2009-11-25, 00:18
Medlem
MartinIngvars avatar
Hej! 20 år har man nu hunnit bli och första lyan är bara dagar ifrån. Utan att ställa alltför onödiga frågor och fördjupa mig i allt för mycket i onödigheter så tänker jag vara rak på sak kring en sak - vardagsrummet.

Jag behöver hjälp kring färgerna som jag tänkt ha därinne. Jag har tänkt att köra på svart,vitt och grått då jag trots allt är en ung man på 20 år och finner mycket annat bara för färglatt och barnsligt (är dock öppen för förslag)
Så jag tänker bara ta upp dom stora sakerna som märks rent färgmässigt i vardagsrummet.

Detta har jag tänkt att ha med:

*Säng(har inget sovrum)
*datorbord
*fåtölj med fotpall
*ett sånt där lågt vardagsrumsbord vid sofforna.
*matta någonstans under bordet + en bit inpå de resterande otäckta delarna utav rummet
*gardiner
*TV
*stol till datorbordet.

följande saker är svarta:
*stol till datorbordet.
*TV
*fåtölj med fotpall

följande saker är vita:
*Sängen (har oftast vitt lakan dvs så här kan man variera med både svart och vitt!
*gardinerna(halft genomskinligt vita)

Då återstår 4 saker som jag ej köp:
*datorbord
*soffa
*ett sånt där lågt vardagsrumsbord vid sofforna.
*matta någonstans under bordet + en bit inpå de resterande otäckta delarna
vilka färger skall dessa va?

Jag vill ju som sagt i princip bara ha svart,grått och vitt.. speciellt svart på sofforna då fåtöljen är vit och det känns finare att alla "sitt grejer är svarta"
bordet då? mattan då? datorbordet!?

Behöver hjälp! kan en fin ungarls vardagsrum till 90%(tapeter och tak exkluderat) bestå av färgerna grått vitt och svart och endå se snyggt ut? eller blir det tråkigt som morsan säger?

UTVECKLA OCH MATA PÅ MED SVAR! JAG BITS INTE! MEN ÄR DÄREMOT VÄLDIGT INTRESSERAD UTAV ERA SVAR! SVARA GÄRNA INOM KORT OCKSÅ DÅ MAN SNART SKA IVÄG TILL IKEA! (INOM EN VECKA)

TACK PÅ FÖRHAND!
Senast redigerad av MartinIngvar 2009-11-25 kl. 00:36.
Citera
2009-11-25, 00:32
Medlem
Jag kör med en liknande färgskala på mitt rum. Det är bekvämt för ögat och man helt enkelt bra av neutrala färger. Problemet är att rummet känns lite kallt med det gråa på väggarna nu på vintern, men kommer säkert att kännas friskt mot sommaren. Det jag gjort på en tom vägg är att måla ett träd i en mörkare grå ton, över den ljusgråa tonen. Testa med en overhead (om du kan få tag i någon) och måla upp en skön bild.

Datorbord tycker jag du borde tänka på något i glas, helst frostat, det är läckert.
Citera
2009-11-25, 00:36
Medlem
Odes avatar
Ptjaa du... Det KAN se lite för trist ut med bara svart, grått och vitt. Du kan ju slänga in lite detaljer i typ blått, grönt eller rött? Kanske?

Annars tycker jag också du ska köra svart på soffan. Och mörka tapeter.

Nåt sånt.
Citera
2009-11-25, 00:37
Medlem
MartinIngvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode
Ptjaa du... Det KAN se lite för trist ut med bara svart, grått och vitt. Du kan ju slänga in lite detaljer i typ blått, grönt eller rött? Kanske?

Annars tycker jag också du ska köra svart på soffan. Och mörka tapeter.

Nåt sånt.

mina tapeter är ljusa... blir det dåligt då?
Citera
2009-11-25, 00:37
Medlem
MartinIngvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnmeister
Jag kör med en liknande färgskala på mitt rum. Det är bekvämt för ögat och man helt enkelt bra av neutrala färger. Problemet är att rummet känns lite kallt med det gråa på väggarna nu på vintern, men kommer säkert att kännas friskt mot sommaren. Det jag gjort på en tom vägg är att måla ett träd i en mörkare grå ton, över den ljusgråa tonen. Testa med en overhead (om du kan få tag i någon) och måla upp en skön bild.

Datorbord tycker jag du borde tänka på något i glas, helst frostat, det är läckert.

+1!
Vilken färg har du på tapeterna?
kul att man inte vart ensam
Citera
2009-11-25, 00:39
Medlem
Bellossoms avatar
Hur ljust är rummet? Alltså söder eller norrläge, på ett ungefär?

Sen undrar jag om fåtöljen är svart eller vit? Det står att den är svart men sen vill du ha svart soffa för att inte allt ska bi samma färg etc.
Edit: my wrong
Senast redigerad av Bellossom 2009-11-25 kl. 00:41.
Citera
2009-11-25, 00:40
Medlem
MartinIngvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnmeister

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10056317

hade inte den mattan passat in i vårt svart/vit/gråa rum ?
Citera
2009-11-25, 00:41
Medlem
MartinIngvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Hur ljust är rummet? Alltså söder eller norrläge, på ett ungefär?

Sen undrar jag om fåtöljen är svart eller vit? Det står att den är svart men sen vill du ha svart soffa för att inte allt ska bi samma färg etc.

nej nej, jag vill ha svart soffa just pga att jag vill att soffan och fåtöljen ska vara av samma färg, skapas en mera "sittplats-komplett-känsla" då
Citera
2009-11-25, 00:54
Medlem
Bellossoms avatar
Det är trend att inte ha soffa o fåtölj lika. Fundera på svart- vit el vit. Hela sittgruppen i samma färg är vanligt "nybörjarfel".

Soffbord brukar vara små lättbytta saker. Satsa på extra modern form och material där. Plexiglas, skulle inte IKEA börja m det?
Citera
2009-11-25, 01:01
Medlem
MartinIngvars avatar
Citat:
Det är trend att inte ha soffa o fåtölj lika. Fundera på svart- vit el vit. Hela sittgruppen i samma färg är vanligt "nybörjarfel".

Soffbord brukar vara små lättbytta saker. Satsa på extra modern form och material där. Plexiglas, skulle inte IKEA börja m det?

Är det så!? tycker ju fan att det ser fult ut:s
Citera
2009-11-25, 01:07
Medlem
MartinIngvars avatar
Citat:

Jag glömde nämna att mitt laminatgolv är ljusbrunt! Ser det då fult ut med en mörk matta? typ denna:
http://www.em.com/web/mobler_vardagsrum_mattor/Webb/Produkter/Mattor/NAPOLI_Flatvavd_matta_140x200-22289.aspx
Citera
2009-11-25, 01:28
Medlem
Paradisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinIngvar
Jag glömde nämna att mitt laminatgolv är ljusbrunt! Ser det då fult ut med en mörk matta? typ denna:
http://www.em.com/web/mobler_vardagsrum_mattor/Webb/Produkter/Mattor/NAPOLI_Flatvavd_matta_140x200-22289.aspx

Så sjukt najs att vi ska berätta för dig, i ditt egna hem, vad som är snyggt eller fult

Tips, javisst, men nåja. Förövrigt tycker jag att vitt och färglöshet är tråkig. Själv satsar jag på mycket brunt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in