• 1
  • 2
2009-11-29, 23:29
Medlem
God kväll kära flashbackare.

Har ett riktigt irriterande problem. Det är så att jag bor högst upp i ett hyreshus, och alla i hyreshuset har köken belagda ovanpå varandra. Det innebär att ifall någon på till exempel första våningen lagar mat med riktigt mycket curry och har på köksfläkten, så stinker det curry i alla andra lägenheter ovanför. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag tror ni förstår.

Hur som haver, nu när temperaturen har sjunkit så har det börjat stinka rejält med tobaksrök i mitt kök. Jag misstänker att en granne är för lat för att gå ut och röka på anvisade platser så han/hon ställer sig under köksfläkten istället.

Då till problemet: Det är ju jävligt svårt att ta reda på vilken granne som är den skyldige. Så jag undrar hur jag löser detta? Satte upp en lapp i hissen i stil med: "ge fan i att röka under köksfläkten det stinker", dock utan resultat.

Har också funderat på att spionera in genom brevlådeinkasten för att ta reda på vem som är den skyldige men tyvärr ser man inte köket därifrån så det är dessvärre ingen bra idé.

Tips?
Citera
2009-11-29, 23:39
Medlem
AquaRegias avatar
Gå till grannen direkt under dig?

Antingen är det rökaren, och då kan du ge han en smäll på käften

Eller, så är det någon annan som enligt din beskrivning också borde störas utav röken, om så är fallet kan ni tillsammans traska ned till nästa våning, och upprepa det hela tills ni hittar den skyldiga
Citera
2009-11-29, 23:40
Medlem
Brutes avatar
Tyvärr förstärks också dessa problem ofta med att folk ansluter sin fläkt till ventilationskanalen, trots att det skall vara självdrag och ej får anslutas till aktiv fläkt. På så sätt trycks odören ifrån en lägenhet in i de andra.
Detta kanske är mer vanligt i bostadsrätter med ombyggda kök.

Försök vara observant på dina grannar, vilka som röker då du ser de utanför huset. Då kan du ju sedan ringa på och undra lite försynt om de också känner stinkande röklukt, "...nästan som om någon röker under fläkten".
Vid personlig kontakt respekteras oftare medmänniskor.

Annars var nog det där med lapp i hissen det bästa jag också kan komma på.

//Brute
Citera
2009-11-30, 00:03
Medlem
MDMAfags avatar
Folk borde ju få bestämma själva om de vill röka under fläkten i sin lägenhet.
Du borde inte tvinga andra att sluta röka, du borde kolla med hyresvärden så att ventilationsproblemet fixas istället.
Citera
2009-11-30, 00:07
Medlem
KarlsKebabs avatar
Får man röka inomhus i ditt hyreshus?

Får man ha en köksfläkt i ditt hyreshus?

Är svaret på båda frågorna ja så är det väl bara bita i det sura och hänga upp en wunderbaum i köket. Gnälla på värden kanske fungerar också, de kanske är villiga att ändra på reglerna för din skull.
Citera
2009-11-30, 00:09
Medlem
Bofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Du borde inte tvinga andra att sluta röka, du borde kolla med hyresvärden så att ventilationsproblemet fixas istället.

Folk borde ju få bestämma själva om de vill toppa stereoanläggningen på nätterna i sina lägenheter.
Du borde inte tvinga andra att sluta väsnas och störa, utan kolla med hyresvärden så att isoleringsproblemet fixas istället.
Citera
2009-11-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlsKebab
Får man röka inomhus i ditt hyreshus?

Får man ha en köksfläkt i ditt hyreshus?

Är svaret på båda frågorna ja så är det väl bara bita i det sura och hänga upp en wunderbaum i köket. Gnälla på värden kanske fungerar också, de kanske är villiga att ändra på reglerna för din skull.

Står klart och tydligt i hyreskontraktet att rökning inomhus inte är tillåtet.
Citera
2009-11-30, 00:27
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ja eller hur så kan hyresvärden få reda på att grannen röker under fläkten så det luktar rök hos andra. Då fixar de problemet me att byta ut hela ventilationssystemet.

case closed
Citera
2009-11-30, 00:41
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Blockera ventilationssystemet med något så kommer allt skit att tryckas in i ifrågavarande grannes lägen het.

Eller så går du och hyr en industrifläck med sådant där rör som du sticker in i ventilationen, och sätter skiten på fullt blås nästa gång fanskapet röker.
Citera
2009-11-30, 00:51
Medlem
FredrikMis avatar
Ring värden och klaga eftersom du säger att det är förbjudet att röka inomhus.
Eller så knackar du dörr och säger till dom att det är dags att röra på arslet och röka utomhus
Citera
2009-11-30, 00:52
Medlem
sladds avatar
Citat:

Och TS borde få bestämma själv om han vill lägga en bomb i rökarens brevinkast men det får han inte.
Citera
2009-11-30, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Gå till grannen direkt under dig?

Antingen är det rökaren, och då kan du ge han en smäll på käften

Eller, så är det någon annan som enligt din beskrivning också borde störas utav röken, om så är fallet kan ni tillsammans traska ned till nästa våning, och upprepa det hela tills ni hittar den skyldiga

Det här är väl det enklaste? Arga lappar är nästan enbart provocerande tycker jag. På ett lite barnsligt sätt sådär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in