2009-12-02, 20:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montanegra
Stort tack för hjälpen alla!
I väntan på svar testade jag själv att koka upp vatten i pannan tillsammans med en hel del salt och limesaft. Limesaften hade jag i då jag har fått för mig att syran på något sätt biter på smuts och skit. Tror jag såg det på städprogrammet som gick på fyran (som flickvännen tvingade mig att titta på) där de smorde in en spis med citronsaft och sedan rengjorde den enkelt.

Hur som helst, skrubbade sedan ordentligt med diskborste och resultatet blev bra.
Lagade mig sedan en bondomelett i ugnen med köttbullar (konstigt), tomat, lök och chevre. Riktigt trevligt.

Nästa gång det är dags att bränna av den kommer jag göra enligt era instruktioner.

ps. Sitter as we speak och pratar med en polare som nyligen köpte en ny Skeppshult. Sköter den tydligen väl (oljar in efter varje gång osv) men har ändå problem med att den rostar jämt och ständigt. Någon som vet vad detta kan bero på? ds
Något aldrig någonsin har hänt mig, förutom när man har gett sig på pannan med diskmedel.
Att olja in pannan efter varje gång behöver man absolut inte göra.
Sånt pysslade vi i skola med, då gjorde man det ett tag efter man slutade.
Men sen struntade man i det och var ingen skillnad, dock så var det rätt så ofta diskmedel hamna på stekpannan i skolan.
Så antar att det är därför de sa hela tiden vi skulle göra det, och inför sommarlovet så gick dom runt och kolla att man hade gjort det ordentligt också.
Citera
2009-12-02, 20:57
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montanegra

ps. Sitter as we speak och pratar med en polare som nyligen köpte en ny Skeppshult. Sköter den tydligen väl (oljar in efter varje gång osv) men har ändå problem med att den rostar jämt och ständigt. Någon som vet vad detta kan bero på? ds

Förmodligen är pannan fortfarande fuktig efter disken innan inoljningen.
Efter disken sätt pannan på spisplattan och ånga av den tills den är helt torr.
Citera
2009-12-03, 01:36
Medlem
cineramas avatar
Att pannan rostar kan bero på att man efter att sköljt den inte torkar pannan. Vattenfläckar som ligger kvar länge kan bli rostfläckar.

Tack för tipset om att bränna pannan, jag behöver göra det med 1 av mina pannor, den har en matt fläck i mitten som mat gärna fastnar i. Har försökt smörja med rapsolja, men det räckte uppenbarligen inte.
Citera
2009-12-03, 02:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Att pannan rostar kan bero på att man efter att sköljt den inte torkar pannan. Vattenfläckar som ligger kvar länge kan bli rostfläckar.

Tack för tipset om att bränna pannan, jag behöver göra det med 1 av mina pannor, den har en matt fläck i mitten som mat gärna fastnar i. Har försökt smörja med rapsolja, men det räckte uppenbarligen inte.
Eller baka pannkakor, det fungerar skit bra till bränna i pannan
Under antagande att du tillhör dom som bakar i en hög temperatur.
Citera
2009-12-03, 02:25
Medlem
cineramas avatar
Vad menar du med att baka pannkakor? Jag gör ugnspannkaka i långpannan om det är någonting liknande?
Citera
2009-12-03, 03:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Vad menar du med att baka pannkakor? Jag gör ugnspannkaka i långpannan om det är någonting liknande?
Det heter att baka pannkakor när man gör tunna pannkakor.
Citera
2009-12-03, 06:47
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det heter att baka pannkakor när man gör tunna pannkakor.
Baka pannkakor?
Det heter väl ändå steka pannkakor, aldrig hör någon säga något annat.
Citera
2009-12-03, 08:25
Medlem
apgujeongs avatar
Med risk för att vi snart hamnar i språkforum, jo visst fan heter det steka pannkakor?

För att återanknyta till topic så visst är det trevligt att steka/baka pannkakor i en riktig välskött gjutjärnspanna!!
Citera
2009-12-03, 11:42
Medlem
klybans avatar
Jag hör bägge jag använder baka som en del andra.
Det som du säger, skönt att ha en bra panna till göra pannkakor.
Men är den i dåligt skick innan så blir den mycket bra efter du är klar.
Citera
2009-12-03, 11:53
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Jag kör min gjutjärns i diskmaskinen då och då.
Jag gillar inte gammalt härsket fett, nämligen
Citera
2009-12-03, 12:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Jag kör min gjutjärns i diskmaskinen då och då.
Jag gillar inte gammalt härsket fett, nämligen
Stek oftare då, för det tar någon månad för fettet att härskna.
Citera
2009-12-03, 14:31
Medlem
cineramas avatar
Ah, ok. Steka, baka. Baka får mig att tänka på när man stoppar in i ugnen.

Men ja, jag gör tunna pannkakor/crepes ibland och då är det gjutjärn som gäller.
Egentligen önskar jag mig pannkakslagg att ha också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in