2009-11-30, 19:12
Bannlyst
Har under en 4 månaders period fått CSN pengar (7820 x 4) och samtidigt fått pengar av soc (runt 30000 kr).
Ingen vattentät plan direkt men bryr man sig inte så mycket om man får fängelse så är det lugnt. Jag ångrar mig inte.
Men jag skulle vilja veta på ett ungefär hur många månader man har att vänta då kärringen kom på mig för en vecka sen och sa att dom skulle anmäla.
Har suttit inne 4 gånger tidigare, en månad varje gång för små fyllebrott och är straffad totalt 18 gånger.
Har inte sysslat med bedrägeri tidigare.

Är det någon som är/varit i samma situation som kan svara på det här så vore bra.

Adam
Citera
2009-11-30, 19:44
Medlem
Namters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontCry
Har under en 4 månaders period fått CSN pengar (7820 x 4) och samtidigt fått pengar av soc (runt 30000 kr).
Ingen vattentät plan direkt men bryr man sig inte så mycket om man får fängelse så är det lugnt. Jag ångrar mig inte.
Men jag skulle vilja veta på ett ungefär hur många månader man har att vänta då kärringen kom på mig för en vecka sen och sa att dom skulle anmäla.
Har suttit inne 4 gånger tidigare, en månad varje gång för små fyllebrott och är straffad totalt 18 gånger.
Har inte sysslat med bedrägeri tidigare.

Är det någon som är/varit i samma situation som kan svara på det här så vore bra.

Adam
Yes, kände en polare som gjorde samma sak blev typ 33 k tror jag. han var ostraffad innan , och fick 1 års fängelse
Citera
2009-11-30, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namter
Yes, kände en polare som gjorde samma sak blev typ 33 k tror jag. han var ostraffad innan , och fick 1 års fängelse

haha 1 år som ostraffad för ynka 33 tusen?
Låter lite överdrivet med tanke på att man får lägre straff för grov misshandel.
Citera
2009-12-08, 18:08
Medlem
Jag är inte ostraffad men har inte suttit i fängelse, samma sak har jag gjort, fick 3 års villkorlig dom.....
Citera
2009-12-09, 14:22
Bannlyst
Du får värre straff om du "misshandlar" pengar, än om du misshandlar en människa
Men så är det faktiskt, tycker det är helt sjukt att pengar är mer värda än en människa.
Citera
2009-12-09, 16:31
Medlem
MorganPalssons avatar
Bidragsbrott kan straffas med upp till fyra års fängelse om det är grovt(annars högst två år).
I bedömningen om brottet är grovt beaktar man beloppet, om den som begått brottet användt falska handlingar eller om brottet utövats systematiskt.

Efters om det bara rör sig om 30 000 kanske det kan ses som att brottet är ringa. då blir det böter eller fängelse i högst sex månader.
Citera
2009-12-09, 18:40
Medlem
Att blåsa staten är ett större brott än att skada en människa i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in