2009-11-28, 13:30
Medlem
avazzas avatar
Har på senare tiden börjat få BSOD's hela tiden vilket gör datorn mer eller mindre oanvändbar. Det händer främst när jag använder datorn för krävande saker (t.ex spelar spel, ser på 1080p-film, streama flash-videor, etc.). Problemet är att BSOD'sen nästan aldrig ger samma felmeddelande. Jag kan en del om datorer osv. men uppenbarligen inte tillräckligt mycket för att diagnosticera problemet. Därför vänder jag mig till Flashback-eliten!

Följande BSOD's har jag fått (kan posta igen om (när) jag får fler):

DRIVER_IRGL_NOT_LESS_OR_EQUAL

ngts.sys - adress B90D4EEE base at B9DC7000, Datestamp 4a4aab25

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

ntfs.sys

Sen har följande drivers också gett upphov till BSOD's:

spku.sys
RTkGDAud.sys
Fltmgr.sys

Jag antar att det måste vara något sorts hårdvarufel eftersom det verkar osannolikt att alla dessa drivrutiner skulle strula. Har senaste versionen av allihopa (att uppdatera löste ingenting).

För ett tag sen köpte jag nya ram-minnen och jag tänkte därför att det kunde vara dessa som var problemet. Dock får jag fortfarande BSOD's trots att jag bytt tillbaka till de gamla. Jag har även köpt ett nytt grafikkort för ett tag sedan men jag körde det ganska länge innan BSOD'sen uppstod.

Så, vad tror ni? Några ideér? Börjar bli desperat här, vill bara fixa skiten.
Senast redigerad av avazza 2009-11-28 kl. 13:38.
Citera
2009-11-28, 13:39
Medlem
Hankes avatar
Låter som det är minnesrelaterat... Prova att byta plats på minnena och stressa datorn igen...

Kör memtest ett par vändor och se om allt flyter på... Har du kollat så ditt nya grafikkort inte blir för varmt?
Citera
2009-11-28, 14:41
Medlem
avazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Låter som det är minnesrelaterat... Prova att byta plats på minnena och stressa datorn igen...

Kör memtest ett par vändor och se om allt flyter på... Har du kollat så ditt nya grafikkort inte blir för varmt?

Tack för hjälpen, tror att jag kan ha hittat felet Ni får säga vad ni tror. Fattar inte att jag inte tänkt på att kolla temperaturerna tidigare.

Felet verkar klart ligga i att CPU'n blir för varm. Kontrollerade med SpeedFan och Hmonitor och satte på en 1080p-film. Den kraschade ganska exakt vid samma tillfälle som den gjorde när jag försökte se den igår vilket får mig att tro att det är temperaturen. Vet inte riktigt hur varm en CPU får bli (har AMD Athlon X2) men lite googling säger mig att det inte bör överstiga 90 grader i alla fall (korrekt?). Iaf, när filmen kraschade låg CPU tempen på 111 grader, Core 2 låg på 100 grader och nåt som heter Temp3 i Hmonitor låg också på 100 grader. Kan det vara nåt fel på mätningarna eller är det så illa som det ser ut?

Detta var felkoden jag fick:

0x08E (oxC0000046, 0x804FC8F5, 0x9C3C0708, 0X00000000)

Efter kraschen kollade jag även temperaturen i BIOS, där låg CPU-tempen på 116 grader ( ). Jag har ofta upplevt att jag får BSOD igen direkt när jag startar om datorn och måste låta den vila ett tag. Detta måste ju bero på at CPU inte hunnit svalna än eller hur? Btw, låg GPU-tempen stadigt på ca 53 grader så det borde ju vara lugnt.

Nu när datorn fått svalna lite och jag inte kör några tunga processor ligger CPU-tempen på ca 80 grader vilket låter alldeles för högt för att vara idle.

Iaf, om detta nu är problemet, vilket det rimligtvis borde vara, hur fixar jag det? Köpa ny fläkt? Ny CPU? Både och?
Senast redigerad av avazza 2009-11-28 kl. 14:49.
Citera
2009-11-28, 14:49
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avazza
111 grader, 100 grader, 116 grader
Ajajaj!

Skaffa bättre ventilation i lådan, dvs fler och/eller bättre chassifläktar. Tänk på vilket håll de flåsar, vänd alla åt samma håll så att luften dras in i fronten och blåses ut på baksidan.

Sitter det en fläkt på CPU-kylaren idag? Samma sak där, vänd fläkten så att den inte motarbetar chassifläktarna utan flåsar bakåt.

Har du monterat CPU-flänsen själv och i så fall, har du ett tunt lager (inte tjockt, inte obefintligt) kylpasta mellan CPU och fläns?
Citera
2009-11-28, 14:58
Medlem
avazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Ajajaj!

Skaffa bättre ventilation i lådan, dvs fler och/eller bättre chassifläktar. Tänk på vilket håll de flåsar, vänd alla åt samma håll så att luften dras in i fronten och blåses ut på baksidan.

Sitter det en fläkt på CPU-kylaren idag? Samma sak där, vänd fläkten så att den inte motarbetar chassifläktarna utan flåsar bakåt.

Har du monterat CPU-flänsen själv och i så fall, har du ett tunt lager (inte tjockt, inte obefintligt) kylpasta mellan CPU och fläns?

Har inte monterat datorn själv, köpte den från Komplett för ca 2 år sedan. SpeedFan visar att endast två fläktar är igång (vet inte ens om jag har fler ) CPU0 Fan visar 0 RPM och CPU1 Fan visar 3125 RPM. Kan det vara så att en fläkt är trasig?

Kan kolla om det finns nån kylpasta, den kan ju ha dött efter lång användning.

I alla fall, verkar som att nya fläktar är ganska obligatoriskt. Vad tror ni om CPU'n, ska man passa på att skrota den? Verkar ju knappast hälsosamt för den att ligga i så höga temperaturer.

Ursäkta min noobighet, kan verkligen ingenting om hårdvara.
Citera
2009-11-28, 15:05
Medlem
Bövelens avatar
Du kan alltid smörja fläktarna lite och se till att det inte ligger damm och annat skit på dom. Använd tryckluft, tops eller liknande..

Dammsug INTE fläktarna, få då går dom sönder.

Bind ihop kablarna i chassit så att de kommer ur vägen så att luften flödar bättre.

Köp en bättre processorfläkt som mäktar med att kyla processorn bättre, dock låter det som att det viktiga för dig är att få ut luften ur burken bättre.

Står datorn så att den har fritt framåt och bakåt?
Citera
2009-11-28, 15:07
Medlem
Bövelens avatar
Citat:

Om du tar av flänsen från processorn så måste du sätta dit ny kylpasta, du bör inte ta bort och sätta dit på samma flera gånger.
Citera
2009-11-28, 16:35
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Har inte monterat datorn själv, köpte den från Komplett för ca 2 år sedan. SpeedFan visar att endast två fläktar är igång (vet inte ens om jag har fler ) CPU0 Fan visar 0 RPM och CPU1 Fan visar 3125 RPM. Kan det vara så att en fläkt är trasig?

I alla fall, verkar som att nya fläktar är ganska obligatoriskt. Vad tror ni om CPU'n, ska man passa på att skrota den? Verkar ju knappast hälsosamt för den att ligga i så höga temperaturer.

Ursäkta min noobighet, kan verkligen ingenting om hårdvara.

Du ska verkligen inte skrota CPU'n. Datorn stänger av sig för att inte förstöra din processor, så det borde vara rålugnt (du kanske har förkortat livet på din processor, men kör den till döden isåfall).

Guider finns hur man byter fläkt och kylpasta och allt. Google vet var. Lycka till!
Citera
2009-11-28, 17:24
Medlem
avazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Du ska verkligen inte skrota CPU'n. Datorn stänger av sig för att inte förstöra din processor, så det borde vara rålugnt (du kanske har förkortat livet på din processor, men kör den till döden isåfall).

Guider finns hur man byter fläkt och kylpasta och allt. Google vet var. Lycka till!

Tack så mycket för hjälpen allihopa. Blir nog att dra till Webbis och inhandla en sån här imorgon:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=37887

Då bordfe allt lösa sig
Citera
2009-11-28, 17:45
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Tack så mycket för hjälpen allihopa. Blir nog att dra till Webbis och inhandla en sån här imorgon:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=37887

Då bordfe allt lösa sig

Ser ut som en bra fläkt! Se upp med de där jäkla 775-pluggsen bara. Lätt att de böjer sig och det blir sjukt drygt att få den att sitta tätt emot.

Lycka till!
Citera
2009-11-29, 23:30
Medlem
avazzas avatar
Vill bara säga tack för all hjälp! Efter ett helvetes pillande fick jag CPU-kylaren på plats och CPUn ligger nu på smått magiska 40 grader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in