2009-12-26, 16:36
Medlem
rednandslimys avatar
Jag åker till en matning som anordnas av ett par entusiaster. Inte min egen alltså. -18 grader förr helgen. Stenknäckar, trädkrypare, grönfink, talg, blåmes, gulsparv, fasaner, nötväckor och bofinkar.
Väntar på domherrar.
Citera
2010-01-01, 14:53
Medlem
najass avatar
Gott om bo/bergfink, domherre, stenknäckar, annars tämligen magert.
Citera
2010-01-02, 12:38
Medlem
Grisons avatar
Gott om talgoxar, blåmesar och nötväckor. Några enstaka stenknäckar och domherrar än så länge. En rödhake hoppar runt på marken och äter smulorna som de andra tappar och koltrastar som mumsar äpplen som vi lagt ut. Än så länge inga stjärtmesar som brukar invadera några gånger under vintrarna.
Citera
2010-01-30, 10:12
Medlem
Bumpar lite och påminner om att det är nordisk fågelbordsräkning i helgen! Så ut med lite extra godis till fåglarna och räkna på. 48 pilfinkar har jag haft på besök nu på morgonkvisten.

http://www.sofnet.org/
Citera
2010-01-30, 23:21
Medlem
Grisons avatar
har betydligt färre fåglar i vinter än tidigare år, Undrar varför?
Vi har iallafall fått nötskrikor till fågelbordet, alltid något.
Citera
2010-02-22, 00:48
Medlem
Moon The Loons avatar
Har hamnat i ett minst sagt oväntat projekt! Var ute och gick häromdagen och då jag kom ner till sjön får jag se en svan liggandes på isen. Trodde först den var död då temperaturen visade under 10-. Efter närmare inspektion ser jag att den lever men verkar mycket svag. Den medkänsla jag fick för denna svan chockade till och med mej och den närmaste timmen startades en febril aktivitet för att rädda svanen. Hem och hämta spett och mörkt bröd samt hela fullkorns paketet. Började med spettet hacka upp isen runt en brygga och mycket riktigt går svanen dit och glider ner i vattnet. Matar han/hon sedan med allt jag har och går sedan därifrån. Dagen efter går jag dit igen och får se att svanen är kvar!!! Hem och hämta spett och mer bröd. Detta har nu upprepat sig tre dagar i rad och jag har nu gjort hålet lite större samt hällt ut havre runt hela hålet så han/hon kan äta när som helst.

Har berättat det här för en del bekanta som tycker jag är helt sjuk i huvudet. har däremot aldrig mått bättre själv.
Citera
2010-04-04, 22:14
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Har hamnat i ett minst sagt oväntat projekt! Var ute och gick häromdagen och då jag kom ner till sjön får jag se en svan liggandes på isen. Trodde först den var död då temperaturen visade under 10-. Efter närmare inspektion ser jag att den lever men verkar mycket svag. Den medkänsla jag fick för denna svan chockade till och med mej och den närmaste timmen startades en febril aktivitet för att rädda svanen. Hem och hämta spett och mörkt bröd samt hela fullkorns paketet. Började med spettet hacka upp isen runt en brygga och mycket riktigt går svanen dit och glider ner i vattnet. Matar han/hon sedan med allt jag har och går sedan därifrån. Dagen efter går jag dit igen och får se att svanen är kvar!!! Hem och hämta spett och mer bröd. Detta har nu upprepat sig tre dagar i rad och jag har nu gjort hålet lite större samt hällt ut havre runt hela hålet så han/hon kan äta när som helst.

Har berättat det här för en del bekanta som tycker jag är helt sjuk i huvudet. har däremot aldrig mått bättre själv.

Och vad hände sen?
Citera
2010-06-25, 21:36
Medlem
Flytande_argots avatar
Är cocosfett verkligen nyttigt för småfåglar?

Har fortsatt mata småfåglarna utanför mitt fönster trots att vintern sedan länge är förbi. Tänkte att det var sjysst med tanke på att de har fågelungar att ta hand om etc.

Men efter ett visst datum så var det helt omöjligt att få tag på talgbollar längre. Så istället så gjorde jag ett hemmabygge. Tog och smälte cocosfett och hällde ner det i en tom yoghurtbehållare av plast. När cocosen nästan hade stelnat så öste jag ner solroskärnor jag köpt på Willys och rörde om i det hela innan det stelnat.

Sen klippte jag bort mycket av plasten och riggade upp det hela med stål- och najtråd. Resultatet blev detta:

http://i48.tinypic.com/2r5djiw.jpg

Vad jag undrar nu är om det verkligen är så nyttigt för dessa fåglar att käka så mycket cocos? Den lilla fågelfamilj som besöker min cocosklump ser mer och mer skabbig ut för varje dag som går och jag kan inte släppa tanken på att det beror på födan jag ger dem?

För vad det gäller människor så är cocos inte speciellt nyttigt. Äter man det under för lång tid och enbart cocos så drabbas man av svår rännskita etc...

Kan detta även gälla småfåglar tror ni?
Citera
2010-06-25, 21:44
Medlem
Gabriel Knights avatar
Kan du inte testa att bara ha solroskärnorna i burken?
Det är ju sommar och de behöver ju inget tillskott av fett just nu utan bara på vintern så att de inte fryser
Citera
2010-06-25, 21:53
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kan du inte testa att bara ha solroskärnorna i burken?
Det är ju sommar och de behöver ju inget tillskott av fett just nu utan bara på vintern så att de inte fryser

Grejen är den att de sprätter ur solroskärnorna om de inte sitter "gjutna" i typ cocosfett...

Och frågan är väl mest om det är farligt/onyttigt för småfåglar att käka cocosfett. Det är väl ändå inte exakt samma sak som cocos i en cocosnöt? Känns rent spontant som att fettet jag köper som cocosfett har behandlats på nåt vis? För cocos i en cocsnöt smälter fan inte sönder i svensk kvällsommarsol i slutet av maj?
Citera
2010-06-25, 22:03
Medlem
Gabriel Knights avatar
Kokos verkar smälta vid 25 grader enligt länken här nedan och tydligen mer nyttigt än jag visste åtminstone för människor

http://www.paulun.se/page5504412.aspx

http://www.expertpanelen.se/blogg/2009/08/ar-kokosfett-verkligen-nyttigt/

Enligt den här pdf-filen ska man kunna ge kokos till fåglarna. Läs den och se om den ger dig några bra råd kring fågelmatning

http://www.sofnet.org/apps/file.asp?Path=2&ID=4073&File=harviradattmata.pdf
Citera
2010-06-25, 22:03
Bannlyst
Tyvärr har jag ingen aning själv men jag kan inflika diskussionen med att ''kokos'' stavas med K och ingenting annat så långt jag vet i alla fall.
Senast redigerad av Donatellino 2010-06-25 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in