2004-05-06, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag undantar från mitt svar alla fantasyböcker jag läst (Eddings, Jordan m.fl.) då jag inte ser dem som litteratur, utan rent avfall. Så den sämsta bok jag har läst ut är antagligen "The Crying of Lot 49" av Thomas Pynchon. Jag var tvungen att läsa den under en litteraturkurs jag läste. Man får väl vara glad att den ändå var hans tunnaste bok, och inte tegelstenen "Gravity's Rainbow" eller något liknande.
Jag måste nog förtydliga: detta är alltså den sämsta bok som jag läst ut. Jag har börjat läsa många böcker som är sämre, men inte avslutat dem.

Förresten blir det en delad jumboplats. Jan Fridegårds "Trägudars land" måste vara en av de mest träiga (no pun intended) och tråkiga böcker jag haft den stora oturen att bli påtvingad.
Citera
2004-05-06, 08:27
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Snälla motivera!
Jag lixom enverhoxha99 garvade räva av mig när jag läste den.
.

Här är man motarbetad må jag säga

Jag förstod inte humorn i boken helt enkelt, en missförstådd idiot som rantar runt. Den här typen av bok saknar egentlig "tråd" eller informationsöverföring utan allt kretsar kring en "rolig" och missförstådd individ. Att det är så säger jag inget om,vissa böcker är sådana och jag har läst flera sådan med god behållning. Men förstår man inte humorn, ja då faller ju det enda som bär upp boken och den blir totalt ointressant. En bidragande orsak till att jag klassar boken så lågt kan vara att jag blev så grymt besviken då kritikerna sa att det var den roligaste boken på årtionden och jag tyckte den var urlöjlig.

Man kanske skulle ta och läsa om den. Men det får bli efter "Resan till västern" resp Historier från Träskmarkerna.
Citera
2004-05-06, 08:34
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Stig Dagerman rules! Läs novellen "Var är min Islandströja" i novellsamlingen "Nattens lekar"; bland det bästa och mest träffande som skrivits på svenska (enligt min subjektiva uppfattning alltså).

Håller med, Dagerman rules.
Jag gillar allt han har skrivit utom just De dömdas ö som passar mer som ved än bok i mitt tycke.
Den är verkligen förvirrad, jag förstår det där med dödsångest bla bla, men vilket jobbigt sätt att få fram det!
Enda behållningen är Dagermans estetiska framställning av saker och ting, den är alltid trevlig.
Citera
2004-05-06, 08:36
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Jag förstod inte humorn i boken helt enkelt, en missförstådd idiot som rantar runt. Den här typen av bok saknar egentlig "tråd" eller informationsöverföring utan allt kretsar kring en "rolig" och missförstådd individ. Att det är så säger jag inget om,vissa böcker är sådana och jag har läst flera sådan med god behållning. Men förstår man inte humorn, ja då faller ju det enda som bär upp boken och den blir totalt ointressant. En bidragande orsak till att jag klassar boken så lågt kan vara att jag blev så grymt besviken då kritikerna sa att det var den roligaste boken på årtionden och jag tyckte den var urlöjlig.

Man kanske skulle ta och läsa om den. Men det får bli efter "Resan till västern" resp Historier från Träskmarkerna.

jag tror att jag gillar den för att jag kände igen mig och även andra till viss del i Ignatius.
Alla har lite sådanna "Quirks" och liknande så det kan vara därför jag tycker att den är rolig.
Är det så att du bara känner sansade människor och är du en sansad människa själv?
Citera
2004-05-06, 10:43
Medlem
...
Citera
2004-05-06, 10:46
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoKid
oooooffff. iskalla böcker

Är det här menat som att böckerna är bra eller att de är dåliga?

I och med att jag är intresserad av kinesiska historia och kultur så är det ju här böcker som man måste läsa. Vi får se om jag överlever
Citera
2004-05-06, 13:14
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoKid
sämst kommer jag inte ihåg namnet på men nån annan gör det säkert:

10 print "ung man i stockholm äter hamburgare på macdonalds. knullar lite. sover lite. röker en cigg.
går på krogen. går hem. känner sig misslyckad."

20 goto 10
Hehe, det där var en bra beskrivning av Clas Holmströms "Tredje stenen från solen".
Citera
2004-05-06, 23:25
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Hehe, det där var en bra beskrivning av Clas Holmströms "Tredje stenen från solen".

Trodde det var något Per Hagman eller tidig Klas Östergren hade rapat ur sig
Citera
2004-05-07, 11:34
Medlem
the Beasts avatar
Den sämsta skit jag plöjt igenom måste vara Len Deightons svit Spion-Linan, Spion-Betet och Spion-Kroken.

De skall vara skrivana som självständiga böcker men inte fan begriper man dom om man inte har läst 4 eller 5 böcker som handlar om samma personer som ligger i andra sviter. Han försöker skriva spänning men det blir bara en långrandig berättelse om absolut igenting.

Riktig skit är sammanfattningen på detta.
Citera
2004-05-09, 19:29
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
"Resan till västern"
Alla fem volymerna ligger bland de böcker jag skall läsa i år. Jag har tidigare bara läst den kraftigt förkortade 1950-talsutgåvan (den är ungefär lika tjock som en av de här volymerna). För övrigt är jag så pass gammal att jag såg den tecknade filmen ett par gånger på TV på 70-talet (titel: "Kung Markatta").

Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Historier från Träskmarkerna.
Den tyckte jag var bra.
Citera
2004-05-10, 11:33
Medlem
apanola IIs avatar
Paulo Cohelo-alkemisten...vilken jävla skitbok trots att den sålts i mångmiljon upplagor och gjort författaren stenrik.
Citera
2004-05-10, 23:27
Medlem
Jaggers avatar
Jag såg Per Hagmans namn nämnas i förbigående och jag missar aldrig en chans att ge den sopan ett välförtjänt nålstick. Kanske har jag inte rätt att uttala mig när jag bara läst en av hans böcker, men det finns ju förstås en anlednign att det bara blev en. Volt, särklassig vämjelig smörja. Jag var tvungen att duscha efteråt, jag var mentalt våldtagen, jag tror fortfarande inte att jag repat mig... Måste nog gå och duscha nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in