mot insyn och nyinflyttad i området så får paintballbössan ligga i förrådet en tid till.

Någon annan som finner nöje i att mata småfåglar? Några roliga observationer redan så här tidigt på säsongen?
Citera
2009-11-30, 20:23
  #2
Moderator
najass avatar
Kul, jag ska försöka hänga på i tråden framöver, då jag är helt såld på fågelmatning. Här nere i södra Sverige har jag inte ens börjat ännu dock, då det är 10 plus fortfarande, och inte ens trast - och sidensvansflockarna har kommit ännu i år. Frukt och bär hänger oätna på träden och det är rätt ovanligt så här års. Det har nog varit milt även uppåt landet så de har inte behövt dra söderut.

Min favorit på senare år vad gäller fröblandningar är Polarblandning från Hammenhögs, som verkligen har varit bra. Tyvärr verkar de ha slutat med den i sortimentet.

En möjlig ersättare är Weibulls "Energimix" (minns inte exakt vad den heter), som verkar bra. Hos mig har jag inga fältsparvar så blandningar baserade på vete och liknande är meningslöst.

Förutom fröblandningar kör jag huvudsakligen med talgbollar och extra jordnötter + äpplen.

Årets projekt är förutom det ständiga att försöka locka fram en gråspett på talg (i princip en utopi här nere men har dock hänt vid ett tillfälle - inte hos mig dock) få in någon snösiska bland alla gråsiskor.
Citera
2009-11-30, 20:25
  #3
Medlem
BulkAndreass avatar
Den enda erfarenhet jag har av fågelmatning är två tillfällen.

Matade änder med min morfar när jag 4 år.

Matade skrikande måsar utanför mitt sovrum med brödbitar blandade med rakvatten.
Citera
2009-11-30, 22:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Frukt och bär hänger oätna på träden och det är rätt ovanligt så här års.

Kul med en entusiast! Har du tagit chansen att plocka rönnbär och liknade och frysa in för att kunna plocka fram senare i vinter när det börjar bli snålt på träden? Jag tänkte ge mig ut och plocka lite för att kanske få hit sidensvans senare under säsongen.
Citera
2009-11-30, 22:11
  #5
Medlem
MisterToms avatar
Skickar över denna till Najas hörnor av forumet, då jag har svårt att se utelevande småfåglar som husdjur. Alltså till ekologi, djur osv från husdjur. /mod
Citera
2009-11-30, 23:45
  #6
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Kul, jag ska försöka hänga på i tråden framöver, då jag är helt såld på fågelmatning. Här nere i södra Sverige har jag inte ens börjat ännu dock, då det är 10 plus fortfarande, och inte ens trast - och sidensvansflockarna har kommit ännu i år. Frukt och bär hänger oätna på träden och det är rätt ovanligt så här års. Det har nog varit milt även uppåt landet så de har inte behövt dra söderut.

Då är de nog jäkligt långt norrut. För här uppe vid Vänerns norra strand ser det lika illa ut i träden. Rönnbären hänger kvar. I grannens körsbärsträd fick bären hänga och ruttna bort i år. Kan ärligt säga att jag aldrig någonsin sett ett körsbärsträd utan löv, fast med torkade frukter, tidigare. Verkar inte bättre än att de flaxat till de sälla jaktmarkerna, hela bunten.

När jag väl matar småfåglarna (vilket endast sker om det är mycket snö och jäkligt kallt, för mina grannar krigar nämligen med varandra i konsten att fylla ett fågelbord) så brukar jag föredra att mixa till en egen fet blandning. Talg, solrosfrön, kokosfett, blandade nötter och litet solrosolja för att det inte ska bli benhårt. Gillar den upponedvända blomkrukan med pinne genom hålet, som man fyller med blandningen och låter det stelna. Och lite svålar till spettarna.

Nu är väl frågan, vem ska sätta upp en webcam vid bordet?
Citera
2009-12-01, 13:07
  #7
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

...

Nu är väl frågan, vem ska sätta upp en webcam vid bordet?

Det är bara att beställa...

http://www.nyteknik.se/popular_tekni...icle670471.ece
Citera
2009-12-01, 13:38
  #8
Medlem
Krafses avatar
Jag hängde ut en talgboll för ett par dagar sen, menar du på fullaste allvar att jag INTE räddar stackars foglar?! Jag trodde de höll på att typ svälta ihjäl vid denna tiden på året.

Nåja, nu har de en talgboll iaf. De käkar sakta men säkert upp den. Dock så verkar det som om de finner mer nöje i att picka upp blad/löv på marken. Jag förstår inte varför de gör så, de pickar på dem så de flyger bort en decimeter eller så, men sen då? Ser inga maskar som de får tag på.
Det kommer väl inte in något i munnen på dem? Eller är det helt enkelt så att det är bladen de äter på, bara det att det _ser ut_ som om de bara flyttar runt dem lite för att leta under dem?
Citera
2009-12-01, 19:33
  #9
Medlem
Kallaste dagen hittills denna säsong, -3 grader, och givetvis full fart. Ett kilo solrosfrön och halva nötpåsen har de smällt i sig, till helgen får jag ge mig ut och leta efter storpack. Lite dåligt med arter bara, pilfink, kanske någon gråsparv, talgoxe, blåmes och kvarterets rödhake. Lite snö kanske kan locka fram lite fler.
Cam-show är under utveckling eller åtminstone under planering...
Citera
2009-12-21, 22:33
  #10
Medlem
Kylan har hållit i sig och i helgen kom även rejält med snö vilket lockade fram några fler arter. Menyn har i stort sett varit den samma; solrosfrön, stora talgbollar, nötpåsar och lite brödsmulor i bland. Med tanke på kylan så kompletterade jag med en fettbomb, dvs. smält margarin, brödsmulor, några mosade talgbollar blandat till en fin soppa som hälls i en plastmugg för att stela. I med en pinne som upphängningsanordning när smeten stelnat något och efter några timmar ute i kylan är det bara att pilla bort muggen och hänga upp kaloribomben.
Talgoxarna gillar verkligen fettet, men fick hård konkurrens i helgen när ett gäng starar hittade hit (fettbomben hänger bakom fröautomaten):
http://img6.imageshack.us/img6/2932/dsc0113eu.jpg
Som kuriosa kan jag nämna att stararna har gul näbb på sommaren och svart på vintern.
Även herr rödhake tar sig en klick då och då, helst tidigt på morgonen innan de tjatiga pilfinkarna är på plats.

Även en bofink har hittat hit, här tillsammans med stamgästerna:
http://img704.imageshack.us/img704/4581/dsc0092y.jpg

Idag klev fågelmatningen även upp ett hack i näringskedjan då en sparvhök landade på staketet två meter från fönstret där jag sitter och spanar. Tyvärr var inte kameran redo just då, men förhoppningsvis gör den fler besök och betar av pilfinksbeståndet något.

Som extra bonus bjuder jag på den här bilden på en sällsynt lustig fågel som pickade runt i bäcken tillsammans med sin polare av samma art, någon som vågar gissa på vad det är?:

http://img502.imageshack.us/img502/530/dsc0164o.jpg
__________________
Senast redigerad av James-Jonny 2009-12-21 kl. 22:35.
Citera
2009-12-22, 12:32
  #11
Moderator
najass avatar
Nu äntligen har jag fått igång matningen, sedan förra helgen. Dock har jag fortfarande inte sett en fågel eftersom det är mörkt när vi lämnar huset och mörkt när vi kommer hem. Men med julledigheten hoppas jag få lite mer dagsljus-obsar. Än så länge är bara 3-m-rännan med fågelfrö/jordnötter uppsatt + ett gäng talgbollar.

Ett tips när det gäller talgbollar, är att mosa och gnida in några på trädstammar om du har några lämpliga sådana med skrovlig bark på tomten. Nötväcka och trädkrypare gillar det skarpt.

Någon enkelbeckasin lär inte jag få vid min matning dock .

Vad gäller starar så rapporteras det ovanligt mycket övervintrande starar i år. Flera stora flockar håller till vid Tåkern t.ex.
Citera
2009-12-25, 18:16
  #12
Moderator
najass avatar
50-60 bergfinkar hann dyka upp, sen kom blidvädret, snön försvann och fåglarna drog till skogs igen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback