2009-11-30, 14:08
Medlem
Jag har en stationär dator som jag kör Fedora på. Jag använder inte NetworkManager utan är ansluten till nätverket med kabel och har därför disablat NM-applet.

Allt funkar klockrent, förutom när jag vill ansluta till Relakks VPN-tjänst. Jag gör detta med pptpsetup:

Kod:
sudo pptpsetup --create relakks --server pptp.relakks.com --username «användarnamn» --password «lösenord» --encrypt yes --start yes

Det står då att allt fungerar, ifconfig säger också att ppp0 är igång och allt verkar vara frid och fröjd. Men när jag testar www.ip-adress.com så har jag min vanliga IP-adress, vilket jag inte har haft då jag kört VPN-anslutningen i NetworkManager.

Vad är fel tror ni?

MVH, Vaiden

Edit: Stavning m.m.
Citera
2009-12-01, 10:40
Medlem
Ingen som har en aning? Känns ju som att det borde finnas en enkel lösning...
Citera
2009-12-01, 11:07
Medlem
Sconemans avatar
Bara en gissning men har du rätt gateway configurerad så trafiken routas genom ppp0 och inte eth0?

/ Sconeman.
Citera
2009-12-01, 11:53
Medlem
Det har jag förmodligen inte några tips på hur jag konfigurerar detta?
Citera
2009-12-01, 12:23
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaiden
Det har jag förmodligen inte några tips på hur jag konfigurerar detta?

Med kommandot route. Bara route visar hur routingtabellen ser ut, där kan du se vilken väg paketen tar ut ur din dator. Det du ev vill förändra är det som heter "default gw".

/ Sconeman.
Citera
2009-12-06, 16:39
Medlem
Fick det att fungera Tack för all hjälp! Har en fråga till: när man använder Relakks så händer det ju ibland att man disconnectas. När jag har ställt in route så att trafiken går rätt väg, betyder det då att ingen data kan transporteras någon annan väg än just via Relakks VPN? Vore perfekt om det vore så att trafiken inte går okrypterad om man disconnectas, utan att den väntar tills den kommer åt VPN-tjänsten igen... Vad tror du sconeman?
Citera
2009-12-07, 11:40
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaiden
Fick det att fungera Tack för all hjälp! Har en fråga till: när man använder Relakks så händer det ju ibland att man disconnectas. När jag har ställt in route så att trafiken går rätt väg, betyder det då att ingen data kan transporteras någon annan väg än just via Relakks VPN? Vore perfekt om det vore så att trafiken inte går okrypterad om man disconnectas, utan att den väntar tills den kommer åt VPN-tjänsten igen... Vad tror du sconeman?

Om den enda gateway du har inställd är den som pekar genom VPN'et så kommer det ju att bli så som du vill. Sen vet jag inte hur avbrotten i Relakks manifesterar sig, om interfacet försvinner så dumpas nog routningen också så då måste den läggas till igen. Blir det bara kortare avbrott i trafiken så borde allt vara grönt.

/ Sconeman.
Citera
2009-12-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Om den enda gateway du har inställd är den som pekar genom VPN'et så kommer det ju att bli så som du vill. Sen vet jag inte hur avbrotten i Relakks manifesterar sig, om interfacet försvinner så dumpas nog routningen också så då måste den läggas till igen. Blir det bara kortare avbrott i trafiken så borde allt vara grönt.

/ Sconeman.

Nice Tack för all hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in