2009-11-28, 11:57
Medlem
Ufojesuss avatar
Ska lägga in OS X på en gammal iMac G3. Hade en förnimmelse om att man kunde ha ihjäl dem om man installerade OS X utan någon slags uppdatering, & visst var det så - utan en firmwareuppdatering får man ingen bild efter installationen. Varför den inte bara vägrar att installera OS X om inte rätt firmware finns på datorn är ett mysterium. Nu till frågan: Om jag uppdaterar firmwaren för OS X, låser jag då ute äldre versioner av OS, ex. 8.6 som ligger på den nu? Själva uppdateringen av firmwaren kräver nämligen att man har OS 9.1 eller senare på burken, men det framgår inte om det krävs efteråt. Det vore tråkigt om äldre versioner slutade fungera eftersom OS X förmodligen kommer vara segt som sirap.
Citera
2009-11-28, 12:44
Medlem
Satyricons avatar
Vågar inte svara på det, men varför gå tillbaka till OS 8.6 om du har installerat 9:an?

Jag kör OS X på två G3-burkar. Det funkar bra, särskilt på en iMac DV 500 mHz (Tiger), men även på en bondiblå rev B. går det rätt skapligt (med Panther).

(Om du ska kunna köra Classic i OS X måste du ha OS 9, OS 8 räcker inte, men det vet du väl redan.)
Citera
2009-11-28, 12:53
Medlem
knickedickens avatar
Vad tänkte du köra för version av OS X? 10.3 och 10.4 är nog rätt resurssnåla och optimerade, så det kan flyta på hyfsat om burken inte är alldeles för gammal. Jag kör hellre OS X på morsans 500 Mhz iMac än gamla klassiska systemet. Gränssnittet kanske blir en aning mindre rappt, men så fort du låter datorn sköta två uppgifter samtidigt, är OS X tusen gånger snabbare.

Har inget svar på det du egentligen frågar om, men det kanske kan vara till hjälp ändå…
Citera
2009-11-28, 17:58
Medlem
Xindaks avatar
10.3 har jag kört på G3or utan problem, vill man tweaka lite kan man ju stänga av onödiga animeringar, när man öppnar och stänger fönster ex.

Nu är det länge sedan jag pillade med att få igång OS X på en G3, men jag har för mig att det inte gick så bra med 10.3 direkt, däremot gick det fint att installera 10.2 först och sedan uppgradera till 10.3
Citera
2009-11-30, 18:32
Medlem
Ufojesuss avatar
Det är inte min egen dator, så mina kunskaper om Mac är starkt begränsade. Anledningen till att vilja kunna gå tillbaka till 8.6 är att jag misstänker att OS X inte kommer gå något vidare eftersom det är flera år nyare än datorn som dessutom bara har 128MB, vilket är minimum för OS X 10.3 som är det som finns tillgängligt. Tanken var att kunna lägga in random tankad, engelskspråkig version av 9.1 eller senare för att installera firmwareuppdateringen, blåsa rent disken & lägga in OS X 10.3 - sen om det inte fungerade något vidare skulle man kunna gå tillbaka till 8.6 från originalskivorna.
Att lägga in 9.x & kunna växla mellan det & OS X ifall det är olidligt långsamt skulle kunna vara ett alternativ, men problemet är bara att det verkar omöjligt att hitta 9.x att tanka på svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in