• 1
  • 2
2009-11-26, 18:31
Medlem
nbzs avatar
Jag har testat spela in lite men blir inte nöjd, ljudet låter grötigt och sen låter det som man spelar i en kyrka typ, skitmycket reverb!

Jag har en halvakustisk gitarr som jag tänkte spela in med telekabel in i mitt externa ljudkort. Sladden pluggade jag in i mick prempen, kanske finns andra alternativ vad vet jag?

Ljudkortet = http://www.focusrite.com/products/sa...affire_pro_24/
Mjukvara = Logic/garageband
Sen en vanlig telekabel...

Rädda mig!
Citera
2009-11-26, 19:31
Medlem
I garageband vad har du för intsällning där.

Har du valt instrument i garageband så du inte spelar in med en presets för "Epic Diva" som exempel. ?

Det är ett mycket bra ljudkort du har och det har även inbyggda effekter så kolla så inte någon av de är igång (men jag trodde man fick upp dom som vst) men kolla så de inte är på
Citera
2009-11-27, 11:49
Medlem
nbzs avatar
Tog acustic instrument guran där, tog av effekterna står "no effects" där vid spåreffekter såg jag även att det fanns reverb osv men tog av det. Ska testa när jag kommer hem.

Men man ska väl sätta i sladden i mick prempen? finns väl ingen annan stans att ta in den?

Men där vid prempen har du en liten knapp med 48v och gain osv ska jag röra det typ?
Citera
2009-11-27, 11:51
Medlem
nbzs avatar
http://www.focusrite.com/media/product_images/237.jpg

Vad innebär dom vita input:sen på baksidan t.ex
Citera
2009-11-27, 12:17
Medlem
Noetlovskijs avatar
Det bästa sättet för att spela in akustisk gitarr är med mikrofon. Har du möjlighet att göra det så gör det!
Citera
2009-11-27, 16:07
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det bästa sättet för att spela in akustisk gitarr är med mikrofon. Har du möjlighet att göra det så gör det!

har ju tyvärr inte det, annars hade jag ju såklart gjort det. Men har du något vettigt svar hur jag får till det sjyst i logic? Har installerat 9an nu såg det finns lite roliga gitarrfunktioner i den
Citera
2009-11-27, 16:40
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbz
har ju tyvärr inte det, annars hade jag ju såklart gjort det. Men har du något vettigt svar hur jag får till det sjyst i logic? Har installerat 9an nu såg det finns lite roliga gitarrfunktioner i den

Det enklaste är väl att prova sig fram med lite presets, som sagt.

På ditt spår, gå på "Setting -> Acoustic Guitar" och prova dig fram med några
Citera
2009-11-29, 15:48
Medlem
nbzs avatar
Senast redigerad av nbz 2009-11-29 kl. 15:54.
Citera
2009-11-29, 15:54
Medlem
nbzs avatar
http://www.apple.com/se/pro/techniqu...ar/index3.html

Det är alltså detta sättet jag försöker spela in på som inte går så bra! Jag läste att jag skulle plugga in i mick prempen men jag misstänker att det är input-grejjen på baksidan den vita?

Har tyvärr inte gitarren hemma, men kan någon bekräfta detta så jag bara kan köra någon gång!

Här är alltså baksidan på ljudkortet
http://www.focusrite.com/media/product_images/237.jpg
Senast redigerad av nbz 2009-11-29 kl. 15:56.
Citera
2009-11-29, 16:12
Medlem
Noetlovskijs avatar
Du ska stoppa in gitarren på framsidan, i det som ser ut som mikrofoningångar - de har ingång för telesladd också, som du kan se.
Citera
2009-11-29, 17:02
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Du ska stoppa in gitarren på framsidan, i det som ser ut som mikrofoningångar - de har ingång för telesladd också, som du kan se.

Ja precis Mick prempsen eller vad dom heter. Det var ju där jag stoppade in också men jag hör alltså omgivningen och allting, kan det vara att den spelar in via imac micken eller något?
Citera
2009-11-29, 17:09
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbz
Ja precis Mick prempsen eller vad dom heter. Det var ju där jag stoppade in också men jag hör alltså omgivningen och allting, kan det vara att den spelar in via imac micken eller något?

MYCKET möjligt. Har du valt ljudkortet som ljudenhet i Logic/Garageband?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in