Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-25, 18:03
  #1
Medlem
Tjena

Tänkte placera 50 tusen i sandvik AB, ser ni någon framtid i denna aktie och hur ser ni på dess utveckling? någon större avkastning?
Citera
2009-11-25, 18:04
  #2
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillmeck
Tjena

Tänkte placera 50 tusen i sandvik AB, ser ni någon framtid i denna aktie och hur ser ni på dess utveckling? någon större avkastning?

Hur stor andel av hela ditt aktieinnehav kommer Sandvik i så fall utgöra? Ska du bara ha en aktie är investmentbolag säkrare.
Citera
2009-11-25, 18:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hur stor andel av hela ditt aktieinnehav kommer Sandvik i så fall utgöra? Ska du bara ha en aktie är investmentbolag säkrare.

Jag är inte insatt i aktiemarkanden, utan vill bara ha en bra avkastning på 1-3 år. Har ett ex antal hundra tusen att spela med,
Citera
2009-11-25, 18:34
  #4
Medlem
Starvids avatar
Har du så kort investeringsperspektiv som 1-3 år är nog inte aktier rätt tillgångsslag för dig. Jag föreslår att du sätter pengarna på banken eller i en penningmarknadsfond.

Vad gäller Sandvik så är det ett bolag i absolut världsklass, men om det är lågt eller högt eller lagom värderat vet jag inte. Jag äger det i alla fall via Industrivärden.
Citera
2009-11-25, 19:12
  #5
Medlem
Jag äger aktien.

86 kr känns i dagsläget inte som någon bra ingångsnivå. Återhämtningen har gått lite för fort och efterfrågan har inte riktigt hängt med. Just nu känns Sandvik bättre än Atlas Copco - sämre än Alfa Laval. Knepigt när man vill hålla antalet bolag på en anständig nivå och inte kan plocka in allt man gillar...
Citera
2009-11-25, 19:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Jag äger aktien.

86 kr känns i dagsläget inte som någon bra ingångsnivå. Återhämtningen har gått lite för fort och efterfrågan har inte riktigt hängt med. Just nu känns Sandvik bättre än Atlas Copco - sämre än Alfa Laval. Knepigt när man vill hålla antalet bolag på en anständig nivå och inte kan plocka in allt man gillar...

får väl lita på dig
Citera
2009-11-25, 19:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dillmeck
får väl lita på dig

Nej för fan,
Citera
2009-11-25, 19:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Nej för fan,

menar att jag inte skall köpa några aktier där.
Citera
2009-11-25, 20:34
  #9
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillmeck
menar att jag inte skall köpa några aktier där.

Addtech rekommenderar jag att du spanar in, en industrigrossist som tjänar bra med pengar och haft fin utdelning tidigare.
Citera
2009-11-25, 21:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Addtech rekommenderar jag att du spanar in, en industrigrossist som tjänar bra med pengar och haft fin utdelning tidigare.

vad blir avkastningen om jag köper aktier i addtech för 100 tusen nu idag för 107,50 och sedan säljer dom när dom när dom kostar 147 kr styck? kan du rekommendera någon annan?
Citera
2009-11-25, 21:39
  #11
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillmeck
vad blir avkastningen om jag köper aktier i addtech för 100 tusen nu idag för 107,50 och sedan säljer dom när dom när dom kostar 147 kr styck? kan du rekommendera någon annan?


Ja, det är en ökning på 37 % i aktiepriset, + fin utdelning, ser inget fel med det.
Nokia skulle jag rekommendera i så fall, som en del av en portfölj med många olika aktier från olika branscher.
Citera
2009-11-25, 21:59
  #12
Medlem
Gör om, gör rätt

Om du bara ska köpa en aktie "för att de verkar kul" eller "JA vill Tjena lite stålar då va!11"

Köp dig en trisslott istället, kommer förmodligen gå på ett ut. Att dessutom ta råd om random företag du inte alls verkar känna till från random person på FB.. njaeeee

Mitt tips är aktiefonder om du vill ha avkastning, vill du ha högre avkastning --> aktier men då får du faktiskt lägga en jefla mycket mer tid för att du ska få ut något av det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback