2009-11-30, 11:49
Medlem
undergångs avatar
Jag såg nyss en tråd i Recycle-forumet, där någon vill ge bort två datorer, och låter folk skicka pengar för frakten utan att skicka någonting. Det är ju ett snabbt sätt att få pengar, och små summor som ingen egentligen bryr sig mycket om.

Så nu undrar jag; hur stor risk är det att åka fast? Man ger ju ut sitt kontonummer, vilket måste vara rätt riskabelt? Finns det bättre alternativ?
Om man skulle åka fast, vad kan man vänta sig för straff?
Ja, jag vill veta det mesta om detta, så skriv vad ni tror kan hjälpa i tråden.

Jag söker enbart kunskapen om det, och jag tänker inte använda det till brottsligt syfte - speciellt inte här på FB.

Peace.
Citera
2009-11-30, 12:09
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undergång
Jag såg nyss en tråd i Recycle-forumet, där någon vill ge bort två datorer, och låter folk skicka pengar för frakten utan att skicka någonting. Det är ju ett snabbt sätt att få pengar, och små summor som ingen egentligen bryr sig mycket om.

Så nu undrar jag; hur stor risk är det att åka fast? Man ger ju ut sitt kontonummer, vilket måste vara rätt riskabelt? Finns det bättre alternativ?

Jag söker enbart kunskapen om det, och jag tänker inte använda det till brottsligt syfte - speciellt inte här på FB.

Peace.

Har aldrig hört att någon lyckats spåra ett kontonummer, tror inte det är möjligt om inte polis eller åklagare begär ut det av banken och då måste det vara ett allvarligare brott såklart.
Citera
2009-11-30, 12:50
Medlem
undergångs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Har aldrig hört att någon lyckats spåra ett kontonummer, tror inte det är möjligt om inte polis eller åklagare begär ut det av banken och då måste det vara ett allvarligare brott såklart.

Okej! Så det är väldigt säkert då med andra ord?
Citera
2009-11-30, 12:55
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:

Peace.
Självklart inte...
Citera
2009-11-30, 12:58
Bannlyst
Citat:
Okej! Så det är väldigt säkert då med andra ord?
Nja, det är aldrig säkert. Fö tycker jag tråden bör hemma i underground-forat!
Citera
2009-11-30, 13:30
Medlem
undergångs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homosapiens
Nja, det är aldrig säkert. Fö tycker jag tråden bör hemma i underground-forat!

På vilket sätt är det inte säkert, då?
Citera
2009-12-05, 07:03
Medlem
Landsknechts avatar
Är frakten av ringa kostnad så lär ingen bry sig, men om det kommer till polisens uppmärksamhet att någon har lurat till sig större mängder pengar på så sätt så finns det ju en risk. Det finns det ju alltid för den delen, men risken här verkar ju inte vara särskilt stor.

Jag skulle säga att det är bäst att plugga på och göra allt ordentligt.
Citera
2009-12-07, 08:38
Medlem
MorganPalssons avatar
Hur ofta hur du talas om att någon som blivit lurad på internet fått upprättelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in