2014-02-03, 20:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag klarar fortfarande i vuxen ålder inte av detta, det är det mest hemska jag någonsin sett. De kan försöka göra skräckfilmer med alla möjliga teman etc men inget slår Skrot-Nisse i skräck.
Stephen King kan slänga sig i väggen. Freddie Krueger likaså.
Det här är skräck på en nivå som man bara inte trodde vara möjlig att uppnå.
Mången nattsömn har blivit förstörd på grund av denna svenska skapelse.
Hur många gånger har man inte vaknat upp alldeles kallsvettig av fasa efter att ha
blivit hemsökt i natten av statsingenjör Björkman med sin genuina ondska...

Den här serien har kvaddat många liv som kunnat vara harmoniska och mardrömsfria.
Upphovsmannen till detta verk har mycket på sitt samvete onekligen.
Jag ryser inför det hela men närmast tvångsmässigt postas likväl denna kortis
där det ges en glimt av vad som komma skulle i skräck och inferno och mörker:

https://www.youtube.com/watch?v=pPDJhvfDnUE
Citera
2014-02-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Hahaha, fyfan vilket obehagligt klipp, klarar knappt att se klart det. Är som att sitta fast i någon obehaglig mardröm. Det är någonting med estetiken i Skrot-Nisse som gör att man får kalla kårar, får nästan lite Tarkovsky-vibbar.
Citera
2014-02-03, 21:33
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag klarar fortfarande i vuxen ålder inte av detta, det är det mest hemska jag någonsin sett. De kan försöka göra skräckfilmer med alla möjliga teman etc men inget slår Skrot-Nisse i skräck.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Stephen King kan slänga sig i väggen. Freddie Krueger likaså.
Det här är skräck på en nivå som man bara inte trodde vara möjlig att uppnå.
Mången nattsömn har blivit förstörd på grund av denna svenska skapelse.
Hur många gånger har man inte vaknat upp alldeles kallsvettig av fasa efter att ha
blivit hemsökt i natten av statsingenjör Björkman med sin genuina ondska...

Den här serien har kvaddat många liv som kunnat vara harmoniska och mardrömsfria.
Upphovsmannen till detta verk har mycket på sitt samvete onekligen.
Jag ryser inför det hela men närmast tvångsmässigt postas likväl denna kortis
där det ges en glimt av vad som komma skulle i skräck och inferno och mörker:

Intressant. Kan ni tala närmare om vad det är som ni upplever som så fasansfullt? Är det några speciella scener ni tänker på? Eller något mer övergripande? Den bitvis surrealistiska handlingen? Dockornas utseende (vilket jag kan hålla med om är lite "off", särskilt när de kombineras med livs levande människohänder)? Rösterna? Miljöerna (som jag tycker är väldigt mysiga och spännande)?

Det enda jag tycker är riktigt läskigt är Bertil Enstörings mardröm där en jättelik Björkman snor boken. Obehaglig, dunkel scen med otäck musik. Men annars tyckte och tycker jag att det är ett av de absolut bästa TV-program som producerats.
Citera
2014-02-03, 23:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Intressant. Kan ni tala närmare om vad det är som ni upplever som så fasansfullt? Är det några speciella scener ni tänker på? Eller något mer övergripande? Den bitvis surrealistiska handlingen? Dockornas utseende (vilket jag kan hålla med om är lite "off", särskilt när de kombineras med livs levande människohänder)? Rösterna? Miljöerna (som jag tycker är väldigt mysiga och spännande)?

Det enda jag tycker är riktigt läskigt är Bertil Enstörings mardröm där en jättelik Björkman snor boken. Obehaglig, dunkel scen med otäck musik. Men annars tyckte och tycker jag att det är ett av de absolut bästa TV-program som producerats.
Ja, mig och mitt lilla inlägg ska du nog inte tolka alltför bokstavligt.
Jag avsåg att vara ironisk men misslyckades uppenbarligen i detta.

Mardrömmarna med efterhängse statsingenjören uteblev i själva verket och Skrot-Nisse
med vänner bjöd mig ofta en storartad underhållning. Originellt och djärvt i utförandet.
En naivistisk ton, skönt skruvade figurer och med en handling som inte upphörde att
överraska. Surrealism bitvis, ja, vilket funkade utmärkt på en som mig.

Nej, vidare skräckfyllt upplever jag inte det som. En svensk produktion med kvaliteter
utöver det vanliga och den tål att ses än idag till skillnad från så mycket annat man
spottat ut i televionen genom åren.

Det här var helt befriat från ironi bör påpekas. Det här är vad jag verkligen tycker.

Här är nu hela 40 minuter med Skrot-Nisse och hans vänner:

https://www.youtube.com/watch?v=lNJ4HW6H9qI

Med tanke på vilka närmast traumatiska upplevelser somliga tycks ha haft vid tidigare
kontakt med serien så är det dock kanske inte tillrådligt att återknyta bekantskapen
i mer än helt korta sekvenser...
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-04 kl. 00:14.
Citera
2014-02-04, 01:36
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Oerhört underhållande serie och man förstår mer av humorn som vuxen när man ser serien .

När är tanken att det skall utspela sig tidsmässigt? 50 talet?

Jag har för mig att jag läst någonstans att det inte handlar om en enskild specifik
tidsperiod utan serien är en blandning av många olika tidsperioder.

Bl.a. så hade ju Kalle en hyggligt "modern" modell av kassettbandspelare.
Citera
2014-02-04, 11:13
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke

Hela kittet tillsammans gör att jag blir livrädd, det är något med det helt enkelt. Dockorna, rösterna etc. Det finns en känsla av att vad som helst kan hända och det känns mörkt och kallt. Nej, jag kan inte peka på en enskild händelse men livrädd det blir jag.
Citera
2014-02-05, 04:54
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Jag har för mig att jag läst någonstans att det inte handlar om en enskild specifik
tidsperiod utan serien är en blandning av många olika tidsperioder.

Bl.a. så hade ju Kalle en hyggligt "modern" modell av kassettbandspelare.

Modern = 70 tal?

Men kan så vara, jag tycker serien är lite svårt att placera tidsmässigt, förutom när enstöringen åker i tiden förstås.
Citera
2014-04-08, 21:04
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Ni som sett det i vuxen ålder..håller de än? Skrotnisse var riktigt grymt som liten . Dock var jag smårädd för den efterblivne sonen .
Citera
2014-04-08, 22:05
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Ni som sett det i vuxen ålder..håller de än? Skrotnisse var riktigt grymt som liten . Dock var jag smårädd för den efterblivne sonen .

Ja, det håller fortfarande. Jag kollar på den ibland, imponeras fortfarande av detaljrikedomen och hantverksskickligheten i miljöbyggena, och skrattar åt de finurliga manuset. Särskilt överkonstapeln G. Lindberg (!) och boven Tarzans gnabbande misslyckas aldrig med att locka fram ett skratt. Även ökenscenerna där Ture Björkman äntligen får sitt straff är fantastiska, men det finns såklart många fler bra scener.
Jag tror bestämt att Barnkanalen kör repriser ibland, annars är serien säkert lätt att hitta på DVD eller internet.
Citera
2014-04-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet

Tankade faktiskt ner skrotnisse för något år sedan. Tyckte den höll riktigt bra, kan bero på att man blev en aning nostalgisk också. Helt klart värd att titta på.
Citera
2014-04-09, 15:08
Medlem
DrBrasas avatar
Hur stora är de där dockorna och modellhusen egentligen?

Edit:

Lite bilder
http://www.zenitkultur.com/artist.php?id=1383
http://www.alskadedumburk.se/2011/10/skrotnisse.html
Senast redigerad av DrBrasa 2014-04-09 kl. 15:13.
Citera
2014-04-09, 16:23
Medlem
Alplandskaps avatar
Älskar Skrot-Nisse. Älskar allt av Jan Lööf. Älskar mina föräldrar för att de skaffade hem Jan Lööf-böcker och satte mig framför tv:n när det var Skrot-Nisse och hans vänner och annat av Jan Lööf.

Jag var dock aldrig rädd för figurerna? Spännande och mystiskt. På gränsen till mysigt, tyckte jag att det var.

By the way. Det är ingen som känner till real life-Skrot-Nisse som finns i Uppsala? En man som ser EXAKT ut som Skrot-Nisse. Ses ofta på cykel i Uppsala. Jag lovar, man får en CHOCK när man ser honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in