Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag tror på allt och inget.
Först så är allt relativt, så det finns inget som har högre eller lägre värde än något annat. Att säga att något är annorlunda, är motsatsen till att moraliskt fördöma något.
Sen så finns det ingen säkerhet i någonting. upplevelser, intryck, minnen, erfarenheter, historia, allt egentligen, är konstruerat. Men, det betyder inte att det kanske är precis så som konstruktionen lyder. Det vill säga, bara för att man inte kan säga att Gud finns, så betyder inte det att man måste säga att Gud inte finns. (Och då använder jag begreppet Gud i den lösaste definitionen man kan hitta på. Extra-kausalt subjekt, eller något sånt)
Precis, allt i sig är lika värdelöst, ting existerar bara. Värde är subjektivt och ting värderas olika av olika människor, att påstå något är mindre värt är då för den enskilde individen sant även om det inte är så i en absolut mening.
Har man det perspektivet är man fri att tycka vad man vill utan förväntningar, man öppnar då upp sinnets förmåga att se från andras perspektiv.
Ärlighet mot sig själv och andra öppnar plats för diskussion och förståelse, och det är precis det vi behöver i världen.
Som du säger finns det ingen säkerhet i perception, folk som deducerar hypoteser efter perception och sedan skriver det i sten. Människor ändrar socialt konstruerad sanningar och trosuppfattningar ständigt, att tro att man idag till skillnad från igår har rätt är små lustigt.
Gillar verkligen det du skriver, speciellt hur du definierar gud.
Eller vad jag uppfatta, var därför jag repetera lite..
Men om allt är summan av en fortlöpande kedja av kausalitet, orsak och verkan. Hur föreställer du dig orsaken till effekten som har initierat denna relation mellan orsak och samband? Och hur ska man urskilja den absoluta sanning som stämmer överrens med kedjan av kausalitet som har lett till denna stund, vem är the truth bearer?
Man vet inte vad är sant och inte sant längre, att gräva ner sig i ideologier och förhastade slutsatser i tex kvant fysik verkar bara öka osäkerheten allt mer.
Jag är små avundsjuk på folk som fortfarande kan ha en så stark faith på någon världs vy eller trossystem.