Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-26, 21:53
Medlem
DenLedes avatar
Hur säkert är Flashback egentligen?

På senare tid har det dykt upp användare, främst i drogforumen, som hävdar med bestämdhet att den enda källan myndigheterna haft när dom åkt dit för något, är att dom just skrivit inlägg på Flashback.

Att Flashback inte ger ut IP-adresser må vara hänt. Men att infiltrera detta forum vore ju för polis/myndigheter vara en guldgruva. Vilket dom borde försöka göra på alla vis som jag ser det.

Är det tex. en trygghet att servrarna finns i England ?
England som är ett av de mest övervakade länderna i världen. Borde inte svenska polisen ha bra kontakter med den engelska polisen, gällande gemensam brottsbekämpning?

Hur mycket har Ipred och FRA-lagar betytt för myndigheternas jakt på kontroll vad vi skriver på nätet?

Hur står det till med moderatorerna här på forumet egentligen? Jag har ju varit med sen -03 och har sett hur man på ett snabbt sätt blir en moderator. Att vara förnuftig och engagerad i vissa ämnen, samt att man håller sig god med de redan befintliga moderatorerna, verkar ju vara nyckeln till att själv bli moderator. Inget fel i det. Men har polisen lyckats infiltrera sig i såpass slutna sällskap som Hells Angels så borde dom med lätthet även infiltrera ett fritt forum som Flashback?

Går det att gömma sig bakom admins löfte om åsiktsfrihet mer?
Citera
2009-11-26, 21:56
Bannlyst
Dom har kanske skrivit PM med en snut, lämnat ut epost och kanske tom tele?

Och det borde inte vara omöjligt för en polis att bli mod här...
Citera
2009-11-26, 22:01
Medlem
Den svenska polisen har ju knappast ett överflöd av resurser och jag har svårt att se att de skulle ägna sig åt att skriva runt 1000 produktiva inlägg på FB för att kanske ha en liten chans att bli moderator och då få se medlemmarnas IP-nummer (kan mods ens göra det?).
Om det skulle finnas situationer där en person hamnat i domstol för sina brott efter att polisen har spårat denna via FB så skulle detta säkert framkomma vid rättegången då polisen redogör för sitt agerande.
Citera
2009-11-26, 22:02
Medlem
NicJays avatar
Servrarna står i Sverige

infiltrera fb? håll koll på vad du skriver istället så är det lugnt...
gör man olagliga saker så kanske man inte ska skriva ut information om sig själv.
Sysslar man med köp&sälj via pm eller liknande så får man skylla sig själv
Citera
2009-11-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicJay
Servrarna står i Sverige[...]
Inte sedan år 2003.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flashback_Media_Group
Citera
2009-11-26, 22:06
Medlem
NicJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Inte sedan år 2003.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flashback_Media_Group

servrarna står i sverige, företaget är dock registrerat i U.K
Citera
2009-11-26, 22:06
Medlem
SweTechs avatar
Flashback och nätet i allmänhet är inte säkrare än vad man själv gör det till.
Flashback som företag lämnar inte ut IP adresser så alla kopplingar mellan användarkonton och händelser sker utifrån vad användarna faktiskt skriver.

Om jag skriver om hur jag vill bränna upp min sommarstuga och ber om råd och sen följer råden till fullo så är det ju ganska lätt att koppla samman en sådan händelse med en person som skriver om det på nätet.
Citera
2009-11-26, 22:11
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Servrarna står i Sverige

gör man olagliga saker så kanske man inte ska skriva ut information om sig själv.
Sysslar man med köp&sälj via pm eller liknande så får man skylla sig själv

http://www.whois.net/whois/flashback.info

Nope, jag tror servrarna står i Storbrittanien.

Nej så länge man inte outar sig själv så borde man ju vara rätt säker även fast man försöker sälja droger via PM till poliser. Jag tror inte polisen skulle orka försöka bli moderatorer ens, och det har ju tidigare sagts att bara vissa moderatorer kan se användares IP-adresser. Så jag skulle säga att det är rätt säkert
Citera
2009-11-26, 22:11
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Servrarna står i Sverige

Finns en kille nu i Cannabis-forumet som frågar vad han ska ta betalt för sin maja som han odlat. Lovar att han sitter hos polisen snart och får försvara sig för massa FB-inlägg han skrivit.

Att FB en gång varit en säker plats att uttrycka sina åsikter på, betyder inte att det är det idag.
Citera
2009-11-26, 22:14
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOmnipotent
Så jag skulle säga att det är rätt säkert
Skulle jag också ha sagt innan.
Ska jag vara ärlig är jag inte så säker längre, efter det jag läst av vissa användare.
Citera
2009-11-26, 22:16
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Finns en kille nu i Cannabis-forumet som frågar vad han ska ta betalt för sin maja som han odlat. Lovar att han sitter hos polisen snart och får försvara sig för massa FB-inlägg han skrivit.

Varför erkänner han att det har han som skrivit inläggen då?
Polisen har ju inga bevis bara för att man lägger fram kopior på inlägg någon har skrivit på nätet.

Som sagt, nätet är inte säkrare än vad man gör det.
Citera
2009-11-26, 22:18
Medlem
Gabriel Knights avatar
Forumtrådarna är ju sökbara via Google av någon dum anledning så forumet är inte säkert för fem öre och därför måste man vara försiktig med vad man skriver här.

Nu när sökfunktionen verkar fungera anser jag att man ska ta bort forumtrådarna från googlecacharna precis som OBSKlassen, BS, Exilen och de andra forumen där fd FBare håller till så att forumet är stängt för sökning ifrån sökmotorer.

Vad har ni för motivering nu att forumet ska vara öppet för sökning via sökmotorer?

Sökfunktionen är enligt Beng fixad och därmed är det enda argumentet mot att ha ett slutet forum borta så för att förbättra säkerheten bör forumet bli slutet och tas bort från sökmotorernas cachear så att det blir svårare att läsa trådarna utan att vara inloggad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in