2009-11-30, 19:04
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Hej!

Precis som rubriken, här diskuteras metoder, smaksättningar osv för att få det mesta ur det alltid närvarande saltet.

Jag skulle vilja göra ett citron/rosmarinsalt, men blir det inte lätt blött av citronskal? Ska man torka citronzesten, och i såfall hur?

För att få igång det hela så har jag här instruktioner för hur jag gör chilisalt:

Ta chilifrukter, valfri styrka och skölj av de lite och skär av de gröna ändarna. Sätt ugnen på 75 grader och bred ut chilifrukterna på ett bakplåtspapper som du lägger på ett galler.

In med chilifrukterna och låt de stå där i 3-4h. Ta ut de och låt de kalna helt.

Lägg de i en skål och ställ på en mörk, varm och torr plats - torkskåpet är optimalt, men garderoben funkar lika bra.

Låt de nu ligga där i flera dagar, gärna en vecka.

Häll ner chilifrukterna som nu är väldigt torra i en matberedare/kryddkvarn och mixa de till valfri storlek.

Så här långt har vi gjort hemmagjorda chiliflingor som är jättegott till bland annat kött.

Jag blandar sen saltet med chiliflingorna och mortlar de lite försiktigt, saltet ska ju inte bli för fint, bara för att "knyta ihop det".

Sen är det bara att förvara i en lufttät burk, exempelvis en sån där syltburk med gummikant.

------------

Vilket är er favorit bland de smaksatta salten? Hur gör man?
Citera
2009-11-30, 19:10
Medlem
West-ens avatar
Är man intresserad av ett starkt salt ifrån chilifrukter borde det gå alldeles utmärkt att extrahera capsaicinet med hjälp av alkohol för att sedan dunsta ner detta på sitt salt.
Citronsalt bör väl vara hyfsat enkelt att ordna genom att pressa sin egen juice man sedan dunstar ner över saltet.
Citera
2009-11-30, 19:21
Medlem
Mockens avatar
Oj, vilken STOR tråd.

Salt är en smakförstärkare, det kan inte smaksättas.

Hej då.
Citera
2009-11-30, 20:11
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Oj, vilken STOR tråd.

Hej då.

Meningen är att den ska bli stor dit ärketroll. Det kan visst smaksättas.
Citera
2009-11-30, 20:12
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Oj, vilken STOR tråd.

Hej då.

Oj vilket idiotinlägg, bidra istället, du förstår väl vad han försöker få fram?
Jag är också intresserad av ämnet, någon med mer kunskap får gärna komma in och berätta mer!
Citera
2009-11-30, 20:19
Medlem
Aakes avatar
Varför blanda saltet med andra smakämnen redan i saltkaret?
Citera
2009-11-30, 20:51
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Varför blanda saltet med andra smakämnen redan i saltkaret?

Håller med, jävla fjanterier som kryddtillverkarna börjat med. Salt är salt, chili är chili, och citron är citron. Vad är det för fel på att hälla i allt för sig istället för att blanda det med salt så att man inte kan ändra proportionerna hur man vill utan med stor säkerhet kommer att få för mycket chili/salt i sin mat?
Citera
2009-11-30, 20:59
Medlem
Sardinbruss avatar
Det gör inget om citronskalet fuktar saltet när du drar ihop det, sprid bara ut det och låt det torka efteråt. Du använder givetvis färska örter och grejer så att de smakar av sig maximalt, precis som när du smaksätter socker.
Citera
2010-09-24, 23:56
Medlem
Runkpappers avatar
Det jag verkligen rekomenderar är rökt havssalt.
Fantastiskt att ha på kött för att få en lite 'grillad' smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in