Citat:
Ursprungligen postat av
Uncle Duke
Intressant. Kan ni tala närmare om vad det är som ni upplever som så fasansfullt? Är det några speciella scener ni tänker på? Eller något mer övergripande? Den bitvis surrealistiska handlingen? Dockornas utseende (vilket jag kan hålla med om är lite "off", särskilt när de kombineras med livs levande människohänder)? Rösterna? Miljöerna (som jag tycker är väldigt mysiga och spännande)?
Det enda jag tycker är riktigt läskigt är Bertil Enstörings mardröm där en jättelik Björkman snor boken. Obehaglig, dunkel scen med otäck musik. Men annars tyckte och tycker jag att det är ett av de absolut bästa TV-program som producerats.
Ja, mig och mitt lilla inlägg ska du nog inte tolka alltför bokstavligt.
Jag avsåg att vara ironisk men misslyckades uppenbarligen i detta.
Mardrömmarna med efterhängse statsingenjören uteblev i själva verket och Skrot-Nisse
med vänner bjöd mig ofta en storartad underhållning. Originellt och djärvt i utförandet.
En naivistisk ton, skönt skruvade figurer och med en handling som inte upphörde att
överraska. Surrealism bitvis, ja, vilket funkade utmärkt på en som mig.
Nej, vidare skräckfyllt upplever jag inte det som. En svensk produktion med kvaliteter
utöver det vanliga och den tål att ses än idag till skillnad från så mycket annat man
spottat ut i televionen genom åren.
Det här var helt befriat från ironi bör påpekas. Det här är vad jag verkligen tycker.
Här är nu hela 40 minuter med Skrot-Nisse och hans vänner:
https://www.youtube.com/watch?v=lNJ4HW6H9qI
Med tanke på vilka närmast traumatiska upplevelser somliga tycks ha haft vid tidigare
kontakt med serien så är det dock kanske inte tillrådligt att återknyta bekantskapen
i mer än helt korta sekvenser...