2017-12-07, 04:52
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronis
Finns den någon fristående kö som är kostnadsfri? Troligt att jag aldrig kommer flytta till Göteborg men samlar gärna kötid så att jag kan göra det om det skulle bli aktuellt någon gång i framtiden
Tror att Partillebo är kostnadsfri. Tillhör visserligen inte Göteborgs kommun men hyfsat nära ändå.
Länk: http://www.partillebo.se/
Citera
2017-12-07, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
"Nyanlända" och annat liknande pack går väl före i allmännyttans köer?
Dessutom går en viss del av lägenheterna till internköerna.
Det var väldigt många fler lägenheter för några år sedan på boplats i alla fall.

Citat:
Allmännyttan lämnar årligen cirka 400 lägenheter till olika sociala eller medicinska förturer, vilket motsvarar cirka 10 procent av de tillgängliga lägenheter. I och med denna satsning på barnfamiljer ökar andelen till drygt 15 procent av tillgängliga lägenheter.

Från Januari 2016. (http://www.fastighetssverige.se/artikel/framtiden-prioriterar-nyanlanda-och-andra-utan-ordnat-boende-19736)

Man kan undra om andelen "sociala förturer" ökats nu, 2 år efter "flyktningkrisen" då många ska lämna flyktingförläggningarna och slussas ut i samhället. Så man kan anta att andelen vakanta lägenheter hade varit 20-30% fler i vanliga fall (gissar jag).

Frågan är vilka områden som påverkas? Placeras flyktingar i attraktiva i Majorna, Masthugget m.fl. eller hamnar de flesta i "orten"? Troligtvis är det lägenheternas storlek som avgör, men det hade vart intressant att veta ifall det fanns en medveten "politik" från Framtidens sida, att placera ut dessa i mindre attraktiva lägenheter för att "minimera skadan" för vanliga, skötsamma köare?

(Nog för att det är synd om flyktingar etc., men jag tycker det är moraliskt förkastligt med en nation som prioriterar att tillgodose behoven av folk utifrån i första hand, än sina egna skattebetalande medborgare. Politikerna pissar på oss och säger att det regnar.)
Citera
2017-12-07, 11:17
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Från Januari 2016. (http://www.fastighetssverige.se/artikel/framtiden-prioriterar-nyanlanda-och-andra-utan-ordnat-boende-19736)

Man kan undra om andelen "sociala förturer" ökats nu, 2 år efter "flyktningkrisen" då många ska lämna flyktingförläggningarna och slussas ut i samhället. Så man kan anta att andelen vakanta lägenheter hade varit 20-30% fler i vanliga fall (gissar jag).

Frågan är vilka områden som påverkas? Placeras flyktingar i attraktiva i Majorna, Masthugget m.fl. eller hamnar de flesta i "orten"? Troligtvis är det lägenheternas storlek som avgör, men det hade vart intressant att veta ifall det fanns en medveten "politik" från Framtidens sida, att placera ut dessa i mindre attraktiva lägenheter för att "minimera skadan" för vanliga, skötsamma köare?

(Nog för att det är synd om flyktingar etc., men jag tycker det är moraliskt förkastligt med en nation som prioriterar att tillgodose behoven av folk utifrån i första hand, än sina egna skattebetalande medborgare. Politikerna pissar på oss och säger att det regnar.)
PK-folket (kommunen) brukar väl svamla om att sprida ut och "skapa mångfald" överallt?
Vet inte om de tillämpar detta i praktiken dock, måste ju vara mer praktiskt med färre förstörda bostadsområden, det blir ju i princip alltid problem där utomeuropeiska invandrare bor.
Och visst är det synd om flyktingar, men de allra flesta som kommit är ju inte flyktingar.
De är ekonomiska migranter, det är geografiskt omöjligt att fly till Sverige från mellanöstern.
Citera
2017-12-07, 16:49
Medlem
_killahs avatar
Citat:
"Nyanlända" och annat liknande pack går väl före i allmännyttans köer?
Dessutom går en viss del av lägenheterna till internköerna.
Det var väldigt många fler lägenheter för några år sedan på boplats i alla fall.

Det tar minst tio år att få en kommunal etta i innerstaden.

Sten Sturegatan 7 (Göteborg)
5809 kr/mån, 48.0 m², 1 rum Status: Uthyrd
Gick till en sökande med 3699 dagar registreringstid.

Kungsgatan 5 A . (Göteborg)
4259 kr/mån, 45.0 m², 1 rum Status: Uthyrd
Gick till en sökande med 3927 dagar registreringstid.

Detta är ju extremt kort väntetid ändå måste jag säga. Jämför man med Stockholm och Uppsala kan man glömma en 1:a i så centrala delar på bara 10 års kötid.
Citera
2017-12-07, 20:39
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Detta är ju extremt kort väntetid ändå måste jag säga. Jämför man med Stockholm och Uppsala kan man glömma en 1:a i så centrala delar på bara 10 års kötid.
Boplats har ju bara funnits sedan 2004 så den som har längst kötid har med andra ord "bara" 13 år.
Citera
2017-12-07, 22:05
Medlem
Sedan ska man i åtanke att om du ställer dig i kön idag, med sikte på Sten Sturegatan 7 eller Kungsgatan 5 A, har du sannolikt minst 15-20 års köande att se fram emot. Iaf som skötsam skattebetalare.
Citera
2017-12-07, 23:37
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Boplats har ju bara funnits sedan 2004 så den som har längst kötid har med andra ord "bara" 13 år.

Boplats måste ju grundats nånstans i från. Folk lär ha flyttat över kötid till boplats eller?

Vi kan ta Uppsala som ett exempel, den har bara funnits 2 år, men min mor har tex kötid från 1981.
Citera
2017-12-07, 23:54
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Boplats måste ju grundats nånstans i från. Folk lär ha flyttat över kötid till boplats eller?

Vi kan ta Uppsala som ett exempel, den har bara funnits 2 år, men min mor har tex kötid från 1981.
Uppsala är ju rätt litet så det bör ju såklart finnas färre lägenheter och därmed längre köer till dessa.
Citera
2017-12-08, 00:58
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Uppsala är ju rätt litet så det bör ju såklart finnas färre lägenheter och därmed längre köer till dessa.

Det jag menade var, att när boplats skapades bör folk ha fått tagit med sig kötid/boendetid från sina tidigare, iaf större, hyresvärdar.
Precis som skett i Stockholm och Uppsala. Alla lär ju inte ha börjat från 0 dagar den dagen boplats öppnade.
Citera
2017-12-08, 11:25
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Det jag menade var, att när boplats skapades bör folk ha fått tagit med sig kötid/boendetid från sina tidigare, iaf större, hyresvärdar.
Precis som skett i Stockholm och Uppsala. Alla lär ju inte ha börjat från 0 dagar den dagen boplats öppnade.
Jag förstod att det var det du menade.
Vet inte riktigt hur det såg ut innan.

Men som skribenten ovan sa så lär det krävas 15-20 år för en central lägenhet om man registrerar sig idag.

Jag har förresten för mig att jag läste att personen med längst kötid idag har just ca 13 år.
Så jag tror inte ködagar flyttades med från något tidigare system.
Citera
2017-12-08, 14:34
Medlem
Citat:

Jo, faktiskt. I Göteborg började man om på noll i samband med att Boplats infördes. Man kan inte ha mer än 13, snart 14, år i kötid.
Citera
2017-12-08, 16:50
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Jo, faktiskt. I Göteborg började man om på noll i samband med att Boplats infördes. Man kan inte ha mer än 13, snart 14, år i kötid.
Annat är det med internköerna där vissa har uppemot 25 år i kö.
Vet ett par som bytte från förort in till Linné via internkön, bara att välja och vraka med 22 års kötid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in