• 1
  • 2
2009-11-26, 18:52
Bannlyst
Vill skaffa monitorer för första gången. Har kollat runt på diverse forum och fått en samlad uppfattning av att det för det mesta inte är värt att satsa på billiga monitorer då b.la ljudkvalitén inte är den bästa. Vad tycker ni? Får man verkligen bara skit? Borde inte ett par monitorer för drygt 800 duga för mig som spelar in musik som en hobby? Det borde väll ändå vara relativt mycket bättre än mina datorhögtalare för 300?

Jag har kollat lite på följande monitorer:

M-audio Studiopro 3
Samson Media one 3a
Alesis M1 Active 320 USB (Pair)
Citera
2009-11-26, 21:21
Bannlyst
Finns det verkligen ingen som kan något?!?!?!
Citera
2009-11-26, 22:43
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johangustav
Finns det verkligen ingen som kan något?!?!?!

Har inte lyssnat på någon av dessa monitorer men jag kan tänka mig att dem inte låter någe vidare...
Citera
2009-11-26, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feeltz
Har inte lyssnat på någon av dessa monitorer men jag kan tänka mig att dem inte låter någe vidare...

utveckla, vad jämför du med etc.
Citera
2009-11-26, 23:01
Medlem
Dr.fisks avatar
alltså det hela beror ju lite på.. Ska du mixa musik? Ska du lyssna på musik?.. liksom, det beror lite på också vad du ska ha monitorerna till.
Citera
2009-11-26, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.fisk
alltså det hela beror ju lite på.. Ska du mixa musik? Ska du lyssna på musik?.. liksom, det beror lite på också vad du ska ha monitorerna till.

Jag och mitt band planerar att spela in lite demos, vi mixar och redigerar musiken själva, så ja, jag kommer mixa i de, men inte direkt den svåraste typen av mixning du kan ge dig in på. Men mestadels kommer de användas till att lyssna på musik. Dock ska jag att om jag köper de så är det i studiesyfte, alltså kommer de användas till det man använder monitorer till i studios.
Citera
2009-11-26, 23:15
Medlem
Dr.fisks avatar
Citat:
Jag och mitt band planerar att spela in lite demos, vi mixar och redigerar musiken själva, så ja, jag kommer mixa i de, men inte direkt den svåraste typen av mixning du kan ge dig in på. Men mestadels kommer de användas till att lyssna på musik. Dock ska jag att om jag köper de så är det i studiesyfte, alltså kommer de användas till det man använder monitorer till i studios.
I see, mestadels lyssning. hmm. Svårt att säga, billiga är ju inte direkt BRA. Men dåliga är de inte heller då de är bättre än vanliga "dator högtalare" och vad allt kallas. Men läs lite recensioner om diverse monitorer och vad folk använder dom till. är folket nöjda, så blir nog ni också nöjda
Citera
2009-11-26, 23:15
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
utveckla, vad jämför du med etc.

Eftersom jag inte har lyssnat på dem så kan jag inte till 100% säga hur dom låter men just att köpa monitorer för under tusenlappen kan knappast låta bra :S Och om du nu ska producera musik med dem dvs, Mixa/Mastra så tycker jag att du ska skrapa ihop minst en sådan lapp till
Citera
2009-11-26, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.fisk
I see, mestadels lyssning. hmm. Svårt att säga, billiga är ju inte direkt BRA. Men dåliga är de inte heller då de är bättre än vanliga "dator högtalare" och vad allt kallas. Men läs lite recensioner om diverse monitorer och vad folk använder dom till. är folket nöjda, så blir nog ni också nöjda

Har läst ett fåtal recensioner på samson monitorerna (finns väldigt få), de får över lag positiv kritik (http://www.zzounds.com/item--SAMSAM3A)
Men det är svårt, gäller ju att tänka lite källkritiskt, alla verkar ju säga olika, mycket beror ju på vem som säger det och vilken erfarenhet den har. Personligen tror jag att det skulle funka bra för mig med Samson monitorerna eftersom jag tycker att det fungerar bra att mixa i mina datorhögtalare. Då jag heller inte behöver det allra bästa då jag inte är proffs känns det som om det borde vara tillräckligt. Men vad vet jag, jag har ju uppenbart inte hört eller arbetat med det bästa materialet så jag är väll inte den som kan jämföra.
Citera
2009-11-26, 23:36
Medlem
Feeltzs avatar
Jag tror faktiskt att det skulle vara bra att veta vad du har/haft att lyssna på innan och vad ett "Bra" ljud är för dig :P
Citera
2009-11-27, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feeltz
Jag tror faktiskt att det skulle vara bra att veta vad du har/haft att lyssna på innan och vad ett "Bra" ljud är för dig :P

Så du tycker jag ska jämföra olika monitorer eller?
Citera
2009-11-27, 12:51
Medlem
Escapisms avatar
Grejen är väl att man aldrig ångrar ett monitorköp. Det är värt pengarna, så om du har möjlighet att skrapa ihop mer så är det betydligt bättre. Jag tjackade rätt dyra första gången, och jag har en helt annan värld av lyssnande sen dess. Men om du inte kommer ha möjligheten att köpa bättre över huvudtaget så kör.

Så klart är det bra om du vet hur dom låter, men annars kanske recensioner räcker nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in