Har fortsatt mata småfåglarna utanför mitt fönster trots att vintern sedan länge är förbi. Tänkte att det var sjysst med tanke på att de har fågelungar att ta hand om etc.
Men efter ett visst datum så var det helt omöjligt att få tag på talgbollar längre. Så istället så gjorde jag ett hemmabygge. Tog och smälte cocosfett och hällde ner det i en tom yoghurtbehållare av plast. När cocosen nästan hade stelnat så öste jag ner solroskärnor jag köpt på Willys och rörde om i det hela innan det stelnat.
Sen klippte jag bort mycket av plasten och riggade upp det hela med stål- och najtråd. Resultatet blev detta:
http://i48.tinypic.com/2r5djiw.jpg
Vad jag undrar nu är om det verkligen är så nyttigt för dessa fåglar att käka så mycket cocos? Den lilla fågelfamilj som besöker min cocosklump ser mer och mer skabbig ut för varje dag som går och jag kan inte släppa tanken på att det beror på födan jag ger dem?
För vad det gäller människor så är cocos inte speciellt nyttigt. Äter man det under för lång tid och enbart cocos så drabbas man av svår rännskita etc...
Kan detta även gälla småfåglar tror ni?