• 1
  • 2
2009-11-26, 21:05
Medlem
Någon som lagt nytt golv i sin hyresrätt genom fb och kan berätta hur lång tid det tog, kostnad osv...

Ringde själv och hörde då mitt golv var "trasigt" märken i golvet osv. Har plastgolv men vill ha parkett. De sa att hyran skulle höjas med 200-300kr i månad plus en engångskostnad på några tusen. Tycker det låter helt sjukt, ska inte golvet vara shysst när man flytta in?
Citera
2009-11-26, 22:10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Det bästa är att göra det själv eller anlita någon. För om du låter FB göra det läggs det som sagts på hyran vilket gör att du kommer betala det många gånger om.
Citera
2009-11-26, 22:13
Medlem
Draqs avatar
Hur många kvadrat är det och vilken typ av golv ska du ha? Parkett? Laminat?
Blir som sagt billigast att göra det själv om du hade tänkt att bo där en längre tid.
Citera
2009-11-26, 22:26
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draq
Hur många kvadrat är det och vilken typ av golv ska du ha? Parkett? Laminat?
Blir som sagt billigast att göra det själv om du hade tänkt att bo där en längre tid.

Om det handlar om laminat kan man fan få för 60 spänn kvadraten, det är ju inga större problem att lägga heller. Lite tålamod, sticksåg, måttstock, hammare och stegljudsisolering så är man hemma.
Citera
2009-11-26, 22:48
Medlem
Draqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
Om det handlar om laminat kan man fan få för 60 spänn kvadraten, det är ju inga större problem att lägga heller. Lite tålamod, sticksåg, måttstock, hammare och stegljudsisolering så är man hemma.
Ja precis, Ikea har ju sitt "Tundra" i olika utföranden, tror det går på 69 spänn kvadraten, riktigt snyggt faktiskt och är jädrans lätt att lägga.
Citera
2009-11-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Någon som lagt nytt golv i sin hyresrätt genom fb och kan berätta hur lång tid det tog, kostnad osv...

Ringde själv och hörde då mitt golv var "trasigt" märken i golvet osv. Har plastgolv men vill ha parkett. De sa att hyran skulle höjas med 200-300kr i månad plus en engångskostnad på några tusen. Tycker det låter helt sjukt, ska inte golvet vara shysst när man flytta in?
Bor du där i fem år, blir priset för dig ca. 15000kr. + några tusen i engångskostnad.
Är rummet 100m2 är det billigt..
Citera
2009-11-27, 01:42
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Bor du där i fem år, blir priset för dig ca. 15000kr. + några tusen i engångskostnad.
Är rummet 100m2 är det billigt..

Nej, det är det inte.
Om de köper ett billigare laminatgolv som de lägger med hjälp av några vänner kommer de undan mycket lindrigare än så.
Det finns riktigt läckra golv som ligger under 150 kr/kvm som dessutom har bra mycket bättre kvalitet än t.ex Ikeas golv.
Citera
2009-11-27, 02:47
Medlem
Jo, fb. lägger inte in någon laminatskit, så jämför inte äpplen och päron.
Å andra sidan var min poäng att det blir dyrt att lägga in parkett genom fb.. hans rum lär inte vara 100m2...
Citera
2009-11-27, 03:02
Medlem
La in nytt golv i min hyresrätt ungefär 40m2, kostade mig runt 7000:- inkl helt nya fina golvlister också vilket lyft de blev kan jag säga!

blev ett mellanbrunt golv med vita lister med former i.

Arbetet gjorde jag själv!
Citera
2009-11-27, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Det bästa är att göra det själv eller anlita någon. För om du låter FB göra det läggs det som sagts på hyran vilket gör att du kommer betala det många gånger om.

Vet ej hur länge jag kommer bo där. Kan bli högst 3-4 år, kan också bli mkt kortare. Lägenheten är på 26 kvm, vad är rimligt att de lägger på? Sen det jag undrar över är om man måste betala engångs kostnad på några tusen?? Isf är de inte värt det.
Citera
2009-11-27, 21:29
Medlem
Draqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Vet ej hur länge jag kommer bo där. Kan bli högst 3-4 år, kan också bli mkt kortare. Lägenheten är på 26 kvm, vad är rimligt att de lägger på? Sen det jag undrar över är om man måste betala engångs kostnad på några tusen?? Isf är de inte värt det.
Då ska vi se. ett hyffsat parkettgolv ligger på runt 300 spänn kvadraten. 26*300=7800. Men det finns ju såklart både dyrare och billigare varianter. Att lägga 26kvm tar kanske en dag (8 timmar) för en snickare vilket blir 2560 om han debiterar 320 i timmen. Vilket gör att vi hamnar runt 10000 för arbete och golv.

Sen ska det på golvlist, vanlig vit mdf-list kostar kanske 20kr löpmetern. har du 26kvm så blir det cirkus 22 meter list, vilket slutar på 500-lappen. Räkna med en halv dags arbete om snickarn är effektiv. =1280.

Alltså runda slängar 13.000kr om jag inte är helt fel ute. Är ju bara att räkna på det om det är värt det.
Citera
2009-11-30, 01:50
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draq
Då ska vi se. ett hyffsat parkettgolv ligger på runt 300 spänn kvadraten. 26*300=7800. Men det finns ju såklart både dyrare och billigare varianter. Att lägga 26kvm tar kanske en dag (8 timmar) för en snickare vilket blir 2560 om han debiterar 320 i timmen. Vilket gör att vi hamnar runt 10000 för arbete och golv.

Sen ska det på golvlist, vanlig vit mdf-list kostar kanske 20kr löpmetern. har du 26kvm så blir det cirkus 22 meter list, vilket slutar på 500-lappen. Räkna med en halv dags arbete om snickarn är effektiv. =1280.

Alltså runda slängar 13.000kr om jag inte är helt fel ute. Är ju bara att räkna på det om det är värt det.

Om det är plastgolv nu så är väl knappast parkett det enda alternativet.
Ett bättre laminat är 10 gg bättre än ett plastgolv, både snyggare o slitstarkare.
Då kan man sänka totalpriset med 40 %.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in