Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-28, 14:24
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Nu gör du dig bara löjlig.

Så länge inte moderator kåren måste träffa Admin fysiskt och en total kontroll av deras bakgrund görs så kan ingen vara helt säker på vem personen bakom moderatorstämpeln är. Som jag sagt tidigare, jag säger inte att det är som TS exempelvis påstår. Men sannolikheten finns även om den må vara liten.

Jag kan exempelvis inte veta vad eller vem du är som person. Jag vet lika lite om dig som du eller jag vet om admin, eller moderatorerna för den delen heller. Att de kan se vår IP innebär att om de vill så kan det göra vad de vill med dessa uppgifter utan att någon av oss vet vad de gör.

Förstår inte att det skall vara så svårt att se att den möjligheten finns. Det är enligt mig bara urbota blåögt att tro att detta inte kunde ske.

Vi tar en hypotes igen: En polis skapar ett konto på FB för att samla information om exempelvis droganvändare och vart de får tag på sina droger. Personen är saklig samt vet vad han tala om.

Han är aktiv i drogforat för att få ut så mycket information som möjligt. Han bidrar helt enkelt med mycket och blir erbjuden att bli moderator. Han tackar jag, och efter ett tag om han fortsätter att prestera väl, får möjligheten att se personers IP:n. Nu har har en guldgruva av information. Han kan bevisa att personen med detta IP:nummer odlar samt säljer droger. Han har således tillräckligt starka grunder att få ut all information de behöver från ISP:n.

Som sagt, det må låta långsökt. Men vi kan inte vara säkra på att det inte vore så. För möjligt är det.
En annan hypotes är att Admin egentligen är Carin Götblad och att hela FB står i serverhallarna hos RPS. Mycket enklare än att hålla på att tramsa med infiltration. Så länge inte moderator kåren måste träffa Admin fysiskt så vet vi inte vem som döljer sig bakom användarnamnet. Det må låta långsökt. Men vi kan inte vara säkra på att det inte vore så. För möjligt är det.
Citera
2009-11-28, 14:41
Medlem
Orzions avatar
Eller kan man använda en VPN och så är problemet löst om man är orolig.
Citera
2009-11-28, 15:36
Medlem
SgtEmiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Nej, IP-problemet må vara löst, men inte människors egen dumhet
Citera
2009-11-28, 15:46
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
En annan hypotes är att Admin egentligen är Carin Götblad och att hela FB står i serverhallarna hos RPS. Mycket enklare än att hålla på att tramsa med infiltration. Så länge inte moderator kåren måste träffa Admin fysiskt så vet vi inte vem som döljer sig bakom användarnamnet. Det må låta långsökt. Men vi kan inte vara säkra på att det inte vore så. För möjligt är det.

Jo exakt. Jag vill inte hålla på att tramsa om något. Men tycker att man inte helt sonika kan säga att det inte vore möjligt.

Jag tror personligen att den är lugnt att skriva vad en vill på FB. Men jag kan samtidigt förstå att vissa som har orsak att vara nojiga är det.
Citera
2009-11-28, 15:47
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Ja, sitt där i din bubbla och tjata om din hypotes. Den måste hursomhelst vägas mot vad som är sannolikt och troligt också.

Det finns ju en hel del hypoteser genom historien som visat sig inte stämma.

Sitter inte i någon bubbla. Det jag sade, var att det är möjligt, och har inte tagit ställning till sannolikheten mer än att jag tror den är liten. Det är snarare de som tror att det inte är möjligt som lever i en bubbla.
Citera
2009-11-28, 20:22
Men om det nu faktiskt vore så att polisen i brottsbekämpande syfte snokat fram FB-medlemmars IP-nummer, ja då borde väl vederbörande medlemmar rimligtvis också ha fått ta del av bevisningen som lagts fram gentemot dem? Med andra ord borde vi andra redan ha fått reda på huruvida det finns läckor i systemet. Eller hur? Tycker ni inte att mitt resonemang förefaller förnuftigt?
Citera
2009-11-28, 20:29
Medlem
SexMurderArts avatar
Hur ligger det till med mailadressen man måste uppge den kan väl iaf alla moderatorer se om man inte kryssat för att den inte ska synas?

Så där finns ju en möjlighet att nån moderator skulle kunna missbruka förtroendet, eller?
Citera
2009-11-28, 21:08
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion

Eller så upptäcker denna flashback-james-bond, efter år av infiltration och hårt slit, att de brottslingar som möjligen kunde ha gjort detta värt mödan surfar via en proxyserver. Med andra ord blir ip-nummer helt värdelöst för alla, även admins och programmerarna bakom Flashback.

Vad bitter man skulle bli, så kanske lika bra att aldrig försöka med såna dumheter. Polisen vet nog redan idag vad en proxy är.
Citera
2009-11-28, 22:31
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Eller så upptäcker denna flashback-james-bond, efter år av infiltration och hårt slit, att de brottslingar som möjligen kunde ha gjort detta värt mödan surfar via en proxyserver. Med andra ord blir ip-nummer helt värdelöst för alla, även admins och programmerarna bakom Flashback.

Vad bitter man skulle bli, så kanske lika bra att aldrig försöka med såna dumheter. Polisen vet nog redan idag vad en proxy är.
Liite konstigt är det väl ändå att varenda dealer, nazist, småbrotsling och pedofil grejar en proxy, men det enda våra konspirationsdårar grejar är en sketen foliehatt?
Citera
2009-11-29, 00:00
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Sitter inte i någon bubbla. Det jag sade, var att det är möjligt, och har inte tagit ställning till sannolikheten mer än att jag tror den är liten. Det är snarare de som tror att det inte är möjligt som lever i en bubbla.
Du tog ställning tidigare i&m ditt egenhändigt satta gränsvärde för löjlighet, vilket du i samma inlägg uppfyller:
Citat:
och senare själv passerar:
Den självmotsägelsen är – enligt *mitt* gränsvärde – för blatant för att inte kallas trams, oavsett den gjorts med kork/gift.

Troligast är nog i alla fall att det går en IP-kanal från Flashback till polisen, reglerad till ett balanserat läckovärde: högt nog att ge polisen valuta för pengarna, lågt nog att gå under den Flashbackradar vars larm annars skulle störa strömmen. Det är ju reda kaffepengar vi snackar om (och proxy biz blues är både lukrativ & informativ).
Citera
2009-11-29, 03:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Troligast är nog i alla fall att det går en IP-kanal från Flashback till polisen, reglerad till ett balanserat läckovärde: högt nog att ge polisen valuta för pengarna, lågt nog att gå under den Flashbackradar vars larm annars skulle störa strömmen. Det är ju reda kaffepengar vi snackar om (och proxy biz blues är både lukrativ & informativ).
Jag måste lyfta upp detta som de två mest tydliga meningar du skrivit på flashback någonsin. Förstår inte foliehattarna innebörden så räcker inte all energi i universum till för att de ska förstå.

Å andra sidan så krävs det att de inte ska förstå, för att FBs konspirationsforum ska få bestå. Så vi får väl hoppas, i yttrandefrihetens namn, att de tar dina ord för sanning så vi inte förlorar forumet med "de många sanningarna".
Citera
2009-11-29, 04:48
Medlem
Zwerchstands avatar
Jao, visst ligger det fundamental lurighet i att plita ihop ett forum för diskussion [≠ sanning]: Grisen plockar pärlor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in