2016-11-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Ironiskt, i en tid då det pratas så mycket om godhet så sätter man upp statyer på översittare.
Exakt. I sverige ska man vara pk och säga rätt åsikter. Zlatan får dock säga vad han vill för media slickar hans röv oavsett.
Citera
2016-11-22, 15:07
Medlem
catos avatar
Bitter
Citera
2016-11-22, 17:25
Medlem
Smegmas avatar
Kroknäsa-statyn lär ju inte vandaliseras av andra kroknäsor. Gör som man gör med Gävlebocken, ner med skiten!

Helt ofattbart om Kroknäsan får stå orörd!
Citera
2016-11-22, 18:13
Bannlyst
Men helt seriöst, när ska det slutas gullas med Zlatan..
Det enda han gjort för Sverige är att bygga upp sitt egna varumärke och tjäna pengar.

Jag hoppas att statyn slås sönder helt seriöst.
Citera
2016-11-22, 18:28
Medlem
Kafferastens avatar
Ja vad har Zlatan gjort för Sverige förutom Ungern gånger två? Kvalet mot Danmark? Mest mål i landslaget någonsin? Det hade förstås varit bättre ifall han lyft socbidrag i Rosengård hela livet som övriga där? Det verkar som att vissa inte kan göra någonting rätt oavsett vad dom gör med sina liv.

Sen hans målfacit på Friends och hans fyra mål i första matchen där, det är väl klart att han ska ha en staty utanför.
Citera
2016-11-22, 23:57
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Zlatan har haft ett jävligt dåligt år med svenska landslaget och har varit medioker som bäst hos Manchester United.

Lindelöf eller t.o.m. Forsberg hade varit mer värdiga vinnare av guldbollen jämfört med Zlatan...

Eh? Zlatan gjorde 50 mål för PSG (i ligan och cupen, vilket är rekord) och blev som vanligt utsedd till ligans bästa spelare. Han var dessutom helt avgörande för att Sverige öht tog sig till EM. Lindelöf i all ära men det blir bara löjligt om man påstår att han är mer värdig vinnare av guldbollen.
Citera
2016-11-24, 04:44
Medlem
Den här "hypen" runt Zlatan är sjuk, hinner knappt lägga av innan han ska få en staty utanför nationalarenan?

Klart han kan få en sådan, så småningom, men för mig står "Gre-no-li" (OS-guld, VM-silver (förutom Nordahl)) & Brolin (VM-brons, EM-semifinal, Världslaget i VM -94 & Skyttekung i EM 1992) helt klart före i kön!

Eftersom Friends Arena är landslagets hemmaarena, så går jag enbart på vad spelarna uträttat i landslaget..

"Rio-Kalle" Svensson: OS-guld, VM-silver, OS-brons, VM-brons

Gunnar Nordahl: OS-guld, Skyttekung i OS 1948

Gunnar Gren: OS-guld, VM-silver

Nils Liedholm: OS-guld, VM-silver

Tomas Brolin: VM-brons, EM-semifinal, Världslaget i VM 1994, Skyttekung i EM 1992

Henrik Larsson: VM-brons

Zlatan Ibrahimovic: Bäste målskytt i landslaget genom tiderna (har dock aldrig vunnit en slutspelsmatch i ett mästerskap)..

Kommentar: Du kan även nämna lirare som "Kurre" Hamrin & "Nacka" Skoglund, båda med bl.a. VM-silver 1958..

Trodde i min enfald att fotboll var en lagsport, där det går ut på att vinna matcher, men SvFF behandlar det som en individuell idrott..

Som svensk landslagssupporter stör det mig faktiskt lite, att en spelare som aldrig tagit en medalj för Sverige ska gå före i kön till de som faktiskt vunnit något i landslagströjan..

Vad hände med vår stolta landslagshistoria? Har vi inte ett ansvar mot de yngre att lära dem om våra gamla fotbollshjältar (de som faktiskt nådde hela vägen fram till medaljer)? Varför göms och glöms deras prestationer hela tiden?
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-11-24 kl. 04:50.
Citera
2016-11-24, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Den här "hypen" runt Zlatan är sjuk, hinner knappt lägga av innan han ska få en staty utanför nationalarenan?

Klart han kan få en sådan, så småningom, men för mig står "Gre-no-li" (OS-guld, VM-silver (förutom Nordahl)) & Brolin (VM-brons, EM-semifinal, Världslaget i VM -94 & Skyttekung i EM 1992) helt klart före i kön!

Eftersom Friends Arena är landslagets hemmaarena, så går jag enbart på vad spelarna uträttat i landslaget..

Tomas Brolin: VM-brons, EM-semifinal, Världslaget i VM 1994, Skyttekung i EM 1992

Zlatan Ibrahimovic: Bäste målskytt i landslaget genom tiderna (har dock aldrig vunnit en slutspelsmatch i ett mästerskap)..

Kommentar: Du kan även nämna lirare som "Kurre" Hamrin & "Nacka" Skoglund, båda med bl.a. VM-silver 1958..

Trodde i min enfald att fotboll var en lagsport, där det går ut på att vinna matcher, men SvFF behandlar det som en individuell idrott..

Som svensk landslagssupporter stör det mig faktiskt lite, att en spelare som aldrig tagit en medalj för Sverige ska gå före i kön till de som faktiskt vunnit något i landslagströjan..

Vad hände med vår stolta landslagshistoria? Har vi inte ett ansvar mot de yngre att lära dem om våra gamla fotbollshjältar (de som faktiskt nådde hela vägen fram till medaljer)? Varför göms och glöms deras prestationer hela tiden?

Jämför t.ex. med ishockeyn där det inför varje TV-sändning från VM de senaste 2-3 åren visats en vinjett med bilder från de år Sverige lyft VM-bucklan, 1953, 1957, 1962, 1987, 1991, 1992, 1998, 2006 & 2013..

Älskar det, man visar upp sin stolta historia och vad som är viktigt (laget), det sätter saker i sitt riktiga perspektiv och man inser vilken enorm ära det är att få representera sitt land..

I fotbollen handlar det bara om före Zlatan, med Zlatan och efter Zlatan, för att vara krass, det är så man vill spy på det lite..

Gör som ishockeyn framöver, visa upp bilder och årtal från våra mästerskapsmedaljer (har inte lika många guld som i hockeyn) vid TV-sändningar från mästerskap, visa vad som är viktigt, pränta in årtalen 1924 (OS-brons), 1948 (OS-guld), 1950 (VM-brons), 1952 (OS-brons), 1958 (VM-silver) & 1994 (VM-brons)..

Det är de årtalen vi ska vara stolta över, inte något jädra individuellt målrekord eller prioritera vem som har flest guldbollar i en lagsport..

Slutligen kan du tänka dig att Peter Forsberg skulle ligga på för att få döpa om Globen (landslagets hemmaarena) till "Peter Forsberg Arena".. Eller Mats Sundin, eller Nicklas Lidström??

Nä, just det, hela proceduren som pågår inom fotbollen är helt snedvriden.. Det är ungefär som Zlatan skulle vara större än all övrig svensk landslagshistoria tillsammans, har man själv växt upp med EM 1992 & VM 1994, så vet man att "Ibra" aldrig dominerat i ett mästerskap, på samma sätt som Brolin gjorde då, och framför allt (det viktigaste av allt): Sverige gick längre i dessa turneringar än vad vi någonsin gjort under Zlatans 15 år (2001-2016) i landslaget..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-11-24 kl. 05:39.
Citera
2016-11-24, 07:47
Medlem
Citat:

och sen har vi en spelare/tränare på damsidan som borde stå staty också
Pia Sunhage har följande saker som Zlatan inte har som spelare:
4 SM-guld
4 svenska-cupguld
1 VM-brons
1 EM-guld
2 EM-silver
1 EM-brons

Sundhages meriter smäller högre än Zlatans seriesegrar i främmande länder, två som han dessutom anser han har fått som strykits
Citera
2016-11-24, 09:36
Medlem
Svensk landslagshistoria (fotboll):

Herrar:

VM: Silver 1958, Brons 1950, 1994

EM: Semifinal (ingen bronsmatch) 1992

U21:

EM: Guld 2015, Silver 1992, Semifinal (ingen bronsmatch) 1990, 2009

U17:

VM: Brons 2013

EM: Semifinal (ingen bronsmatch) 2013

Damer:

VM: Silver 2003, Brons 1991, 2011

EM: Guld 1984, Silver 1987, 1995, 2001, Brons 1989, Semifinal (ingen bronsmatch) 1997, 2005, 2013

U19:

EM: Guld 1999, 2012, 2015, Silver 2009, Brons 2000, Semifinal (ingen bronsmatch) 1998, 2003, 2008

U17:

EM: Silver 2013
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-11-24 kl. 09:59.
Citera
2016-11-24, 10:10
Medlem
Citat:
Svensk landslagshistoria (fotboll):

Herrar:

VM: Silver 1958, Brons 1950, 1994

EM: Semifinal (ingen bronsmatch) 1992

U21:

EM: Guld 2015, Silver 1992, Semifinal (ingen bronsmatch) 1990, 2009

U17:

VM: Brons 2013

EM: Semifinal (ingen bronsmatch) 2013

Damer:

VM: Silver 2003, Brons 1991, 2011

EM: Guld 1984, Silver 1987, 1995, 2001, Brons 1989, Semifinal (ingen bronsmatch) 1997, 2005, 2013

U19:

EM: Guld 1999, 2012, 2015, Silver 2009, Brons 2000, Semifinal (ingen bronsmatch) 1998, 2003, 2008

U17:

EM: Silver 2013

Man undrar ju var "Ibra" kommer in i bilden? Han har inte bidragit till en enda av dessa medaljer, man kan ju nästan börja diskutera om Blackstenius redan är en större landslagshjälte i sådana fall, som dunkat hem ett U19-EM guld (stiger i graderna, eftersom det inte finns U-21 EM på damsidan) och skjutit avgörande mål i slutspelet fram till ett OS-silver..

Ett U17-EM silver har hon hunnit bidra till också, även om jag inte rangordnar det lika högt..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-11-24 kl. 10:38.
Citera
2016-11-24, 11:22
Medlem
Citat:
Man undrar ju var "Ibra" kommer in i bilden? Han har inte bidragit till en enda av dessa medaljer, man kan ju nästan börja diskutera om Blackstenius redan är en större landslagshjälte i sådana fall, som dunkat hem ett U19-EM guld (stiger i graderna, eftersom det inte finns U-21 EM på damsidan) och skjutit avgörande mål i slutspelet fram till ett OS-silver..

Ett U17-EM silver har hon hunnit bidra till också, även om jag inte rangordnar det lika högt..

Det är ju framför allt några punkter som jag ifrågasätter i Zlatans landslagskarriär..

* Har aldrig vunnit en slutspelsmatch i ett mästerskap

* Har aldrig gjort mål i en slutspelsmatch i ett mästerskap

* Har aldrig gjort mål i ett Fotbolls-VM

* Gjorde han verkligen sina medspelare bättre i landslaget? Den bästa egenskapen som en fotbollsspelare kan ha, hade han verkligen den? Här snackar vi om en lagsport, det är en otroligt viktig ingrediens..

* Zlatan har själv sagt att Zidane fick sina medspelare att se ut som världsmästare, senast i EM såg "Ibras" lagkamrater ut som korpspelare. Iof sig är det upp till medspelarna att ta för sig mer och vi hade ingen vidare förbundskapten heller, så detta kan ju inte Zlatan bara får skit för, men jag anser att våra största hockeyspelare som Forsberg, Sundin & Lidström höjde sina medspelare också, förutom att de lirade bra själv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in