2009-11-29, 13:12
Medlem
Funderar på att byta från PC till Mac nu när jag ska köpa en ny dator.

Vad ska jag tänka på om jag vill skapa musik utan en dator som segar ihop totalt efter ett tag?
Kommer förslagsvis använda mig av senaste Logic

Och även min befintliga musikarsenal bestående av Saffire LE ljudkort, diverse mickar, M-Audio Keyrig midisynth och Korg padkontroll

Även mjukvara som Reason 4 och diverse mjukvarusyntar som arturia och även förstärkarsimulatorer som Amplitube.

Funderar på en IMac är det ett bra val? och isf vilken variant?
Senast redigerad av Akalik 2009-11-29 kl. 13:39.
Citera
2009-11-29, 13:25
Medlem
C0ldWaT3Rs avatar
En Imac eller Mac Pro blir bra för dig!
Citera
2009-11-29, 13:33
Medlem
Noetlovskijs avatar
iMac blir bra - ju kraftfullare, desto bättre.

Använder själv en 2 år gammal Macbook Pro med 2 GB ram och 2.4 GHz processor. Fungerar fin-fint, det med. Men Macbook Pros är ju väldigt dyra, så behöver du inte en laptop - ta en iMac eller Mac Pro.
Citera
2009-11-29, 14:27
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akalik
Funderar på att byta från PC till Mac nu när jag ska köpa en ny dator.

Vad ska jag tänka på om jag vill skapa musik utan en dator som segar ihop totalt efter ett tag?
Kommer förslagsvis använda mig av senaste Logic

Och även min befintliga musikarsenal bestående av Saffire LE ljudkort, diverse mickar, M-Audio Keyrig midisynth och Korg padkontroll

Även mjukvara som Reason 4 och diverse mjukvarusyntar som arturia och även förstärkarsimulatorer som Amplitube.

Funderar på en IMac är det ett bra val? och isf vilken variant?

iMac låter utmärkt för din del. dock vet jag inte hur tungt dina "rack" ser ut i reason eller kommer att se ut i logic. men att eventuellt köpa till lite mer ram minne.

köp till ett bra externt ljudkort.
både MIDI och Reason fungerar lika bra till PC som till Mac.
Citera
2009-11-29, 15:01
Medlem
zentrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
iMac låter utmärkt för din del. dock vet jag inte hur tungt dina "rack" ser ut i reason eller kommer att se ut i logic. men att eventuellt köpa till lite mer ram minne.

köp till ett bra externt ljudkort.
både MIDI och Reason fungerar lika bra till PC som till Mac.
På hobbynivå duger vilken nutida apple-dator som helst, om man vill använda Reason.
Citera
2009-11-29, 20:16
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zentrix
På hobbynivå duger vilken nutida apple-dator som helst, om man vill använda Reason.

det beror ju helt på hur stor hobbyn är. fadern och hans hobby band köpte en studio för över en mille bara för att få de de ville ha. så det är helt och hållet upp till som jag sa förut "hur stor hobbyn är".
Citera
2009-11-29, 21:55
Medlem
Meciraes avatar
Jag har en gammal 2.0 gHz MacBook och jag har inte haft problem. Det som märks mest är ju 5400 varvs hårddiskarna. Om du byter till en 7200 går det betydligt bättre.
Citera
2009-11-30, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Jag har en gammal 2.0 gHz MacBook och jag har inte haft problem. Det som märks mest är ju 5400 varvs hårddiskarna. Om du byter till en 7200 går det betydligt bättre.

Nackdelen med en bärbar mac är att hårddiskarna som du säger endast är 5400 varvs, men också ganska små vilket kan bli problematiskt om man ska installera logic på typ 55 GB och sen massa pluggar osv. till det. Antingen köper man en iMac som har stor hårddisk eller en bärbar mac och sen en extern hårddisk till det
Citera
2009-11-30, 10:12
Medlem
zentrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
det beror ju helt på hur stor hobbyn är. fadern och hans hobby band köpte en studio för över en mille bara för att få de de ville ha. så det är helt och hållet upp till som jag sa förut "hur stor hobbyn är".
Fast, om jag inte förstod det hela fel är inte Akalik din fader, och han skrev i första inlägget vilken nivå hobbyn ligger på.
Citera
2009-12-03, 23:53
Medlem
Nu är det så att det ligger på "hobby-nivå" än så länge. Har sysslat med musik i flera år med band, skivsläpp och turnéer osv... Men det är först nu på senare år som jag börjat sitta en del vid datorn vid musikskapandet och då vill jag ändå ha en såpass bra dator att jag har chans att pressa den utan problem om jag känner för det. Sen vore det inte helt fel om datorns specs håller ett tag framöver!
Citera
2009-12-04, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akalik
Nu är det så att det ligger på "hobby-nivå" än så länge. Har sysslat med musik i flera år med band, skivsläpp och turnéer osv... Men det är först nu på senare år som jag börjat sitta en del vid datorn vid musikskapandet och då vill jag ändå ha en såpass bra dator att jag har chans att pressa den utan problem om jag känner för det. Sen vore det inte helt fel om datorns specs håller ett tag framöver!

Då ska skulle jag ta en iMac med minst 3,06 ghZ processor och 4 GB ram. Men det bästa skulle vara att ta en iMac 27" med core i7 processor samt 4 eller 8 GB ram. Då lär du kan ha den ett tag.

Det kommer nya macbooks pro i januari/februari som kanske kommer ha core i5 processor eller core i7 t.o.m. Du kan vänta och se vad som händer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in