Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
Den här "hypen" runt Zlatan är sjuk, hinner knappt lägga av innan han ska få en staty utanför nationalarenan?
Klart han kan få en sådan, så småningom, men för mig står "Gre-no-li" (OS-guld, VM-silver (förutom Nordahl)) & Brolin (VM-brons, EM-semifinal, Världslaget i VM -94 & Skyttekung i EM 1992) helt klart före i kön!
Eftersom Friends Arena är landslagets hemmaarena, så går jag enbart på vad spelarna uträttat i landslaget..
"Rio-Kalle" Svensson: OS-guld, VM-silver, OS-brons, VM-brons
Gunnar Nordahl: OS-guld, Skyttekung i OS 1948
Gunnar Gren: OS-guld, VM-silver
Nils Liedholm: OS-guld, VM-silver
Tomas Brolin: VM-brons, EM-semifinal, Världslaget i VM 1994, Skyttekung i EM 1992
Henrik Larsson: VM-brons
Zlatan Ibrahimovic: Bäste målskytt i landslaget genom tiderna (har dock aldrig vunnit en slutspelsmatch i ett mästerskap)..
Kommentar: Du kan även nämna lirare som "Kurre" Hamrin & "Nacka" Skoglund, båda med bl.a. VM-silver 1958..
Trodde i min enfald att fotboll var en lagsport, där det går ut på att vinna matcher, men SvFF behandlar det som en individuell idrott..
Som svensk landslagssupporter stör det mig faktiskt lite, att en spelare som aldrig tagit en medalj för Sverige ska gå före i kön till de som faktiskt vunnit något i landslagströjan..
Vad hände med vår stolta landslagshistoria? Har vi inte ett ansvar mot de yngre att lära dem om våra gamla fotbollshjältar (de som faktiskt nådde hela vägen fram till medaljer)? Varför göms och glöms deras prestationer hela tiden?
Jämför t.ex. med ishockeyn där det inför varje TV-sändning från VM de senaste 2-3 åren visats en vinjett med bilder från de år Sverige lyft VM-bucklan, 1953, 1957, 1962, 1987, 1991, 1992, 1998, 2006 & 2013..
Älskar det, man visar upp sin stolta historia och vad som är viktigt (laget), det sätter saker i sitt riktiga perspektiv och man inser vilken enorm ära det är att få representera sitt land..
I fotbollen handlar det bara om före Zlatan, med Zlatan och efter Zlatan, för att vara krass, det är så man vill spy på det lite..
Gör som ishockeyn framöver, visa upp bilder och årtal från våra mästerskapsmedaljer (har inte lika många guld som i hockeyn) vid TV-sändningar från mästerskap, visa vad som är viktigt, pränta in årtalen 1924 (OS-brons), 1948 (OS-guld), 1950 (VM-brons), 1952 (OS-brons), 1958 (VM-silver) & 1994 (VM-brons)..
Det är de årtalen vi ska vara stolta över, inte något jädra individuellt målrekord eller prioritera vem som har flest guldbollar i en lagsport..
Slutligen kan du tänka dig att Peter Forsberg skulle ligga på för att få döpa om Globen (landslagets hemmaarena) till "Peter Forsberg Arena".. Eller Mats Sundin, eller Nicklas Lidström??
Nä, just det, hela proceduren som pågår inom fotbollen är helt snedvriden.. Det är ungefär som Zlatan skulle vara större än all övrig svensk landslagshistoria tillsammans, har man själv växt upp med EM 1992 & VM 1994, så vet man att "Ibra" aldrig dominerat i ett mästerskap, på samma sätt som Brolin gjorde då, och framför allt (det viktigaste av allt): Sverige gick längre i dessa turneringar än vad vi någonsin gjort under Zlatans 15 år (2001-2016) i landslaget..