2009-11-26, 23:53
Medlem
Arch_Angels avatar
en polare installerade Windows 7 men la in 32bitars istället.

1/ måste jag ta backup på allt å göra om ellr går det på nå annat sätt?

2/ ifall jag måste börja om, löns det med min dator?

processor: Intel(R)Core(TM)2 Duo CPU E8400 @3.00GHz 3.00GHz
ram: 2gb
Citera
2009-11-27, 00:06
Medlem
Finns egentligen ingen vits med ett 64-bitars OS så länge du inte har 4GB RAM eller mer. Annars funkar de precis likadant och är lika snabba.
Citera
2009-11-27, 00:10
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimsalabim
Finns egentligen ingen vits med ett 64-bitars OS så länge du inte har 4GB RAM eller mer. Annars funkar de precis likadant och är lika snabba.

har som aldrig haft nå problem med mitt minne. Körde på vista 64bitars förr å tror inte jag kommer gradera upp inom närmsta framtiden
Citera
2009-11-27, 00:40
Medlem
Hakkens avatar
Du kan köra 64bitars, men det gör ingen skillnad gentemot 32bitars förutom att man kan ha mer ramminne än 3,något och du har ju bara 2, så du kan lika gärna stanna kvar på 32bitars, hoppas du förstod denna gången
Citera
2009-11-27, 09:02
Medlem
Greyforms avatar
32 bitars klarar inte av mer än totalt 4 GB MINNE.

Låt oss säga att du har 4 GB RAM och ett grafikkort på 1 GB, då tappar du 1 GB RAM för att systemet inte klarar av att hantera mer än totalt 4 GB.

Om TS planerar att uppgradera sin dator en jävla massa, så är det bara att formatera om ifall du vill ha 64 bitars.

Läs mer här, exakt samma fråga på yahoo answers: länk
Citera
2009-11-27, 09:14
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greyform
32 bitars klarar inte av mer än totalt 4 GB MINNE.

Låt oss säga att du har 4 GB RAM och ett grafikkort på 1 GB, då tappar du 1 GB RAM för att systemet inte klarar av att hantera mer än totalt 4 GB.

Om TS planerar att uppgradera sin dator en jävla massa, så är det bara att formatera om ifall du vill ha 64 bitars.

Läs mer här, exakt samma fråga på yahoo answers: länk

Nu drar du till med falska myter...

En 32-bitars dator hanterar alla 4GB av ditt RAM-minne, men en del av det är reserverat till hårdvara.. Dvs hårdvara som t.ex. ditt grafikkort..

M.a.o. så används allt av alla 4GB, men windows och dess program kan aktivt använda 4GB minus det som reserverats till hårdvara..

Nu spelar inte det så stor roll i verkligheten eftersom Windows inte arbetar med fysiskt minne, utan med virtuellt minne... Virtuellt minne som vid behov kopplas till det fysiska RAM-minnet!

Det virtuella minnet fungerar så att varje process som startas tilldelas 4GB minne... men som tur är så använder få processer så mycket, vilket innebär att endast en mindre del av resp. process minnestilldelning hamnar i det fysiska RAM-minnet..

Åter till topic...

Nej du kan inte uppdatera från 32bitars till 64bitars utan du får göra en ren ominstallation....
Citera
2009-11-27, 09:22
Medlem
Greyforms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nu drar du till med falska myter...

En 32-bitars dator hanterar alla 4GB av ditt RAM-minne, men en del av det är reserverat till hårdvara.. Dvs hårdvara som t.ex. ditt grafikkort..

M.a.o. så används allt av alla 4GB, men windows och dess program kan aktivt använda 4GB minus det som reserverats till hårdvara..

Nu spelar inte det så stor roll i verkligheten eftersom Windows inte arbetar med fysiskt minne, utan med virtuellt minne... Virtuellt minne som vid behov kopplas till det fysiska RAM-minnet!

Det virtuella minnet fungerar så att varje process som startas tilldelas 4GB minne... men som tur är så använder få processer så mycket, vilket innebär att endast en mindre del av resp. process minnestilldelning hamnar i det fysiska RAM-minnet..

Åter till topic...

Nej du kan inte uppdatera från 32bitars till 64bitars utan du får göra en ren ominstallation....
Ah, tack för informationen!
Citera
2009-11-27, 09:23
Medlem
kklasens avatar
Man har stor fördel med 64-bit operativsystem. Man drar mer nytta utav processorns och systemets hela kapacitet.

Nackdelen är att 64-bit operativsystem tar mer plats på hårddisken och har fler filer att ladda in, och tar därför längre tid att starta jämfört med 32-bitars os.

Och nej du måste inte formatera för att byta till 64-bitars. Du måste dock installera om hela operativsystemet från grunden. Formatera och installera om är 2 helt olika saker.
Citera
2009-11-27, 10:34
Medlem
Bövelens avatar
En lättlast och bra sida för hur man kan resonera.

http://www.w7forums.com/windows-7-64...-bit-t484.html

En MS officiell artikel i ämnet:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...sked-questions
Citera
2009-11-27, 12:09
Medlem
Arch_Angels avatar
nu förstod jag inte riktigt /Nisse_Hult´s inlägg. lite kass på datorer men enl dej Hakken så kortfattat, datorn kommer inte modifieras inom närmaste tiden så då är det desamma jag behåller mitt 32 bitars alltså ???
Citera
2009-11-27, 12:15
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
nu förstod jag inte riktigt /Nisse_Hult´s inlägg. lite kass på datorer men kortfattat, datorn kommer inte modifieras inom närmaste tiden så då är det desamma jag behåller mitt 32 bitars alltså ???

Nej! snarare tvärt om...

Det finns inget krav på att du måste ha 4Gb eller mer i ram för att ha 64-bitars.. Du kan gott köra 64bitars på mindre än 4GB RAM...

Det är ditt behov som avgör om du skall ha 32 eller 64-bitars..
t.ex. om du använder äldre hårdvara (typ skrivare/scanner etc) eller programvaror som inte funkar i 64bitars versionerna...

Ta gärna hjälp av: http://www.microsoft.com/windows/com...s/default.aspx

Men tekniken går ju mot enbart 64-bitars i framtiden... så man bör inte räkna med att ligga kvar på 32bitars hur länge som helst... Men i samband med en framtida uppgradering så.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in