2016-09-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det jag menar är att Zlatan gjorde en ganska tam och uddlös insats trots att Rooney är usel. Det är liksom sådant man måste kunna se, framförallt om man är lika objektiv och klarsynt som du är. Jag har läst lite om hur riktiga United-fans (alltså inte löjeväckande zlatanister) bedömer hans insats mot Watford och majoriteten är missnöjda. Har dessa fans också en agenda mot Zlatan?
Z hade samma problem som Rashford i den senaste matchen, mittfältet i United är frånvarande och det gör att anfallarna ser vilsna ut, onödiga löpningar, tröttnar förlorar bollen. Det enda jag kan klaga på individuellt är avsluten, Z har ibland sett omotiverad/uddlös ut som du skriver.

Min uppfattning är att kunniga United-fans inser problemen med sitt lag, vilka var uppenbara mot Watford. Läser man Z tråden på RedCafe så har han kommit lindrigt undan jämfört mot många andra spelare, Pogba tråden är ett rent helvete i jämförelse. Det fansen är missnöjda med är huvudsakligen Mourinho, A för att han fortfarande insisterar på att spela flaskhalsen Rooney och B, för att han inte valt rätt taktik vilket leder till att spelarna inte presterar och ser vilsna ut.
Citera
2016-09-20, 17:18
Medlem
erikp121s avatar
He came as a legend and left like a Nathan.
Citera
2016-09-21, 20:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Men ju mer jag kollar på Z:s matcher i Europa inser jag hur ineffektiv han faktiskt är mot bra/bättre motstånd.
Du skvallrar ju lite själv om att du faktiskt inte följt karriären speciellt slaviskt, men det stämmer verkligen inte. Däremot stämde det, bara att det handlar om en väldigt massa år sedan. Första 10-15 stora matcherna i CL var tex ingen höjdare.

Generellt uppstod skillnaden efter han lämnade Barcelona, d.v.s. 5-6 år sedan. Efter det har han tvärt om hållit en ovanligt hög nivå i stora matcher; jämför CR med flera som levererat oerhört sparsamt (vi ser alltså att de stora stjärnorna generellt har det svårt stora matcher - det beror nog inte på nervositet, utan på bevakning av stora spelare). Når inte riktigt till Messis lägstanivå, men snack om att han presterat dåligt senaste åren är ren och skär avsaknad av information.

Han var bedrövlig mot City, men liknande prestationer mot stort motstånd senaste åren kan du definitivt räkna på en hand.
Senast redigerad av Trillske 2016-09-21 kl. 20:40.
Citera
2016-09-21, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du skvallrar ju lite själv om att du faktiskt inte följt karriären speciellt slaviskt, men det stämmer verkligen inte. Däremot stämde det, bara att det handlar om en väldigt massa år sedan.

För att ha varit i CL i 14-15 år har han gjort lite mål trots superstjärnan han påstås vara. Där kan zlatanisterna inte skylla på dåliga medspelare eller dåliga lag. Kanske Milan då.
Citera
2016-09-21, 20:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
För att ha varit i CL i 14-15 år har han gjort lite mål trots superstjärnan han påstås vara. Där kan zlatanisterna inte skylla på dåliga medspelare eller dåliga lag. Kanske Milan då.
Hans karriär är längre än de senaste 5-6 åren. Han var 28(?) eller något när han lämnade Barcelona, och jag håller alltså med att det var en hel del misslyckanden före det. Inklusive med Barcelona (Inter).

Sluta försöka dra någon sjuk poäng med att kalla folk "zlatanister" samtidigt som du levererar dålig information. Det blir direkt skitdumt.

EDIT: Noterar dock att jag eventuellt inte hade hunnit klargöra tidsperspektivet innan du svarade.
Senast redigerad av Trillske 2016-09-21 kl. 20:46.
Citera
2016-09-21, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Hans karriär är längre än de senaste 5-6 åren. Han var 28(?) eller något när han lämnade Barcelona, och jag håller alltså med att det var en hel del misslyckanden före det.

Sluta försöka dra någon sjuk poäng med att kalla folk "zlatanister" samtidigt som du levererar dålig information. Det blir direkt skitdumt.

Hans siffror är inte min information utan hans egen.

http://www.fotbollskanalen.se/champions-league/fakta-zlatans-champions-league-karriar--ar-for-ar-1/

15-ish år i CL och i snitt 4-5 mål per säsong. Det är aldrig tillräckligt bra för en spelare som ständigt benämns som topp tre i världen. Dessutom har få av de målen kommit i slutspelsmatcher utan de flesta har kommit i gruppspelen.

Antingen bestämmer man sig för vad Z är, en superstjärna i klass med Messi och Ronaldo och då kommer han bedömas utifrån de kriterierna i Europa. Eller så är han en fruktansvärd bra målskytt och spelare som passar bättre in i ligaspel där hans fysik kommer mer tillrätta utan att hans brist på tempo blir kännbar för både honom och laget.

Det blir bara tramsigt när hans Europa-debacle alltid försvaras och ursäktas samtidigt som han ska vara en superduper-stjärna i alla lägen. Det funkar inte.
Citera
2016-09-21, 21:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Z hade samma problem som Rashford i den senaste matchen, mittfältet i United är frånvarande och det gör att anfallarna ser vilsna ut, onödiga löpningar, tröttnar förlorar bollen. Det enda jag kan klaga på individuellt är avsluten, Z har ibland sett omotiverad/uddlös ut som du skriver.

Min uppfattning är att kunniga United-fans inser problemen med sitt lag, vilka var uppenbara mot Watford. Läser man Z tråden på RedCafe så har han kommit lindrigt undan jämfört mot många andra spelare, Pogba tråden är ett rent helvete i jämförelse. Det fansen är missnöjda med är huvudsakligen Mourinho, A för att han fortfarande insisterar på att spela flaskhalsen Rooney och B, för att han inte valt rätt taktik vilket leder till att spelarna inte presterar och ser vilsna ut.

Jo fansen ska nog inte skylla (och verkar inte göra det heller) på Zlatan specifikt. Det är liksom vilset spel över hela plan. Det man kan hålla med om är att han nu bränt för många chanser men det handlar också mycket om tillfälligheter och han har ju ändå satt 4 hittills. Pogba tar det nog lite tid för att komma in i det engelska spelet igen där nu även Zlatan kommer behöva lite tid för att lära sig. Det är nu liksom övriga laget som redan kan detta bra som man nu främst bör klaga på. Ja då även Mourinho som nu kan detta väldigt bra också.
Citera
2016-09-21, 21:38
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Hans siffror är inte min information utan hans egen.

http://www.fotbollskanalen.se/champions-league/fakta-zlatans-champions-league-karriar--ar-for-ar-1/

15-ish år i CL och i snitt 4-5 mål per säsong. Det är aldrig tillräckligt bra för en spelare som ständigt benämns som topp tre i världen. Dessutom har få av de målen kommit i slutspelsmatcher utan de flesta har kommit i gruppspelen.

Antingen bestämmer man sig för vad Z är, en superstjärna i klass med Messi och Ronaldo och då kommer han bedömas utifrån de kriterierna i Europa. Eller så är han en fruktansvärd bra målskytt och spelare som passar bättre in i ligaspel där hans fysik kommer mer tillrätta utan att hans brist på tempo blir kännbar för både honom och laget.

Det blir bara tramsigt när hans Europa-debacle alltid försvaras och ursäktas samtidigt som han ska vara en superduper-stjärna i alla lägen. Det funkar inte.

Det blir ju jävligt fel att kolla på mål per säsongn för en spelare som varit på topp så länge. Det ska knappast ligga en spelare i fatet att vara på CL-nivå över en lång tid. Zlatan var aldrig en toppforward innan egentligen sista säsongen i Inter. Räknar du där ifrån så har Zlatan gjort en väldans massa CL-mål och CL-assist, det även i slutspelet.
Citera
2016-09-23, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det blir ju jävligt fel att kolla på mål per säsongn för en spelare som varit på topp så länge. Det ska knappast ligga en spelare i fatet att vara på CL-nivå över en lång tid. Zlatan var aldrig en toppforward innan egentligen sista säsongen i Inter. Räknar du där ifrån så har Zlatan gjort en väldans massa CL-mål och CL-assist, det även i slutspelet.

Det är just det, Z har varit i CL så många säsonger att det går att argumentera för att det är där hans brister som superspelare blir mest synliga, iom den uteblivna faktiska framgången. Att endast delta för en spelare av Z:s kaliber när det gäller att samla ligatitlar på hög är inte gott nog. En forward bedöms utifrån sina (viktiga) mål, klarar man inte det kanske man ska börja titta på hockey i stället där assist från forwards uppskattas på ett helt annat sätt.
Att han varit där är en bra merit, men han ju faktiskt spelat i väldigt bra lag. Allt annat vore bara konstigt.

Att professionella fotbollsspelare alltid är bra på fotboll är det ingen som argumenterar emot. Men det gäller att omsätta kunnandet på planen så att det blir en slutprodukt i de matcher där det gäller som mest. T ex Inzaghi, hans statistik i Milan är faktiskt inte så imponerande om man bara kollar på siffrorna. Men Inzaghi var där när det gällde som mest och avgjorde de stora matcherna.

Som sagt, Z är en mycket stor spelare, och för mig är det ingen överraskning att han är så uppskattad i Serie A, där spelstilen och tempot passar honom perfekt. Men i Europa och i landslaget har det med facit i hand inte gått så bra som det går att kräva av "superstjärnan Zlatan".

Jag undrar genuint vad folk hade sagt om Messi eller Ronaldo om de aldrig hade vunnit CL vid karriärens slut.
Citera
2016-09-23, 21:36
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Det är just det, Z har varit i CL så många säsonger att det går att argumentera för att det är där hans brister som superspelare blir mest synliga, iom den uteblivna faktiska framgången. Att endast delta för en spelare av Z:s kaliber när det gäller att samla ligatitlar på hög är inte gott nog. En forward bedöms utifrån sina (viktiga) mål, klarar man inte det kanske man ska börja titta på hockey i stället där assist från forwards uppskattas på ett helt annat sätt.
Att han varit där är en bra merit, men han ju faktiskt spelat i väldigt bra lag. Allt annat vore bara konstigt.

Att professionella fotbollsspelare alltid är bra på fotboll är det ingen som argumenterar emot. Men det gäller att omsätta kunnandet på planen så att det blir en slutprodukt i de matcher där det gäller som mest. T ex Inzaghi, hans statistik i Milan är faktiskt inte så imponerande om man bara kollar på siffrorna. Men Inzaghi var där när det gällde som mest och avgjorde de stora matcherna.

Som sagt, Z är en mycket stor spelare, och för mig är det ingen överraskning att han är så uppskattad i Serie A, där spelstilen och tempot passar honom perfekt. Men i Europa och i landslaget har det med facit i hand inte gått så bra som det går att kräva av "superstjärnan Zlatan".

Jag undrar genuint vad folk hade sagt om Messi eller Ronaldo om de aldrig hade vunnit CL vid karriärens slut.

Du begriper inte essensen av mitt inlägg. Du kan inte göra en analys av en spelares ratio gällande mål per match över femton år vs en spelares ratio gällande samma sak över hälften så lång tid. Då blir det en nackdel att vara i toppfotbollen länge, vilket är absurt.

Jag skulle säga att Zlatan gör väldigt många viktiga mål. Det är sällan han gör hattrick mot skitlag, vilket Suarez, Messi och Ronaldo utifrån min känsla gör oftare.

Det är ett fullkomligt absurt påstående om Zlatans uteblivna prestation i Europa. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_Cup_and_UEFA_Champions_League_top _scorers

Lika absurt är påståendet om landslagsspelet och viktiga mål. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UEFA_European_Championship_goalscorers
Mest landslagsmål i Sverige genom tiderna. Gjort megeprestationer i Sveriges två enda play-off på 2000-talet.

Sista stycket: Vad slåss du om? Det är få, om ens någon, som påstår att Zlatan är på dessa tvås nivå.
Citera
2016-09-23, 22:43
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det är ett fullkomligt absurt påstående om Zlatans uteblivna prestation i Europa. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_Cup_and_UEFA_Champions_League_top _scorers

Brukar alltid försvara Zlatan men just den länken är inget som bevisar Zlatans storhet direkt. Ja sjunde bästa målskytt i CL-historien men du får gå ner till 16:e plats och Francisco Gento innan du hittar någon med ett sämre målsnitt.

Zlatan har utan tvekan varit betydligt bättre i ligaspel än i CL. Tittar vi enbart på ligaspel så är han en av dom bästa spelarna jag har sett. Tittar vi enbart på CL så hade jag inte ens nämnt honom bland dom bästa.
Citera
2016-09-23, 22:49
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Brukar alltid försvara Zlatan men just den länken är inget som bevisar Zlatans storhet direkt. Ja sjunde bästa målskytt i CL-historien men du får gå ner till 16:e plats och Francisco Gento innan du hittar någon med ett sämre målsnitt.

Zlatan har utan tvekan varit betydligt bättre i ligaspel än i CL. Tittar vi enbart på ligaspel så är han en av dom bästa spelarna jag har sett. Tittar vi enbart på CL så hade jag inte ens nämnt honom bland dom bästa.

Återigen får du läsa fler än ett inlägg. Man måste betänka att Zlatan varit en CL-spelare längre än de flesta. Då blir ration något missvisande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in