• 1
  • 2
2009-11-28, 21:54
Medlem
livemannens avatar
Kanske dålig rubrik men kom in på nått bättre..

Jag har sett lite på lite olika filmer på internet när personer gör dips. Och dom brukar har överkroppen framåtlutad. När jag gör dips hemma har jag en lite högre ställning så jag kan vara helt rak i kroppen. Så jag gör dips med kroppen spikrakt. Alltså jag går ner helt rakt i kroppen och upp helt rak i hela kroppen..
Det läskiga med detta är att det knakar/knäcker till i axlen ibland när jag gör detta. Knäcker mest när jag är "långt ner". Är det för axlen är i en onormal position? Eller är det jag som är stel som ett järnspett?

Samma sak är det när jag ska göra upphopp. Om jag går ner långt ner så knakar det i knänar..

Är det farligt att det knäcker och knakar i sklettet när man tränar?
Citera
2009-11-28, 21:57
Medlem
Axons avatar
Nej det är inte farligt att det knakar.

Angående dips så finns det bättre övningar som tränar de aktiverade musklerna mer optimalt och dessutom med lägre skaderisk.
Citera
2009-11-28, 22:07
Medlem
ettkilomjoels avatar
Knäckandet är inte farligt som Axon sa.
Dock kan det vara obehagligt och irriterande till och med.

Många av mina vänner fick detta knakande när de gjorde axelpress med både hantlar och maskin.
Så det är en vanlig problematik kan man säga om man är lite tunnare och inte så jätte stark så tror jag detta knakande kommer fler gånger än vad det gör på en stor stark kille som väger lite normalt då såklart.

Tack och hej!
/ettkilomjöL
Citera
2009-11-28, 22:19
Medlem
livemannens avatar
Men det låter ju lysande.. Tänkte det var nått med dåligt uppvärmning..
Men varför böjer sig vissa överkroppen framåt när dom gör dips? dålig kroppshållning? nää men är det för minimera skaderisk eller nått?

Axon kan du tipsa mig om några bra övningar som uppfyller samma effekt?
Citera
2009-11-28, 22:25
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livemannen
Men det låter ju lysande.. Tänkte det var nått med dåligt uppvärmning..
Men varför böjer sig vissa överkroppen framåt när dom gör dips? dålig kroppshållning? nää men är det för minimera skaderisk eller nått?

Axon kan du tipsa mig om några bra övningar som uppfyller samma effekt?
Militärpress, axelpress, bänkpress.
Citera
2009-11-28, 22:42
Medlem
livemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Militärpress, axelpress, bänkpress.

Militärpress min favorit :P

Men nu när jag har dig på tråden så har jag en fråga till..
Om vi nu tar axlen. Är det viktigt att varriera träningen med olika övningar för axlen eller kan man göra samma övning för axlen hela tiden.. Vilket är det optimala många olika övnignar för samma muskelgrupp eller hela tiden samma övning för en muskelgrupp?
Citera
2009-11-29, 06:04
Medlem
Silverturks avatar
Borde inte skaderisken vid dips vara högre ifall kroppen är spikrak jämfört med om man är svagt framåtlutad, då överarmen kommer vara böjd bakåt i en större vinkel?

Jag själv kör ganska få repetitioner och när jag försökte kombinera lågreps med dips gick det inget vidare. Jag fick väldigt ont i axeln ett bra tag efteråt, så nog lyckades jag göra något litet fel. Tacka fan för att det har släppt.
Citera
2009-11-29, 09:27
Medlem
Om man kör dips med en framåtlutad hållning aktiverar man pectoralis mycket mer, kör man med helt rak rygg är det främst triceps som jobbar.
Citera
2009-11-29, 10:34
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livemannen
Militärpress min favorit :P

Men nu när jag har dig på tråden så har jag en fråga till..
Om vi nu tar axlen. Är det viktigt att varriera träningen med olika övningar för axlen eller kan man göra samma övning för axlen hela tiden.. Vilket är det optimala många olika övnignar för samma muskelgrupp eller hela tiden samma övning för en muskelgrupp?

Tycker du bör läsa stickys. Det du frågar om är baskunskap.
Citera
2009-11-29, 12:25
Medlem
nVcs avatar
När jag kör dips (de få gånger jag har gjort det, inte helt strikta) så har jag upplevt det som att bröstkorgen "böjs utåt". Vet inte hur jag ska förklara det. Någon som vet vad det kan vara?
Citera
2009-11-29, 12:25
Medlem
ddlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Borde inte skaderisken vid dips vara högre ifall kroppen är spikrak jämfört med om man är svagt framåtlutad, då överarmen kommer vara böjd bakåt i en större vinkel?

Det stämmer. Dips är ingen vidare övning. Undrar verkligen varför den är så populär som den är.
Citera
2009-11-29, 22:49
Medlem
Strykjaerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddls
Det stämmer. Dips är ingen vidare övning. Undrar verkligen varför den är så populär som den är.

för att det är en populär tävlingsgren i fitness eller var man nu kör den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in