• 1
  • 2
2004-01-29, 03:16
Medlem
puckots avatar
Jag har nyss dragit mig igenom alla 16 beckfilmer med Haber och Persbrandt. Helt underbara. Fast nu knns det ju lite tomt nr jag inte har ngra fler beckfilmer att frgylla mina kvllar/ntter med. Och jag har ju ingen lust att se om alla igen. Drfr undrar jag om ngon/ngra kanske kan rekomendera ngra fler liknande filmserier i samma stuk och innehll som i beck ungefr som ni tror jag att skulle gilla? Kanske ska tillgga att jag redan sett dom gammla beckfilmerna med Gsta Ekman med, s det r ingen ide att ni rekomenderar dom.
Tacksam fr alla svar!
Citera
2004-01-29, 05:16
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Hasselfilmerna var vl av ungefr samma stuk vill jag minnas.
Citera
2004-01-29, 08:27
Medlem
Capones avatar
Noll Tolerans / Livvakterna / Tredje vgen.

Som Beck fast mer action och bttre handling.
Citera
2004-01-29, 09:06
Medlem
Om du inte har gjort det redan s skulle jag frst rekommendera dig att plja Sjwall&Wahls tio romaner om Martin Beck.

Med det sagt s finns det ju ocks den bsta av "Beck-filmer": Mannen p taket som baseras p S&W bok Den vedervrdige mannen frn Sffle.

Andra bra svenska polisrullar r Mannen frn Mallorca (som liksom Mannen p taket r regisserad av Bo Widerberg). Inte lika bra, men helt ok r I lagens namn, ven den av Widerberg. Bda de sistnmnda filmerna baseras fr vrigt p romaner av Leif GW Persson.
Citera
2004-01-29, 11:08
Medlem
Cineastens avatar
Re

Sen finns det ju en rcka polisserier i tv-format, Brottsvg (Kanal 5), Lckan (Svt - mer en thrillerserie n en polisserie iofs ven om huvudpersonen r polis), Profitrerna (Svt - en sk rvarroman av Leif G.W Persson som bla bygger p utredningen av mordet p Kataryna Rosenbaum), Anna Holt (Svt), Den vite riddaren (Svt), filmerna och serierna om Kurt Wallander ( Hundarna i Riga, Den vita lejoninnan, Mannen som log, Den femte kvinnan, Mrdare utan ansikte och Villospr - som r smst av dem allihop). Sen har du de tre serierna om kommissarie Van Veeteren med Sven Wollter. Tre bra och vldigt stmningsfyllda serier (Det grovmaskiga ntet, terkomsten och Kvinna med fdelsemrke). ven Jakten p en mrdare - Veronika och Lgnen r bra. Med suverna Allan Svensson och Niels Dybeck i ngra av huvudrollerna.

En annan serie att rekommendera r Korset av Lars Molin. Det r visserligen ingen polisserie men polisen har en hyfsat stor roll i serien. Den r mycket bra och har typ halva Sveriges dvarande skdiselit i ensemblen. Ingvar Hirdwall spelar huvudrollen.

Bckerna och filmerna som esping nmner r ett kapitel fr sig. Sjwall Wahls romaner r vansinnigt bra och sljer tydligen fortfarande ganska bra. De r och har varit populra p biblioteken i mnga r.

Fotnot: I lagens namn och Mannen frn Mallorca r ocks vldigt bra och baseras p rvarromanerna Samhllsbrarna (dr titeln anspelar p ngot som en av poliserna i boken sger nr han talar med kriminalinspektr Jarnebring - boken r f. lst baserad p hndelserna kring den knda Basebolligan som rumsterade i Norrmalmspiketen p 70 och brjan av 80-talet) och Grisfesten (som dptes om till Mannen frn Mallorca fr att undvika ngon sammankoppling med grisfesten i Sllskapsresan.) ven Grisfesten bygger p ngra verkliga brottsutredningar, bla den sk Geijeraffren.
Citera
2004-02-01, 17:46
Medlem
puckots avatar
Tack.

Tack fr alla svar, ska genast kolla upp samtliga.

Tnkte jag skulle kolla dom dr Hassel frst, har ftt dom rekomenderade av flera jag har frgat. Men jag skulle helst vilja se dom i rtt ordning, s om ngon kunde rada upp samtliga Hasselfilmer s vore jag tacksam. Jag skte lite p google, men jag lyckades inte f upp ngot om det, eller s r det jag som r dlig p att ska. ;\
Citera
2004-02-01, 18:03
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Tack fr alla svar, ska genast kolla upp samtliga.

Tnkte jag skulle kolla dom dr Hassel frst, har ftt dom rekomenderade av flera jag har frgat. Men jag skulle helst vilja se dom i rtt ordning, s om ngon kunde rada upp samtliga Hasselfilmer s vore jag tacksam. Jag skte lite p google, men jag lyckades inte f upp ngot om det, eller s r det jag som r dlig p att ska. ;\
Hr r Lars-Erik Berenetts cv p http://www.imdb.com/name/nm0073512/
Dr ser du vilka Hasselfilmer han gjort.
Citera
2004-02-01, 21:20
Medlem
Pellenezs avatar
Det har ven gjorts film flera p ke Edwardssons bcker om kommisarie Winter.
Dans med en ngel, Rop frn lngt avstnd samt Sol och skugga finns p DVD.
Citera
2004-02-01, 23:06
Medlem
Antevantes avatar
Nsta fredag tror jag det var brjar de nya avsnitten av kommisarie Winter. P SVT ska tillggas.

Sen finns en film med Sven Wollter en 80 talsrulle har jag fr mig. I Lagens Namn, vet inte om den bygger p ngon av Leif GW Persson..nn som vet kanske? (Sg nu Cineastens svar..sorry..)

Sen har vi Goltuppenserien frn Tv..kanske inte ngon regelrtt polisfilm, men nd
Citera
2004-02-02, 00:56
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Sen har vi Goltuppenserien frn Tv..kanske inte ngon regelrtt polisfilm, men nd

Har ett svagt minne av att den var bra. Var inte Stefan Sauk med i den?
Vem hade skrivit manus? Var Guilliou inblandad?

(Har inte kollat imbd)
Citera
2004-02-02, 03:47
Awaiting Email Confirmation
Obscenes avatar
Rnarna var rtt ok. tunnt spel av den kvinnliga snuten bara.. helt fel skdis att stta p den rollen...
Citera
2004-02-02, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Har ett svagt minne av att den var bra. Var inte Stefan Sauk med i den?
Vem hade skrivit manus? Var Guilliou inblandad?

(Har inte kollat imbd)
Jag har inget minne av att Sauk var med, men dremot allas vr Thorsten Flinck. Dessutom Johan Rabaeus som pundare .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in