• 1
  • 2
2009-11-29, 22:38
Medlem
Blancos avatar
Halloj

Vet inte om jag är i rätt del av forumet, satt och funderade ett tag.

Jag skulle tycka att det var kul med lite siffror på hur svenska polisen prioriterar sin tid. Kan man på något begripligt sätt kolla hur mycket tid polisen lägger på tex narkotikabrott, misshandel etc.

Jag tycker att en tråd om hela upplägget vore kul (om det nu är möjligt) men jag skulle framför allt vilja veta hur det ser ut på just narkotikafronten. Hur mycket tid läggs det ner på folk som i första hand bara sitter och röker en joint på kvällen kontra hur mycket tid som läggs mot en våldtäkt.

Jag har inte så mycket själv att bidra med då jag inte har någon uppfattning alls.
Citera
2009-11-29, 22:52
Medlem
Svejks avatar
Du försöker fiska efter att polisen skulle prioritera småbrott framför våldtäkter?

Utan att ta i alltför mycket så kan man nog säga att det läggs ingen tid alls, i jämförelse, på folk som sitter hemma och röker en joint.
De är i stort sett fredade i sammanhanget.
Citera
2009-11-30, 00:07
Medlem
De behöver inte göra det, för de har ingen konkurrens.

Då kan de lägga miljarder på att jaga folk som ligger hemma i soffan, spelar tv-spel och röker på.
Citera
2009-11-30, 10:45
Medlem
Jrgens avatar
PI -> Brott och brottsbekämpning

/Mod
Citera
2009-11-30, 12:03
Det är otroligt svårt att skapa någon detaljstatistik på detta, all tid som poliser bara "snurrar runt" på stan är det ju svårt att säga exakt vad de tittar efter.

Dock finns ett mätverktyg kallat VPOP som syftar till att mäta ungefär vad du menar. Det han vara VPOP trafik eller VPOP våld i offentlig miljö (kroglivet), VPOP narkotika etc.

Det fungerar på det sättet att poliserna helt enkelt ropar upp och ber att få inradas i någon sådan VPOP, sedan mäts antal timmar som poliser jobbat med trafik/nark etc.

Det finns dock mängder av tid som poliserna inte är uppsatta på någon sådan VPOP av olika skäl, och därför så det sådan statistik endast en fingervisning, definitivt inget klart svar.

Några faktiska siffror har jag inte tillgång till, vänd dig till din myndighet och fråga.
Citera
2009-11-30, 18:33
Medlem
Blancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Några faktiska siffror har jag inte tillgång till, vänd dig till din myndighet och fråga.

VPOP lät intressant.
Citera
2009-11-30, 20:01
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanco
VPOP lät intressant.

VPOP finns inte längre. Det fungerande inte som det var tänkt. Att sätta upp sig på "nu kollar vi på narkotikabrott" innebär inte i verkligheten att man därmed blundar för alla andra brott och därför lades detta försök till att skaffa statistik ned.

Det är som Caimen tidigare skrev, mycket svårt, om inte omöjligt att skaffa uppgifter på hur mycket tid/energi polisen som myndighet lägger på olika brott...

Det skiljer mycket på en station, där den ena polisen fokuserar mer av sin arbetstid mot ungdomsproblem medan en annan lägger lite mer tid på narkotikan.. etc.
Citera
2009-12-01, 11:02
Medlem
M4F14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanco
Halloj

Vet inte om jag är i rätt del av forumet, satt och funderade ett tag.

Jag skulle tycka att det var kul med lite siffror på hur svenska polisen prioriterar sin tid. Kan man på något begripligt sätt kolla hur mycket tid polisen lägger på tex narkotikabrott, misshandel etc.

Jag tycker att en tråd om hela upplägget vore kul (om det nu är möjligt) men jag skulle framför allt vilja veta hur det ser ut på just narkotikafronten. Hur mycket tid läggs det ner på folk som i första hand bara sitter och röker en joint på kvällen kontra hur mycket tid som läggs mot en våldtäkt.

Jag har inte så mycket själv att bidra med då jag inte har någon uppfattning alls.

Står det två poliser och spanar på två fjortisar som ska smygröka en joint så lämnar de naturligtvis inte platsen ifall de får en pågående våldtäkt någon annanstans.

Du vill bara gnälla över att polisen ska leta våltäktsmän istället för att jaga stoners.
Citera
2009-12-01, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M4F14
Står det två poliser och spanar på två fjortisar som ska smygröka en joint så lämnar de naturligtvis inte platsen ifall de får en pågående våldtäkt någon annanstans.

Du vill bara gnälla över att polisen ska leta våltäktsmän istället för att jaga stoners.

jag kan garantera dig att polisen lämnar fjortisspanet om de får ett pågående våldtäkts larm, eller vad menar du?
Citera
2009-12-01, 21:02
Medlem
M4F14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.f.f.r.i.p
jag kan garantera dig att polisen lämnar fjortisspanet om de får ett pågående våldtäkts larm, eller vad menar du?

Detsamma som du.
Citera
2009-12-01, 21:08
Medlem
Fortkörare är prio

garanterat!!!! - snabba pengar in på statens konto. Övrigt pack är bara besvärligt jobb - lättare att ge sig på de stora bovarna (fortkörarna) för där vet man att pengarna kommer - pundarna har ju inte mycket att bidra me
Där blir det ju bara jobba å fan inga intäkter
Citera
2009-12-02, 01:12
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBlomkvist
garanterat!!!! - snabba pengar in på statens konto. Övrigt pack är bara besvärligt jobb - lättare att ge sig på de stora bovarna (fortkörarna) för där vet man att pengarna kommer - pundarna har ju inte mycket att bidra me
Där blir det ju bara jobba å fan inga intäkter

Eller inte.... Sluta komma med det där bittra skitsnacket.

Har du tittat i fängelset nån gång? Rätt fullt med de stora bovarna där som polisen burat in
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in