2019-08-25, 20:40
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Är det nån som vet hur urvalsprocessen hos allmännyttan går till, alltså vilka lägenheter som läggs ut på Boplats. Det kan ju inte vara bara dom som ingen på omflyttningsplatsen vill ha, så hur går det egentligen till?
Just nu är det ovanligt få lägenheter inom allmännyttan tycker jag, om man bortser från dom områden där ingen vill bo om man inte måste.

Familjebostäder kräver att lägenheten går ut på Boplats om den lämnas, man får inte överlåta deras lägenheter.
Citera
2019-08-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Familjebostäder kräver att lägenheten går ut på Boplats om den lämnas, man får inte överlåta deras lägenheter.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, kanske var min fråga inte så tydlig.
När en lägenhet blir ledig inom nån av allmännyttans bolag så annonseras den på Omflyttningsplatsen eller Boplats. Möjligen läggs några ut på båda platser, har ingen koll där. NaZdravi nämnde att det kan vara så.
(I och för sig så annonseras väl vissa inte alls, t ex dom som går till socialförvaltningen.)
Hur som helst, min undran är om det finns något system som avgör var lägenheten hamnar.
Varför lämnas en lägenhet till Omflyttningsplatsen och en annan till Boplats? Jag får väl anta att dom inte lottar, men någon slags urvalsprocess borde det finnas, men den är väl i så fall inte officiell antar jag.
Senast redigerad av cherryfive 2019-08-25 kl. 21:26.
Citera
2019-09-17, 09:17
Medlem
Vilken öken det är på Boplats sen några månader, allmännyttan mer specifikt. Lägenheter i ghetton som vanligt, i områden och gator utanför dessa men där det tydligen är en jävla omflyttning, nybyggen som kostar skjortan och områden där man behöver minst 10 års kötid.
Nån som vet vilket klientel som flyttat in i dom nybyggda lägenheterna i allmännyttan? Man kan ju iofs söka på det men kanske nån här har kunskap om eller erfarenhet av det. Tänker inte betala bortåt 60% av min inkomst för att höra gapande människor och deras ylande ungar 24/7.
Citera
2019-09-29, 16:35
Medlem
En kompis till mig fick precis en lägenhet i Majorna efter 8 månader på HomeQ där han har sökt typ 10 lägenheter.
Citera
2019-11-07, 20:13
Medlem
Har bara 2200 dagar på Boplats, har tillfällig bostad nu men tänkte söka lägenhet 2021 så kanske har 2600 dagar. Går det att få ngn bostad alls med den kötiden eller ska man spamma HomeQ?
Citera
2019-11-18, 06:53
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Har bara 2200 dagar på Boplats, har tillfällig bostad nu men tänkte söka lägenhet 2021 så kanske har 2600 dagar. Går det att få ngn bostad alls med den kötiden eller ska man spamma HomeQ?

Spamma HomeQ, om du inte vill bo i Biskop eller kanske Bergsjön på sin höjd.
Citera
2020-02-08, 15:00
Medlem
I skrivande Stund 2600 dagar på boplats. Har en bostad som jag är relativt nöjd med, men hur länge uppskattar ni att man behöver vänta för att få en vettig bostad? Har ställt in mig på att det kommer att krävas minst 3000 dagar för något vettigt.
Citera
2020-02-08, 16:09
Medlem
Bara att anmäla intresse på några lägenheter du är sugen på så kommer du att se antal ködagar den som fick den hade. Men mellan 3000-4000 så finns det väl relativt rimliga chanser att få något ganska ok.
Citera
2020-02-13, 21:55
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
I skrivande Stund 2600 dagar på boplats. Har en bostad som jag är relativt nöjd med, men hur länge uppskattar ni att man behöver vänta för att få en vettig bostad? Har ställt in mig på att det kommer att krävas minst 3000 dagar för något vettigt.

Definiera vettig? Närmare 5000 dagar för en 4a linne/haga/Annedal, ca 4100-4500 för en trea. Snackar om kommunala kontrakt då privatvärdar är helt värdelösa.
Är poänglöst att spendera så mycket kö på något annat än en lägenhet som du vill starta familj i. Privatbytesmarknaden är riktigt tuff också. Du är inte ens med i gamet om du inte bor i det som klassas till ”centrala stan” ”västra centrum” eller ”östra centrum”
Generellt så kommer man få offra 1 rum för att få komma närmare stan. Spendera dina ködagar taktiskt! Det kommer bli surt om du valde att spendera dagarna på en tvåa och sedan behöver byta upp dig i rum pga tillökning, och måste flytta från Haga till olskroken.
Senast redigerad av fyra 2020-02-13 kl. 22:03.
Citera
2020-02-13, 22:12
Medlem
fyras avatar
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, kanske var min fråga inte så tydlig.
När en lägenhet blir ledig inom nån av allmännyttans bolag så annonseras den på Omflyttningsplatsen eller Boplats. Möjligen läggs några ut på båda platser, har ingen koll där. NaZdravi nämnde att det kan vara så.
(I och för sig så annonseras väl vissa inte alls, t ex dom som går till socialförvaltningen.)
Hur som helst, min undran är om det finns något system som avgör var lägenheten hamnar.
Varför lämnas en lägenhet till Omflyttningsplatsen och en annan till Boplats? Jag får väl anta att dom inte lottar, men någon slags urvalsprocess borde det finnas, men den är väl i så fall inte officiell antar jag.

När någon säger upp en lägenhet/vräks/dör så läggs den ut på omflyttning, sen söker folk, den lägenhet som sedan avflyttas läggs upp på boplats.
Senast redigerad av fyra 2020-02-13 kl. 22:15.
Citera
2020-02-14, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
När någon säger upp en lägenhet/vräks/dör så läggs den ut på omflyttning, sen söker folk, den lägenhet som sedan avflyttas läggs upp på boplats.

Så det är på det sättet, tackar. Det är inget vidare liv i den här tråden så det är skoj när nån skriver. Funderade faktiskt på just det häromdan. Det förklarar mängden lägenheter i obeboeliga områden.
Det ser lite annorlunda ut nu sen man införde regeln om att man bara får söka 5 lgh tror jag det är.
Jag har nu 2700 dagar och t ex en 1:a i Kungsladugård har inte ens 200 sökande, skulle bli nr 11 i kön om jag sökte. Tror att det kan bli lite värre under året då c:a 1000 hushåll bestående av nysvenskar blir uppsagda och knappast blir ställda på gatan. I integrationens heliga namn kommer väl en del lägenheter i mer attraktiva områden att försvinna.
En sak man får tänka på med begränsad ekonomi är om det är stamrenoverat. Måste vara många områden som står på tur för det och då blir en hyra på t ex 5000 raskt 6500 plus att man måste gå igenom hela renoveringsprocessen. Undrar lite hur det är med dom hus som är byggda innan ungefär 1950 som landshövdingehus. Dom behöver väl också stamrenoveras men det ser man aldrig nåt om.

Nån som har några tankar om Järnbrott och hur det är där nuförtiden? Det var 7 år sen jag bodde i dom trakterna.
Citera
2020-02-14, 23:23
Medlem
fyras avatar
Citat:
Så det är på det sättet, tackar. Det är inget vidare liv i den här tråden så det är skoj när nån skriver. Funderade faktiskt på just det häromdan. Det förklarar mängden lägenheter i obeboeliga områden.
Det ser lite annorlunda ut nu sen man införde regeln om att man bara får söka 5 lgh tror jag det är.
Jag har nu 2700 dagar och t ex en 1:a i Kungsladugård har inte ens 200 sökande, skulle bli nr 11 i kön om jag sökte. Tror att det kan bli lite värre under året då c:a 1000 hushåll bestående av nysvenskar blir uppsagda och knappast blir ställda på gatan. I integrationens heliga namn kommer väl en del lägenheter i mer attraktiva områden att försvinna.
En sak man får tänka på med begränsad ekonomi är om det är stamrenoverat. Måste vara många områden som står på tur för det och då blir en hyra på t ex 5000 raskt 6500 plus att man måste gå igenom hela renoveringsprocessen. Undrar lite hur det är med dom hus som är byggda innan ungefär 1950 som landshövdingehus. Dom behöver väl också stamrenoveras men det ser man aldrig nåt om.

Nån som har några tankar om Järnbrott och hur det är där nuförtiden? Det var 7 år sen jag bodde i dom trakterna.

De lägenheter som byggdes på 40/50-talet renoverades på 90-talet. Så är inte konstigt att du inte hör nåt om det. Dom brukade vara dyringarna att bo i! Nu blir det dom billigaste. Alla ”billiga” 70-talare stamrenoveras nu. I regel gör man det vart 50e år. Så nu renoveras dom fula projektlägenheterna och blir ”lyx” (nåja, dom får iallafall kakel, även om allt annat är bristfälligt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in