Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-07, 09:59
  #529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wstar4312
Jag tror ändå att venlafaxin var den bästa medicinen jag någonsin haft.

Jag blev fri från den malande ångesten jag haft sedan jag vart barn. Jag blev mindre känslig. Hade inga problem att gå upp på morgonen och ta mig till jobbet. Jag såg framemot dagarna. Fick en massa energi. Kunde stå på mig på jobbet om jag tyckte något vart fel. Kunde koncentrera mig.
Vart drivande och beslutsfattande . Blev dessutom väldigt duktig på mitt jobb som snickare och hade planer på att utbilda mig vidare till bygginjegör.

Sedan medicinen slutat fungera har jag inte haft ett riktigt jobb , bara under kortare stunder. Max 1 år när jag åt Elvanse.

Känns så frustrerad . Nu sover jag mest om dagarna. Tar mig till gymmet ibland. Känner mig hopplöst. Vaknar varje dag med oro i magen som sedan övergår till tryck över bröstet som jag har dagen igenom. Är deprimerad. Det ändå som får mig att göra något eller ta tag i saker är när jag tar till olagliga substanser så som Buprenorfin eller amfetamin.

Detta gör att jag hamnar mellan stolarna inom psykiatrin och missbruksvården . Fast de borde behandling det under samma "tak" då det är en samsjuklighet och min form av självmedicinering.

Innan de antidepressiva slutade fungera tog jag aldrig droger för att orka göra saker, visst tog jag vid fest på en fredag eller lördag nån gång , då kokain eller ecstasy men då var jag 19-20 år.

Nu är jag snart 38år gammal.

Undrar om Ketamin eller Spravato skulle kunna vara något, eller Nardil eller Parnate men biverkningarna med de verkar vara så många och farliga att jag tror inte det är någon idé.

Vet du nåt om vad det var som gjorde att Venlafaxin slutade fungera? Eller när det hände osv?
Citera
2024-02-12, 08:16
  #530
Medlem
Det hände på hösten 2010 om jag inte minns fel. Jag hade haft receptet på Effexor Depot (Venlafaxin) och patentet hade löpt ut och jag fick istället Venlafaxin generika. Det var i samband med övergången som det slutade fungera bara direkt. Jätte skumt. Försökte byta tillbaka till Effexor igen och betalade full pris men med samma resultat. Blev helt tom I huvudet, enorm energi förlust men samtidigt vart de jobbiga biverkningarna kvar så som svettningar. Försökte de kommande månaderna med alla olika former av SSRI-SNRI-DNRI-TCA men med samma resultat och de är så fortfarande. Har jag inte tatt de ett långt tag får jag effekt första dagen av de och jag känner mig upprymd och tillbaka till mig själv men sen dag 2 stänger kroppen bara ner och jag blir apatisk, helt tom I huvudet samt får biverkningarna. Ingen läkare har någonsin kunnat förklara varför detta händer. Det känns så hopplöst för jag hade verkligen en jättebra effekt av SNRI . Allt brus försvann i huvudet , den förlamande ångesten som jag haft sen barn var under kontroll. Kände mig gladare och behövde inte sova lika länge. Såg framemot dagarna. Var den som skojade och drog upp stämningen på jobbet. Nu har jag inte haft ett riktigt jobb på flera år. Ibland kämpar jag med att bara duscha och göra mat till mig själv. Drogerna har smugit säg in mitt liv och när jag tar buprenorfin eller benso så släppet det för stunden och jag kan ta tag i vardagssysslor. Men det ska inte behöva vara så här =(
Citera
2024-02-14, 11:47
  #531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wstar4312
Det hände på hösten 2010 om jag inte minns fel. Jag hade haft receptet på Effexor Depot (Venlafaxin) och patentet hade löpt ut och jag fick istället Venlafaxin generika. Det var i samband med övergången som det slutade fungera bara direkt. Jätte skumt. Försökte byta tillbaka till Effexor igen och betalade full pris men med samma resultat. Blev helt tom I huvudet, enorm energi förlust men samtidigt vart de jobbiga biverkningarna kvar så som svettningar. Försökte de kommande månaderna med alla olika former av SSRI-SNRI-DNRI-TCA men med samma resultat och de är så fortfarande. Har jag inte tatt de ett långt tag får jag effekt första dagen av de och jag känner mig upprymd och tillbaka till mig själv men sen dag 2 stänger kroppen bara ner och jag blir apatisk, helt tom I huvudet samt får biverkningarna. Ingen läkare har någonsin kunnat förklara varför detta händer. Det känns så hopplöst för jag hade verkligen en jättebra effekt av SNRI . Allt brus försvann i huvudet , den förlamande ångesten som jag haft sen barn var under kontroll. Kände mig gladare och behövde inte sova lika länge. Såg framemot dagarna. Var den som skojade och drog upp stämningen på jobbet. Nu har jag inte haft ett riktigt jobb på flera år. Ibland kämpar jag med att bara duscha och göra mat till mig själv. Drogerna har smugit säg in mitt liv och när jag tar buprenorfin eller benso så släppet det för stunden och jag kan ta tag i vardagssysslor. Men det ska inte behöva vara så här =(

Du får försöka ta tag i det igen. Du vet ju om det, så inte mkt lönt att jag säger det, men benzo är ju en satans avgrund bara….

”California rocket fuel” (Venlafaxin+Mirtazapin) har gjort underverk för mig.
Citera
2024-02-24, 11:26
  #532
Medlem
Min kusin sade det finns en SSRI som påverkar både dopamin, noradrenalin och serotonin. Det låter ju helt fantastiskt? Fick voxra men den påverkar bara noraderenalin och dopamin. Tänk om jag har brist på serotonin också?
Citera
2024-02-24, 11:59
  #533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baztarden
”California rocket fuel” (Venlafaxin+Mirtazapin) har gjort underverk för mig.

Kan man som man ha kvar både lust och förmåga med den medicineringen?
Citera
2024-02-24, 14:51
  #534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Kan man som man ha kvar både lust och förmåga med den medicineringen?

Både lust o förmåga är nedsatt, men inte borta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback