• 1
  • 2
2009-11-25, 13:27
Medlem
Jag har funderat lite ver vilka knep man skulle kunna ta till fr att undvika att staten snor alla ens pengar. Jag har inte srskilt stor inkomst och vill behlla s mycket jag bara kan av det lilla jag fr. En id jag har haft vore att starta ett fretag Visf.inc som str fr alla utgifter jag har och tar emot alla mina inkomster som en betalning till ett fretag.

Min frga r vl om detta r mjligt/lagligt, jag vet att jag sett ngot i stil med detta nr det kommer till att kpa bilar.

Samt ven om ngon har ngra andra frslag fr att "skattesmita".

Jag tror det bsta sttet att underminera statens illegitima maktutvande r att vi helt enkelt slutar betala skatt och gr upp sinsemellan p andra vis. S fr att gra detta mste man ju brja ngonstans.
Citera
2009-11-25, 14:02
Medlem
DanteAlighieris avatar
Det r inte lagligt.

Denna trden skulle platsa bttre i ekonomi - privat eller juridik.

Om du nu beslutar dig fr att starta ett fretag, anvnd inte Visf.inc, d kommer vi veta vem du r.
Citera
2009-11-25, 14:49
Medlem
Kheperas avatar
Man kan ju alltid tjna lite svarta pengar d och d, nr tillflle ges. Men i vrigt skulle jag inte uppmuntra till skattefiffel, det riskerar att kosta mycket mycket mer n vad det smakar.
Citera
2009-11-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Jag tror det bsta sttet att underminera statens illegitima maktutvande r att vi helt enkelt slutar betala skatt och gr upp sinsemellan p andra vis. S fr att gra detta mste man ju brja ngonstans.

Detta tror jag grs bst genom att f igng ett stort flertal som r beredda att ppet deklarera att de inte tnker betala skatt. Det fngslas ju redan ngra hundra skatte"fifflare" varje r och ngra till gr ju inget fr att snka minska frtroendet folk har fr staten.

Sedan vill jag inte sga att skattebevarande handlingar r dliga, bara att de inte r fullt s bra som organiserat skattebevarande skulle vara.
Citera
2009-11-26, 20:39
Medlem
Doktor Muggs avatar
De olika tgrder man kan vidtaga fr att minska mngden skatt kan grovt delas in i fljande tre grupper:
1) Lagliga metoder
2) Olagliga metoder
3) Emigration

I den frsta kategorin kan man rkna in alla former av skatteavdrag. Mnga r inte ens medvetna om detta, om du inte r insatt kan du brja med att kolla Skatteverkets egen site Avdragslexikon:
http://www.skatteverket.se/skatter/d...800010106.html

Betrffande iden att starta ett bolag r detta en god tanke. Har du ett aktiebolag kan fretaget st fr en hel del av dina personliga kostnader, t.ex. all slags kontorsmaterial, mobiltelefon, mobilt bredband, datorer samt all slags utrustning som fretaget behver fr sin verksamhet. Vid en granskning av Skatteverket kan det dock bli knepigt att frklara varfr fretaget har betalat din semesterresa till Thailand eller en rsfrbrukning av mjlk och cornflakes.

Har fretaget en bred verksamhetsbeskrivning finns dock stora mjligheter att fuska. I exemplet ovan kan du kanske f igenom det hela om fretaget p ngot vis recenserar resml (ngon lmplig webbtjnst?) eller om du bedriver bed & breakfast, vandrarhem eller liknande. Har fretaget ngon form av lokal kan du kpa in saker fr fretagets rkning och ha dom hemma, t.ex. mbler, diskmaskin osv. Ingen frn Skatteverket lr komma p besk och kolla om sakerna faktiskt str i fretagets lokaler. Om du har en kontorslokal p 30 kvm lr Skatteverket bli misstnksamma om du kper in mbler fr 200 kvm, inkl snger etc, s man fr hlla det p en rimlig niv. Mrk vl att detta inte r lagligt. Tnk ven p att de flesta intkter till bolaget r momspliktiga, dvs 20% av inkomsterna frsvinner direkt till staten.

Andra bra lagliga stt att undvika skatt r att kpa all sprit i Tyskland eller motsvarande, samt att ha sitt sparande i en kapitalfrskring istllet fr en vanlig aktiedep.

Dom stora pengarna ligger sannolikt inte i ett fretagsupplgg enligt ovan, utan hr till kategori 2 dvs olagliga metoder. Det mest uppenbara r att som ngra redan ppekat jobba svart (samt anlita andra som jobbar svart).

Det bsta du kan gra r frsts att flytta, jag tnker d i frsta hand inte p jmfrbara lnder (dvs merparten av Vsteuropa) utan t.ex. Cypern, Thailand, flertalet lnder i Karibien och liknande. P kpet fr du ett varmare klimat. Mjligheten till detta r fr de flesta starkt begrnsad, men i och med internet har mnga mjlighet att jobba p distans. Jag minns en artikel jag lste nyligen om ett svenskt fretag som hade tv anstllda som flyttat till Thailand och jobbade p distans.
Citera
2009-11-26, 20:46
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Mugg
Tnk ven p att de flesta intkter till bolaget r momspliktiga, dvs 20% av inkomsterna frsvinner direkt till staten.
TacK fr en intressant lsning!
20 % moms, gller det ven p tjnster som ett fretag utfr?
Citera
2009-11-27, 03:47
Medlem
CimGoodFellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh

Gller p allt svida du inte sljer livsmedel, d gller 10,71% om jag minns rtt
Citera
2009-11-27, 17:04
Medlem
Tror inte du r den frsta som har tnkt p det hr.

Ditt stt har mnga brister och mste noga utvecklas med hjlp av andra fretag. Vet inte exakt hur det funkar men till att brja med mste du be din arbetsgivare lgga ver lnen till ditt fretag istllet fr dig.
Citera
2009-11-27, 20:42
Medlem
De omkostnader ditt fretag har, mste redovisas med kvitto och bokfras. Det r snva regler fr vad ditt fretag lagligt fr dra av i moms - t.ex. vad har ditt fretag fr nytta av 1 st rakapparat? Rakappraten kps av dig, enligt skatteverket, fr privat anvndning.

Det blir enklare att dra av privata inkp, och p s vis slippa lnebeskattning och momsutgifter, om man kper flera av samma vara, fr att d i bokfring och deklaration kunna benmna varorna som >>rekvisita>> - beroende p vilken typ av bolag, och under vilka restriktioner det ligger under, bedriver.

andra sidan, s r det sknt att slippa snt; sova tryggt om ntterna, utan att behva oroa sig fr en framtida revision.
Senast redigerad av Chemicalien 2009-11-27 kl. 20:45.
Citera
2009-11-28, 21:05
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh

Generellt sett r det moms p allt, dock finns det ett ftal saker som r undantanga moms. Skatteverket har utfrlig information, hr finns en sammanstllning om moms:
http://www.skatteverket.se/skatter/m...c80005374.html
(g ner till stycket "Vad ska jag betala moms p?")

I mitt eget AB har jag flera olika verksamheter, och samtliga r momsfria
Citera
2009-12-09, 18:01
Medlem
Makaron2s avatar
det som suger med att sluta betala skatt r ju bara att

Skolorna brjar kosta = du kommer inte ha rd att utbilda din unge.
Sjukbesk blir asadyra = du kommer d i lunginflammation innan du hunnit samla ihop pengar till att kunna bota dig sjlv.

osv osv.
Citera
2009-12-09, 18:06
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makaron2
det som suger med att sluta betala skatt r ju bara att

Skolorna brjar kosta = du kommer inte ha rd att utbilda din unge.
Sjukbesk blir asadyra = du kommer d i lunginflammation innan du hunnit samla ihop pengar till att kunna bota dig sjlv.

osv osv.
S om den moderna varianten fungerar bst, behvs verkligen "skatt" d? Folk skulle betala helt frivilligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in